• Fri 20 Jan 2023 16:54
    6347 visningar
    3 svar
    3
    6347

    Äter jag för lite?!

    Hej!
    Jag behöver verkligen stöd i hur jag ska tänka.

    Jag har tidigare haft anorexi i livet, gick sedan över i hetsätning, vilket ledde till en ganska rejäl övervikt.
    Efter två år så rasade jag allt, pga panik över hur kroppen blivit och är nu på normalvikt sedan 5 år tillbaka.

    Innan anorexin och övervikten så hade jag inga problem med att äta vad jag ville och se tränad ut (var ganska fysiskt aktiv)

    Kroppens utseende förändras såklart något efter en övervikt samt med åldern.

    Dock så upplever jag att jag inte längre kan bränna fett och lägga på mig muskelmassa som förr.
    Jag har nu i 6 månader börjat ana om det är något allvarligt fel på min kropp, att jag inte kan bygga upp den igen och bli vältrnad. 


    Men har nu börjat ana att det förmodligen kan handla om att jag äter för lite?

    Jag har ätit ca 1400 kalorier per dag, men då ska tilläggas att jag springer 6km 3 dagar i veckan, klättring 2 dagar i veckan 2h åt gången och pilates utöver detta.
    Seden går jag ca 10.000 steg per dag.
    Väger nu 63kg till mina 165cm och vill bara ha en tightare kropp.

    Ska tilläggas att jag äter ca 90-100g protein per dag och har stenkoll på att inte få i mig för mycket fett och lagom med kolhydrater.

    Hur fan ska jag göra?
    Börjar få panik när mitt slit inte leder till något mer än att vara frusen och plågad 24h om dygnet.

  • Svar på tråden Äter jag för lite?!
  • Sat 21 Jan 2023 12:51
    #3
    +1
    Anonym (Ki) skrev 2023-01-20 17:22:53 följande:

    Du äter alldeles för lite. Kolhydrater är lika viktigt som protein när det kommer till att bygga muskler, egentligen bör du äta mer kolhydrater än protein. Men när du skriver att du äter "lagom" med KH så får det mig att tro att du äter för lite KH.

    Jag har haft ätstörningar och var otrolig petig med att inte få i mig för mycket, som dig så byggde jag inget. När jag väl började äta så gick vågen upp samt att jag såg även i spegeln, det var lite läskigt jag ska inte ljuga men jag fortsatte att äta tillräckligt och lyfta vikter, till slut så blev min kropp riktigt vältränad och tight. Idag är mitt normala kaloriintag runt 3000-3300 kalorier per dag, när jag hade ätstörningar så var mitt normala kaloriintag 1200. 

    Med det sagt var inte rädd för att äta! Eller var rädd men ät ändå, mat är din bästa vän och inte din fiende. Så mycket som du är aktiv så räcker inte 1400 kalorier och beviset ligger i att inget händer med din kropp. Så nej det är inget fel på din kropp, du behöver bara mata den :)


    Tack snälla för svar!
    Ska försöka utmana mig och utöka lite i taget!! 
Svar på tråden Äter jag för lite?!