• Fri 20 Jan 2023 07:49
    8091 visningar
    21 svar
    21
    8091

    Hur mycket har du som husägare i buffert?

    Hus kostar pengar. Det är alltid något som måste fixas. Kanske är det taket eller fasaden, kanske pajar värmepumpen eller någon kör sönder staketet med snöplogen. Eller så går bilen sönder igen bara.

    Vi har ett bundet huslån som löses upp nu, vilket förstås innebär avsevärt högre ränta. Vi funderar på att använda en del sparpengar på att göra en extra amortering, så månadskostnaden blir mindre.
    Nu är frågan: hur lite buffert törs man ha för oförutsedda händelser?
    Jag är i allmänhet en överförsiktig person när det kommer till pengar, så jag tänkte sondera läget lite.

    Vad kan vara normalt?
    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 

  • Svar på tråden Hur mycket har du som husägare i buffert?
  • Fri 20 Jan 2023 08:21
    #3
    Embla twopointoh skrev 2023-01-20 08:01:21 följande:

    Vi har en buffert (eller om man ska kalla det sparande) för förutsägbara utgifter, såsom att taket behöver bytas inom ett antal år. Där pytsar vi in pengar tills vi kan/ska utföra åtgärden.


    Vi har en separat buffert för oförutsedda utgifter, såsom att värmepumpen går sönder. Vi har motsvarande några månadsinkomster där, och är den "full" så lägger vi pengarna på annat.


    Några månadsinkomste kan ju vara ganska olika. Hur mycket är det i pengar när ni anser den full?

  • Fri 20 Jan 2023 08:37
    #8
    Mandel skrev 2023-01-20 08:28:37 följande:

    Har en belåningsgrad på knapp 20% på mitt hus. Har ett renoveringskonto på idag ca 350.000kr som jag tidigare haft mer på som jag tagit till fasadmålning, garageportsbyte, asfaltering, altaninglasning, takmålning osv och nu ska jag bara komma till skott och boka snickare för köksbyte.


    Har även andra sparkonton och fondsparande och funderar på att ev lösa hela eller del av det lilla lån jag ändå har just för att det börjar bli onödigt dyrt med räntan. Förstår inte hur folk med miljonlån klarar sig, men de är kanske 2st medans jag är ensam. Lägg sedan till folks elräkningar... Folk runt omkring pratar om elräkningar på 10.000kr eller mer och det skulle jag visserligen ha råd med, men vägrar! 


    Det hamnar ju lite utanför ämnet, men höga elräkningar är ju oftast inget man bara kan välja att inte ha. 
    Min familj har lyckats klämma ner 30% i energiförbrukning, men ett gammalt dragit hus behöver ju sin energi för att ens vara drägligt att bo i. Att exempelvis isolera är ju oftast inte gjort i en handvändning. 

  • Fri 20 Jan 2023 17:50
    #16
    Ddny skrev 2023-01-20 09:26:24 följande:

    Nu är vårt bara från 1940 men vi ligger just nu på ca 50k på det kontot, då jag gör allt själv förutom bergvärmeinstallationen, är det "bara" materialkostnader det handlar om.

    Men hur mkt som behövs?
    Hur händiga är ni? 
    Om taket skulle behöva renoveras, sitter ni då i soffan medan takbytarfirman byter det enligt offert med hängslen och livrem för 250000 eller gör ni det själva för materialkostnaden på kanske 40000 beroende på omfattning?


    Någonstans däremellan. 

Svar på tråden Hur mycket har du som husägare i buffert?