• Anonym (Flickvän)

Pojkvän blir tjockare o tjockare

Jag o min sambo har vart ett par i 3 år. När vi träffades var han extremt tränad o hade riktiga magrutor. Sen gick det utför helt. Han o hans kompis började renovera o kunde utan problem dricka 30 öl var på en helg. Magen växte o växte. Han blir bara tjockare o tjockare o jag börjar känna att jag inte attraherad på samma sätt som tidigare. På ett sätt har han inset det själv. Han var flertalet gånger sagt att nu måste han börja äta nyttigare för han har fått upp i vikt. Men det känns mer som ord. Ibland börjar han fasta dvs skippa feukost men sen äter han lika mycket till middag. Träna har han alltid gjort så det är inget problem där, men det är maten. Äter vi pizza äter han 1,5 pizza utan problem. Maten vi lagar räcker knappt till matlådor då han utan problem äter 3 gånger så mycket som mig. jag har aldrig sett så stora portioner. Det blir både dyrt o jobbigt att behöva laga mat dagligen. Kokar jag ris eller pasta för 10 portioner räcker det till 4.  Hans kläder passar inte längre. Jag räknade på hans BMI o enligt det har han fetma. Han är som sagt tränad o har muskler men har fått jätte mage o rumpa. Han väger 105 kg till 185 cm. Nu har t.o.m. hans kompisar börjat påpeka det o min mamma frågade mig om vi inte ska börja tänka på maten. Jag vet inte hur jag ska göra eller om man kan ta upp det. Han är inte extremt tjock, men jag är rädd för att det bara ska bli värre o värre. Har ni några tips?

• Svar på tråden Pojkvän blir tjockare o tjockare
  • Anonym (....)

Anonym (fri): Bra för dig. 

Men nej, insulinresistens är inte en grundläggande faktor för diabetes typ 2. Många mes diabetes typ 2 för dock insulinresistens, men inte av diabetesen. 

Och man får fortrenge inte diabetes typ 2 av att ha insulinresistens. 

• Anonym (....)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 20:02:03 följande:
    Det där är ett vanligt missförstånd. Om du är överviktig och äter så mycket du behöver går du ner i vikt. Man måste fortsätta att äta mer än man behöver för att bibehålla övervikt. 

Börjar man äta så mycket man behöver går man ner i vikt.
    Nej, det gör man inte. För att kunna gå ner i vikt behöver man göra av ned mer kalorier än man får i sig. Det innebär att man ska äta mindre än vad egentligen behöver. 

Man ska inte äta sig proppmätt. Utan lagom. 
  • Anonym (JD)
    Anonym (....) skrev 2023-01-19 23:29:33 följande:
    Nej, det gör man inte. För att kunna gå ner i vikt behöver man göra av ned mer kalorier än man får i sig. Det innebär att man ska äta mindre än vad egentligen behöver. 

Man ska inte äta sig proppmätt. Utan lagom. 
    Okej, räkna kalorier låter inte som ett jättepeppande sätt att motivera någon på. Jag förstår att ovan skrivet inte heller var ett tips riktat till mig men jag tar dock till mig av den informationen, tack! Jag ska fördjupa mig i det. 
    Jag har funderat lite mer på fasta som en eller flera nämnde, det skulle jag lätt kunna göra själv, undra om det skulle bli olidligt för min kille. 
    Ni som fastar, kollade ni era värden innan ni började? 
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 22:48:03 följande:
    Du argumenterar väldigt märkligt. En överviktig behöver gå ner i vikt. En underviktig behöver gå upp i vikt. 

Sedan så höjs en kropps energiförbrukning av övervikt.

En person som väger 50 kg och är 180 cm lång kommer att ha mycket lägre energiförbrukning än om samma person lägger på sig 100 kg och väger 150 kg. 

