• Anonym (Jj)
    Thu 19 Jan 2023 10:48
    9380 visningar
    50 svar
    -1
    50
    9380

    Stör mig på folk som käkar piller för viktnedgång men låtsas banta.

    Detta kanske är provocerande för vissa att läsa men jag stör mig på bekanta som slår sig på bröstet när dom äntligen lyckas gå ner i vikt (med hjälp av ett läkemedel som t.ex. ozempic, som dom inte går ut med men som jag vet att dom tar)


    nej det skrivs statusar om hur man ska äta och inte äta,trycka uppninanaiktet på folk hur duktiga dom är, fast JAG vet att dom lyckas just för att dom tappar aptiten totalt och allt vad detta magiska piller gör. 
    Samma med bekanta/kompisarnas börjar med adhd medicin och kilona rasar. 


    inget fel alls att man går ner i vikt Pga dessa piller.  Men varför kan folk inte stå för att dom tagit genvägar? En annan får kämpa månader för att gå ner knappa kilot. 


    bitter? Ja kanske. När dessa aldrig tidigare lyckats gå ner men plötsligt magiskt rasar kilona och man skryter om det. Men glömmer nämna pillrena.  Fast man inte gjort ett skit mer än stoppa i sig piller och äter samma skräp ändå. 


     

  • Svar på tråden Stör mig på folk som käkar piller för viktnedgång men låtsas banta.
  • Thu 19 Jan 2023 15:00
    #1

    Fast jag tror inte man kan bara stoppa i sig piller och äta samma skräp och gå ner i vikt ändå. Skulle det vara så, skulle vi vara många fler som äter dessa piller.

  • Thu 19 Jan 2023 15:23
    #2

    De här nya pillrena för viktnedgång är tydligen så populära nu att de tar slut på apoteken så att de som verkligen skall ha dem, de som har diabetes 2, inte får tag på dem. De skrivs ut av nätläkare. 

    Nya digitala vårdgivare riktar in sig på obesitasmarknaden och förskriver läkemedel för typ 2-diabetes till personer som vill gå ner i vikt, vilket Dagens Nyheter var först med att rapportera. Hos ett av bolagen får DN:s reporter läkemedel utskrivet utan att vara överviktig.

    App-läkare skriver ut läkemedel för viktnedgång ? trots normalvikt (lakartidningen.se)

  • Anonym (12321­)
    Thu 19 Jan 2023 16:29
    #3
    +2
    Tow2Mater skrev 2023-01-19 15:00:16 följande:

    Fast jag tror inte man kan bara stoppa i sig piller och äta samma skräp och gå ner i vikt ändå. Skulle det vara så, skulle vi vara många fler som äter dessa piller.


    Jag skulle tippa på att dessa piller har en massa bieffekter som gör att de flesta människor med en iq högre än en daggmask undviker dem men sen finns det ju alltid folk som skiter i det eller är för pantade för att fatta vad bieffekter är för något.
  • Anonym (12321­)
    Thu 19 Jan 2023 16:32
    #4
    +1
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-19 15:23:25 följande:

    De här nya pillrena för viktnedgång är tydligen så populära nu att de tar slut på apoteken så att de som verkligen skall ha dem, de som har diabetes 2, inte får tag på dem. De skrivs ut av nätläkare. 

    Nya digitala vårdgivare riktar in sig på obesitasmarknaden och förskriver läkemedel för typ 2-diabetes till personer som vill gå ner i vikt, vilket Dagens Nyheter var först med att rapportera. Hos ett av bolagen får DN:s reporter läkemedel utskrivet utan att vara överviktig.

    App-läkare skriver ut läkemedel för viktnedgång ? trots normalvikt (lakartidningen.se)


    Ibland undrar jag om människan inte håller på och regressera tillbaka till apstadiet igen
  • Thu 19 Jan 2023 16:37
    #5
    Tow2Mater skrev 2023-01-19 15:00:16 följande:

    Fast jag tror inte man kan bara stoppa i sig piller och äta samma skräp och gå ner i vikt ändå. Skulle det vara så, skulle vi vara många fler som äter dessa piller.


    Nej, just ozempic gör ju att man tappar aptiten. 15-20 kg går man ner på ett år läste jag i DN häromdagen. 

    Jag retar mig mer på folk som har gjort en gastric bypass och inte är öppna med det när de visar före och efterbilder...
  • Anonym (+++)
    Thu 19 Jan 2023 17:17
    #6

    Oj TS. Ditt liv måste vara jobbigt om du ska lägga så mycket energi på vad andra säger och gör? 

    Hur kan man bry sig om detta? Jag skulle snarare tycka synd om människor som har så jobbigt med vikten så att de måste få piller på recept. 

  • Thu 19 Jan 2023 17:35
    #7
    Anonym (12321) skrev 2023-01-19 16:29:41 följande:
    Jag skulle tippa på att dessa piller har en massa bieffekter som gör att de flesta människor med en iq högre än en daggmask undviker dem men sen finns det ju alltid folk som skiter i det eller är för pantade för att fatta vad bieffekter är för något.
    Bieffekter måste ju sättas i proportion till övervikt och allt vad den medför. Allt i medicinväg är ju alltid en avvägning av olika faktorer.
  • Thu 19 Jan 2023 17:49
    #8
    +1
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-19 16:37:14 följande:
    Nej, just ozempic gör ju att man tappar aptiten. 15-20 kg går man ner på ett år läste jag i DN häromdagen. 

    Jag retar mig mer på folk som har gjort en gastric bypass och inte är öppna med det när de visar före och efterbilder...
    Ja, jag läste att Ulf Kristerssons fru gjort en fantastisk hälsoresa och var djupt imponerad av detta. Tills jag idag läste att hon gjort en gastric sleeve operation, då är det inte lika imponerande. 
  • Thu 19 Jan 2023 17:59
    #9
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-19 17:49:22 följande:
    Ja, jag läste att Ulf Kristerssons fru gjort en fantastisk hälsoresa och var djupt imponerad av detta. Tills jag idag läste att hon gjort en gastric sleeve operation, då är det inte lika imponerande. 
    Fast de har ju väldigt stikta guidlines om vad de kan och får äta efteråt. Riktigt enkelt är det ju inte.
  • Anonym (12321­)
    Thu 19 Jan 2023 18:30
    #10
    Tow2Mater skrev 2023-01-19 17:35:22 följande:
    Bieffekter måste ju sättas i proportion till övervikt och allt vad den medför. Allt i medicinväg är ju alltid en avvägning av olika faktorer.
    Eller så kan det sättas i proportion med att äta mindre, mer nyttig och röra på sig mer?

    Allt är en fråga om avvägning, även om man hellre tar piller och dess biefekter  för att det är enklare än att ändra sina vanor.
Svar på tråden Stör mig på folk som käkar piller för viktnedgång men låtsas banta.