• Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 20:27
    22017 visningar
    117 svar
    -2 +2
    117
    22017

    Hur viktigt är utseendet när det kommer till dejting?

    För mig är det väldigt viktigt. Jag är bisexuell och kvinna. Om jag inte gillar det jag tittar på så kan jag inte heller dejta personen. Då blir det inte en andra dejt, för jag vet att det då inte finns någon potential. Personligheten är inte det enda som spelar roll. Om det ska finnas en chans att bli något mer än bara vänskap så måste jag gilla personens utseendet. Det ska finnas en stark attraktion. Med det sagt så går bland annat överviktiga bort direkt (gör inget om man har typ två kilo för mycket, men där går nog gränsen). 

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 20:31
    #2
    -1 +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-01-20 20:27:32 följande:

    För mig är det väldigt viktigt. Jag är bisexuell och kvinna. Om jag inte gillar det jag tittar på så kan jag inte heller dejta personen. Då blir det inte en andra dejt, för jag vet att det då inte finns någon potential. Personligheten är inte det enda som spelar roll. Om det ska finnas en chans att bli något mer än bara vänskap så måste jag gilla personens utseendet. Det ska finnas en stark attraktion. Med det sagt så går bland annat överviktiga bort direkt (gör inget om man har typ två kilo för mycket, men där går nog gränsen). 


    Kanske ska specificera att det inte heller räcker med att personen bara ser okej ut. Jag vill att personen ska se väldigt bra ut, annars får det vara. 


    Och ja, jag själv är väldigt snygg, så jag kan ha dessa krav. 

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 20:37
    #4
    Anonym (S) skrev 2023-01-20 20:31:51 följande:
    Intressant. Vad utgår du ifrån när du drar gränsen vid 2 kilo? Frågar du om om BMI,
    eller hur räknar du ut  deras idealvikten, för att veta när de väger 2 kilo för mkt? 

    BMI är inget jag frågar om, men jag brukar se direkt om en person är överviktig eller ej, och utifrån det gör jag då en bedömning om det är för mycket eller ej.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 21:19
    #8
    -2 +1
    Anonym (S) skrev 2023-01-20 21:10:11 följande:
    Men hur ser du att det är just 2 kg och inte 1,5? 
    Det kan jag naturligtvis inte se, men jag har aldrig blivit attraherad av någon som haft stor övervikt. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 21:21
    #9
    -1 +1
    Anonym (Lite) skrev 2023-01-20 21:08:19 följande:

    Utseende är så subjektivt, och jag uppfattar också utseendet hos de jag dejtar så annorlunda över tid. Klickar det så intalar jag mig att personen är snyggare. Klickar vi inte så är jag mer ärlig mot mig själv.

    Sedan tänker jag att lika barn leker bäst ändå. I min värld finns det knappt något som är värre och mer avtändande än förstorade läppar, silikontuttar och BBL. För andra är det rena drömmen.


    2kg är dock ingenting och det kommer du inte kunna se eller ens märka såvida du inte ställer personen på vågen. Många i min omgivning tror att jag väger runt 85kg men verkligheten är ca 20kg tyngre.
    Övervikt syns tydligt. Jag kan se det tydligt, i alla fall. Jag är inte intresserad av att dejta en person med stor övervikt. Det finns egentligen ingenting att diskutera där. Smaken är som baken - delad. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:08
    #13
    -1
    Anonym (S) skrev 2023-01-20 21:28:50 följande:
    Ok, men du skrev ju att gränsen går vid 2 kg, en gräns som du inte ens kan se. 
    Jag skrev TYP och NOG, alltså inte helt stensäkert, men det är min uppskattning. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:13
    #15
    -1 +5
    Anonym (Lite) skrev 2023-01-20 21:56:33 följande:
    Fast du säger ju själv att 2kg är en övre gräns du inte vill passera. Hur går det ens ihop rent logiskt? Är ju fatshaming som heter duga och riktig anorexivarning på ditt tankesätt.

    Jag dejtar tusen gånger hellre en överviktig, glad tjej än någon planka till brud som pissar på dem och sedan gömmer sig bakom en lyktstolpe.
    Jag vill inte dejta någon med stor övervikt. Vad är ditt problem? Får folk inte ha preferenser för dig? Jag skrev TYP och NOG, just för att det inte är något som är skrivet 100% i sten, men jag försökte visa ungefär var gränsen går innan det börjar bli för mycket. Det kan jag ju i och för sig se på en person, om jag tycker att personen är för tjock. Vill inte vara med någon jag inte attraheras av. Det är inte ett dugg konstigt. Kalla det fatshaming om du vill, för mig är det bara trams att hålla på som du gör. Du borde istället ta och acceptera att vi alla har olika preferenser. Ja, Gud vilken anorexiavarning att säga att man inte attraheras av övervikt. Finns det bara övervikt och undervikt i din värld? Vad hände med normalvikt?