Det är det du inte förstår. Att en person som väger 140 kg kommer att gå ner i vikt om den börjar äta 2200 kalorier om dagen, tills den dagen då energi förbrukningen gått ner till 2200 kalorier om dagen. Då kommer vikten att stå still.
    Vad jag har för evidens för det? Behöver du verkligen det? Det är så grundläggande.
    Det du beskriver är att alltså man ska äta mindre än vad man behöver eftersom det kroppen säger till en att äta är = den energi man förbrukar (även om den varierar) så att vikten bibehålls.

En person som har gått ner i vikt kommer också ha problemet att kroppen signalerar att man ska äta mer för att nå samma vikt som hade igen. Det är alltså vad kroppen behöver äta och sen får man försöka stå emot det.
  • Anonym (Man38)
    Anonym (h) skrev 2023-01-19 23:52:07 följande:
    Det du beskriver är att alltså man ska äta mindre än vad man behöver eftersom det kroppen säger till en att äta är = den energi man förbrukar (även om den varierar) så att vikten bibehålls.

En person som har gått ner i vikt kommer också ha problemet att kroppen signalerar att man ska äta mer för att nå samma vikt som hade igen. Det är alltså vad kroppen behöver äta och sen får man försöka stå emot det.
    Du misstar vad kroppen vill göra med vad den behöver göra.

Nästan alla hade varit feta om folk ätit vad vi vill äta. Det är så människan är programmerad. Ät så mycket fett och socker man kan få tag på så vi kan lagra på oss. Fullständigt förödande när man kan få tag på mat 24/7.

Sanningen är den att vi behöver vara hungriga varje dag. Det är det kroppen behöver. Sedan behöver vi också äta. Men vi behöver äta mindre än vi tror.

Idag finns det så många som inbillar sig att hunger är något farligt. Att vi behöver äta så fort vi känner hunger. Inget kunde vara mer fel. Kroppen behöver känna hunger. 
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-20 00:02:32 följande:
    Du misstar vad kroppen vill göra med vad den behöver göra.

Nästan alla hade varit feta om folk ätit vad vi vill äta. Det är så människan är programmerad. Ät så mycket fett och socker man kan få tag på så vi kan lagra på oss. Fullständigt förödande när man kan få tag på mat 24/7.

Sanningen är den att vi behöver vara hungriga varje dag. Det är det kroppen behöver. Sedan behöver vi också äta. Men vi behöver äta mindre än vi tror.

Idag finns det så många som inbillar sig att hunger är något farligt. Att vi behöver äta så fort vi känner hunger. Inget kunde vara mer fel. Kroppen behöver känna hunger. 
    Det stämmer att det inte är farligt att vara hungrig. Det är dock forfarande så att en även en normalviktig person kommer att gå ner i vikt till undervikt om man äter mindre än vad kroppen vill att man ska äta. En normalviktig person behöver inte stå emot kroppens signaler för att behålla vikten.
  • amg4life

Vad skall man säga.

Vissa blir jäkligt bekväma och tar saker givet när man blivit ett par, man skiter i hur man klär sig och kollar fotboll i y-front och halsar bärs.

Förhållanden handlar om att ge och ta, man gör saker för sin partner och överraskar och det får inte bli någon rutin grej.

Man måste göra uppoffringar och anstränga sig om det skall hålla. Man hjälper till med matlagning, städning och små saker i vardagen som ger oväntad glädje.

Gör inte som alla andra och hitta på spontana/sjuka saker haha som när jag friade med en Brocollibukett, Hon sa oj annorlunda hur tänkte du med Brocolli?

Jo det var extrapris på ICA och därför. Då sa hon att just detta tycker jag om dig, du är inte som alla andra :)

Nä vägrar va som alla andra, jag är ju jag och skall inte passa in i ett fack och filterlös som få. 

Lixom man vet aldrig vad som kommer, Som att under släktmiddag med hennes släkt berätta att hon kom hem med strap-on ochresten får ni lista ut själva.

