• Anonym (TS)
    Sat 21 Jan 2023 20:29
    13287 visningar
    88 svar
    -2
    88
    13287

    Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?

    Min familj och min sambos familj har båda problem med alkoholen. Om några veckor ska vi få vårt första barn och jag är tydlig med min sambo att ingen i hans familj eller min familj kommer att få dricka alkohol i närheten av vårt barn. 

    Han menar att dom ibland kan hålla sig måttliga. Och det är samma sak med min familj/släkt. Det är självklart inte alltid det blir kaos och elände?. Men varför skulle jag ens vilja ta en sån risk.

    Är detta verkligen orimligt att kräva? 

  • Svar på tråden Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?
  • Anonym (Sanna­)
    Sat 21 Jan 2023 20:32
    #1
    +4
    Anonym (TS) skrev 2023-01-21 20:29:15 följande:
    Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?

    Min familj och min sambos familj har båda problem med alkoholen. Om några veckor ska vi få vårt första barn och jag är tydlig med min sambo att ingen i hans familj eller min familj kommer att få dricka alkohol i närheten av vårt barn. 

    Han menar att dom ibland kan hålla sig måttliga. Och det är samma sak med min familj/släkt. Det är självklart inte alltid det blir kaos och elände?. Men varför skulle jag ens vilja ta en sån risk.

    Är detta verkligen orimligt att kräva? 


    Du kan kräva det hemma oss er, ni behöver inte bjuda på sprit. Men hemma hos dom gör de som de själva vill. Du kan alltid be dom låta bli, men de bestämmer och du får förhålla dig till det. 
  • Sat 21 Jan 2023 20:34
    #2
    +3

    I ert hem,  inte orimligt.
    I övrigt, orimligt.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 21 Jan 2023 20:37
    #3
    Anonym (Sanna) skrev 2023-01-21 20:32:42 följande:
    Du kan kräva det hemma oss er, ni behöver inte bjuda på sprit. Men hemma hos dom gör de som de själva vill. Du kan alltid be dom låta bli, men de bestämmer och du får förhålla dig till det. 
    Handlar ju mer om att vi ska ses rent generellt. Vi kommer inte som gäster eller någonting om det finns alkohol. Det är mer vårt krav, dom får ju dricka om dom vill, men vi kommer inte då. 
  • Sat 21 Jan 2023 20:40
    #4
    +3
    Anonym (TS) skrev 2023-01-21 20:37:04 följande:
    Handlar ju mer om att vi ska ses rent generellt. Vi kommer inte som gäster eller någonting om det finns alkohol. Det är mer vårt krav, dom får ju dricka om dom vill, men vi kommer inte då. 
    Och om det är orimligt är ju bara upp till er. Det är ju bara att låta bli att besöka dem. Men du kan inte ställa krav i deras hem.
  • Anonym (äää)
    Sat 21 Jan 2023 20:41
    #5
    Anonym (TS) skrev 2023-01-21 20:37:04 följande:
    Handlar ju mer om att vi ska ses rent generellt. Vi kommer inte som gäster eller någonting om det finns alkohol. Det är mer vårt krav, dom får ju dricka om dom vill, men vi kommer inte då. 
    Det kan ni givetvis bestämma. Mina föräldrar gjorde så när jag var liten. Hade farfar druckit så åkte vi inte dit. Tycker det var helt rätt. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 21 Jan 2023 20:44
    #6
    Anonym (äää) skrev 2023-01-21 20:41:25 följande:
    Det kan ni givetvis bestämma. Mina föräldrar gjorde så när jag var liten. Hade farfar druckit så åkte vi inte dit. Tycker det var helt rätt. 

    Jo men det är väl rimligt att göra upp om detta i förväg då? 


    Samma regler kommer gälla alla i sällskapet liksom. 

  • Anonym (S)
    Sat 21 Jan 2023 20:52
    #7

    Den stora frågan är ju inte vad ni kan kräva/vad som är rimligt utan att ni faktiskt inte verkar vara ense som föräldrar....
    Om man inte tycker lika i en sån här fråga så är det bäddat för konflikt...för det kan bli ganska tuffa ställningstaganden och funderingar.
    Som tex du upplever svärmor som lite påverkad men inte han. Åker ni hem? Trots att det är jul/födelsedag och du inte vet utan bara tror...

  • Sat 21 Jan 2023 20:59
    #8
    Anonym (TS) skrev 2023-01-21 20:37:04 följande:
    Handlar ju mer om att vi ska ses rent generellt. Vi kommer inte som gäster eller någonting om det finns alkohol. Det är mer vårt krav, dom får ju dricka om dom vill, men vi kommer inte då. 
    Då får ni stanna hemma då.
    Ni kan inte diktera hur andra ska leva.
  • Anonym (Jenny­)
    Sat 21 Jan 2023 21:00
    #9

    Du kan låta bli att servera alkohol hemma hos er och du kan välja att ursäkta er och åka hem om de dricker på andra ställen. Det är helt ok att du artigt informerar dem om din policy. Du kan också kräva att om de är barnvakt så låter de bli alkohol, men självklart kan du inte kräva att de ställer upp som barnvakt.

    Mina barns farmor är alkoholist. Hon är en underbar farmor och hon älskar sina barnbarn, men hon har aldrig varit själv med dem och jag, deras far eller någon av barnens fastrar är alltid med. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 21 Jan 2023 21:01
    #10
    Anonym (S) skrev 2023-01-21 20:52:59 följande:

    Den stora frågan är ju inte vad ni kan kräva/vad som är rimligt utan att ni faktiskt inte verkar vara ense som föräldrar....
    Om man inte tycker lika i en sån här fråga så är det bäddat för konflikt...för det kan bli ganska tuffa ställningstaganden och funderingar.
    Som tex du upplever svärmor som lite påverkad men inte han. Åker ni hem? Trots att det är jul/födelsedag och du inte vet utan bara tror...


    Alltså jag bryr mig inte om någon uppfattas som påverkad eller inte. Jag är mer intresserad av att det inte förekommer alkohol alls. Vi har det som regel bara allmänt. Att ska det drickas så kommer inte vi med barnet ALLS. 


     

Svar på tråden Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?