    Oj, du verkade bli riktigt kränkt av mitt inlägg, med tanke på hur du uttrycker dig här. Att du pratar om fatshaming samtidigt som du tydligt pissar på underviktiga genom att kalla folk för plankor, är ju bara patetiskt. Kanske du ska leva som du lär. Jag är normalviktig och trivs med det. Är varken en planka eller en flodhäst. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:15
    #16
    Anonym (S) skrev 2023-01-20 22:10:30 följande:
    Du kallar det dessutom stor övervikt. Något du inte ens kan se. 
    Jag har aldrig sagt att 2 kg är stor övervikt. Sluta ljug. Jag skulle aldrig dejta någon som har stor övervikt. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:25
    #19
    Anonym (S) skrev 2023-01-20 22:23:03 följande:
    Och du drar gränsen vid 2 kg. Läs ditt eget inlägg. 
    Ja, ungefär, uppskattningsvis. Sa aldrig att 2 kg är stor övervikt. Det är något du hittar på. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:35
    #23
    Anonym (S) skrev 2023-01-20 22:33:27 följande:
    Du skriver att du inte gillar övervikt/stor övervikt, och att du drar gränsen vid ungefär 2 kg. Stå för det du skriver istället för att slingra dig.

    Ja, precis. Jag skrev inte att TVÅ kilo är stor övervikt. Då hade jag ju inte kunnat dejta personen, om det vore för stor övervikt. 

    Läs om, läs rätt.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:43
    #28
    +1
    Anonym (Lite) skrev 2023-01-20 22:40:20 följande:
    Du säger att du inte vill dejta någon som är överviktig och att du drar gränsen vid 2kg.

    Då är det fullt rimligt att tolka det som att du anser att 2kg är för mycket.

    Det är inte ett dugg rimligt. 


    Rimligt vore att tolka det som att 3 kg är för mycket. 

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:46
    #29
    +1
    Anonym (Lite) skrev 2023-01-20 22:39:21 följande:
    Knappast kränkt och jag är stolt över min vikt, men ditt resonemang är ganska dumt och larvigt.

    Säg att du träffar någon kille som är 10/10, men har en övervikt på 3kg (som är över din gräns). Skulle du då ta någon som är 0/10 men är "normalviktig" istället? Det är ju i praktiken vad du skriver.
    Klartsomvatten skrev 2023-01-20 22:18:01 följande:

    Att du dessutom tjafsar om fat shaming samtidigt som du, i ditt andra stycke, sysslar med samma sak fast mot smala personer, visar bara vad du är för person.


    Skulle aldrig få för mig att sparka nedåt, men mer än gärna uppåt. "Fit shaming" finns inte... :)

    Antecknar. Själv tycker jag att ditt resonemang är dumt och larvigt. 

    Jag skulle knappast tycka att en kille som har 3 kg övervikt är en 10/10, så ditt resonemang faller redan där. Jag attraheras av sunda kroppar, gärna tränade. 


    Det finns ingen som kommer att ta dig på allvar om du pissar på smala samtidigt som du blir arg på folk som inte attraheras av övervikt. Lev som du lär. 

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 20 Jan 2023 22:57
    #32
    Anonym (Lite) skrev 2023-01-20 22:55:17 följande:
    Du ser inte skillnad om någon är 2 eller 3kg överviktig. Kan slå vad om att du skulle faila ett sådant blindtest.
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-01-20 22:46:00 följande:

    Jag skulle knappast tycka att en kille som har 3 kg övervikt är en 10/10, så ditt resonemang faller redan där. Jag attraheras av sunda kroppar, gärna tränade.


    Det påvisar att du saknar all förmåga att svara på hypotetiska frågor.
    Klartsomvatten skrev 2023-01-20 22:46:54 följande:

    Klart det finns. Du håller ju på med det. Vi är många som inte attraheras av övervikt och vad du tycker om det är ditt problem. Det kommer ändå inte ändra våra preferenser. :)


    Skillnaden är dock att smala inte drabbas av fördomar eller förtryck för att de är smala, vilket många överviktiga/feta gör (inte jag själv dock). Att tro att det finns någon "fit shaming" saknar verklighetsförankring på samma sätt som att tro att vita är offren för rasism (vilket de naturligtvis inte är).

    Återigen är det skillnad på att slå uppåt eller nedåt.

    Jag känner nog mig själv bättre än vad du känner mig. Jag är oerhört duktig på att se och lägga märke till övervikt. 


    Om man läser här i tråden så ser man ju att det finns skinny shaming. En person håller ju på med det i tråden. Så det existerar, bevisligen. Att det inte existerar i lika stor utsträckning som fat shaming är en helt annan sak.

    Du pratar bara trams.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 21 Jan 2023 19:05
    #67
    Core skrev 2023-01-21 11:06:24 följande:

    Det är inte riktigt så enkelt. Det viktiga är attraktion, som inte nödvändigtvis behöver vara ett objektivt vackert utseende. ATTRAKTION är väldigt viktigt, men det är högst individuellt vad man anser vara attraktivt. 


    Jag menar, de flesta kan komma överens om vissa kriterier för att någon ser jävligt bra ut, men de kriterierna behöver inte uppfyllas om attraktion finns där. 


    Frågan handlar ju om hur viktigt man tycker att utseendet är. Om man inte tycker att det är så viktigt och istället finner attraktion i andra saker så röstar man ju på att det inte är så viktigt då. 


    För mig sitter mycket (inte allt, men mycket) av attraktionen i personens utseende, så för mig är det väldigt viktigt att personen ser snygg ut.

Svar på tråden Hur viktigt är utseendet när det kommer till dejting?