Ok men fan du kan ju inte säga vad som helst. Jodå för jag skämtar aldrig på andras bekostnad och driver endast om mig själv :)

• Anonym (T2D)
    Tom Araya skrev 2023-01-18 07:53:21 följande:
    Varför ska man minska insulinutsöndringen? Diabetes beror på att man producerar för lite insulin.
    Diabetes typ 1 innebör insulinbrist då kroppen inte kan producera eget insulin
    Diabetes typ 2 innebär relativ insulinbrist då kroppen inte kan producera tillräckligt med eget insulin för att reglera blodsockret. Den relativa insulinbristen uppstår pga insulinresistens. Insulinresistens beror på att kroppen under alltför lång till producerat stora mängder insulin, tex pga insulinresistens -  och före det då att kroppen haft höga nivåer blodsocker. Diabetes typ föregås av prediabetes, skillnaden mellan diabetes typ två och prediabetes är vilka fasteblodsocker som mäts upp. Prediabetes föregår kanske diabetes typ 2 med 10 år.

Långt innan prediabetes diagnosticeras eller uppstår är det möjligt att mäta insulinnivåer. Kroppen kommer att göra stora mängder insulin och det kommer att hålla blodsockret på rätt nivåer. Dessa höga insulinnivåer skapar insulinresistens och rullar ut mattan för prediabetes och diabetes typ 2. De höga insulinnivåerna leder bland annat till viktuppgång då fett lagras in i cellerna. 

Fettet på kroppen är en källa till mättnadshormon, med mycket fett på kroppen utsöndras mycket mättnadshormon. Det låter ju bra, men med de enorma mängderna mättnadshormon som konsekvensen av insulinresistens lett fram till blir kroppen också resistent mot mättnadshormonet. Portioner ökar, insulinnivåerna går inte ner, mer fett lagras in i kroppen, ingen mättnadskänsla uppstår..  typ2-diabetikern kommer om det fortsätter att ha producerat så mycket insulin att cellerna som skapar insulin har gjort sitt, typ2-diabetikern utvecklar då inte bara relativ insulinbrist, utan faktisk insulinbrist. 

En person med diabetes typ 1 kan utveckla diabetes typ 2 genom att kontinuerligt ha för höga blodsockernivåer som kräver stora mängder insulin.

Gränserna för vad som räknas som diabetes typ 2 och prediabetes skiljer sig tex mellan Europa och USA.

En typ2-diabetiker behöver minska insulinnivåerna för att inte förvärra insulinresistens en, insulinnivåerna kan minskas genom att kroppen påverkas med medicinska preparat. Idag är metformin första medicin preparatet för en typ2-diabetiker. Metforminet har två funktioner.   Dels minskar metforminet kroppens förmåga att skapa blodsocker, dels gör metforminet cellerna mindre insulinresistenta.  Med mindre insulinresistens gör kroppen mindre insulin för att minska blodsockernivåerna, det leder till en minskad insulinresistens och kan leda till mindre fett på kroppen, det kan leda till en minskad resistens mot mättnadshormon, mindre portioner, lägre blodsockernivåer. 

En typ2-diabetiker kan sänka sina blodsockernivåer för att minska insulinresistensen på andra sätt också. Periodisk fasta, inte småäta eller äta mellanmål eller för tätt under dagen. 15 minuters rask promenad 1-1,5 timme efter en måltid sänker blodsockret.  Styrketräning och mer muskler som används minskar insulinresistensen. Regelbundna perioder med låga blodsockernivåer och låga nivåer insulin i kroppen för att minska insulinresistensen.

Det som har störst effekt är vad en typ2-diabetiker äter, hur mycket kolhydrater och vilken sorts kolhydrater som ingår i maten, fiberinnehåll, hur snabba kolhydraterna är.. en GItabell är bra att ha tillgång till. I vilken ordning de olika delarna av måltiden äts spelar också roll. Syrlig mat, fiberrik mat ger en långsammare blodsocker stegring, det ger lägre insulinnivåer. Det är bra. Mycket flytande mat/dryck ger en snabbare och högre blodsockernivå, högre insulinnivåer..det är inte bra... Mycket protein ger också högre blodsockernivåer. Citronvatten, äppelcidervinäger, gröna blad, kål, fiberrika grönsaker, råa morötter, men inte kokta, kall potatis ger en långsammare blodsockerstegring, låga insulinnåver. det är bra.  Att först äta det som ger långsam blodsockerstegring gör att det som självt ger snabbare blodsockerstegring också ger långsammare blodsocker stegring.

En typ2-diabetiker behöver minska insulinnivåerna för att inte få ytterligare komplikationer. Insulinbristen är relativ. 
  • Anonym (fri)
    Anonym (....) skrev 2023-01-19 23:25:47 följande:

Anonym (fri): Bra för dig. 

Men nej, insulinresistens är inte en grundläggande faktor för diabetes typ 2. Många mes diabetes typ 2 för dock insulinresistens, men inte av diabetesen. 

Och man får fortrenge inte diabetes typ 2 av att ha insulinresistens. 

Du har fel. Jag tror att din förvirring ligger i att, nej, alla med insulinresistens har inte diabetes 2, så där har du rätt, men jo, alla med diabetes2 har insulinresistens.

Det är det som ÄR diabetes2. Delvis. Ena halvan av två. 
  • amg4life

Nu tror jag inte tråden handlade om kostrådgivning och diabetes, mer om att man slutar bry sig och tar saker för givet. Vissa är tipp topp och brydde sig om hygien och utsende. Man börjar duscha var tredje dag och mjukiskläder för jämnan.

Lite som ett klartecken för att man har relation och slutar bry sig och tar allt för givet.

Lite som i byggbranchen och äldre gubbar, dom hade något schema att varannan Onsdag 19:00 fick dom ligga och frugan ställde upp motvilligt, övrig tid kollade man fotboll i skitiga kallingar och drack öl.

Vissa skojade till det ibland och köpte sexiga underkläder för extra ligg, FFS du köper raffset du tycker är sexigt för din skull.

Vet du vad även om du är efterbliven, visa frugan uppskattning, överraska med middag, spa eller enkel massage så lovar jag att du får ligga mer.

Du bryr dig endast om dina fredagsbärs som verkar vara det du lever för. Visa människan att du älskar henne och genuint, uppskattning och avbrott från erat inrutade vardagsliv.

Sluta vara egoist och hon blir inte lycklig av att du gör saker som behagar dig och dina behov. Finns en till som är trött på skiten och du skall vara glad att hon inte dragit för länge sedan med det betendet.

Mina tjejkompisar säger ofta, fan du säger saker från vårat perspektiv och så rätt om saker. Jo så jobbar jag, jag försöker se saker från bägge håll och livet handlar inte om mig.

Som sagt när jag var gift, gjorde allt för att min partner mår bra och överraskad med små vardags saker. Det ger mig sådan enorm glädje att se någon annan bli glad för det man gör. Tror nästan att mitt välmående nästan slår den glada frugan.

Men då får man en jäkligt glad fruga, som gör underbara saker tillbaks, kanske kipper en i köket naken eller annat kul.

Grejen är ge och ta, man får lägga manken till och hitta på saker och överaska sin partner och inte sluta för man varit ett par i 2år och dricka öl i soffan i kalsonger och dräggig.

Då har man börjat ta saker för givet och lite för självsäker på saker och ting.

För fan, visa still och klass, klä upp dig och var proper. Skriv en lapp på morgonen att du är rätt ok endå frugan och man kan inte vinna varje gång om man är ironiska.

Eller dra till med att vet du vad? Celluliter är för mig skrattgropar och var glad att gud belönat dig med dom.

Eller som min finska farmor sa som dog vid 98 års ålder, glöm inte tjocka människor är mycket gladare.

En underbar personlighet blir snygg oavsett utsende, en snygg tjej med dålig personlighet blir inte vacker.

Ta hand om er underbara människor, Sveriges kändaste fd rånare avslutar alltid sina mess med dom underbara orden. Må Bäst Va Bäst!

Borde fan bli äktenskapsrådgivare :)

Svar på tråden Pojkvän blir tjockare o tjockare