• Anonym (Ts)

    Skyddat boende?

    Jag genomgår just nu en skyddsutredning/riskbedömning hos socialtjänsten.
    Om de bedömer att jag bör flyttas till skyddat boende, måste jag göra det då? Kan jag välja att avstå och bo kvar i mitt hem då jag själv inte delar deras oro eller är det tvång?

  • Svar på tråden Skyddat boende?
  • Anonym

    Gäller det bara dig eller finns det barn inblandade?

  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2023-01-22 15:11:56 följande:

    Gäller det bara dig eller finns det barn inblandade?


    Bara mig, vuxen kvinna med vuxna barn. Men hade jag haft minderåriga barn så förstår jag att det finns två val, antingen flytta till skyddat eller så omhändertas barnen.
  • fornminne

    Jag tror inte att de kan tvinga en vuxen människa utan hemmavarande barn. Men varför delar du inte deras oro? Det måste ju finnas någon allvarlig hotbild mot dig, om detta ens är aktuellt.

  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 15:33:12 följande:
    Bara mig, vuxen kvinna med vuxna barn. Men hade jag haft minderåriga barn så förstår jag att det finns två val, antingen flytta till skyddat eller så omhändertas barnen.
    Tror inte du kan tvingas flytta när det bara är du.
    Varför ser soc hotet större än du gör?
    Har du ett galet ex efter dig?
  • Anonym (My)

    Varför går du igenom en utredning när du inte vill ha skydd? Det borde ju finnas bättre saker för soc att lägga sin tid på.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2023-01-22 15:46:56 följande:

    Varför går du igenom en utredning när du inte vill ha skydd? Det borde ju finnas bättre saker för soc att lägga sin tid på.


    Pga skadorna som de bedömde som väldigt allvarliga.

    Ingen hotbild och inget ex. Vi har fortfarande kontakt så mycket vi kan via brev. Jag får inte besöka honom i häktet och han får inte ringa mig. Avslag från polisen.

    Men vi älskar varandra väldigt mycket och tror på en bättre framtid när han kommer ut. 
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 16:45:15 följande:
    Pga skadorna som de bedömde som väldigt allvarliga.

    Ingen hotbild och inget ex. Vi har fortfarande kontakt så mycket vi kan via brev. Jag får inte besöka honom i häktet och han får inte ringa mig. Avslag från polisen.

    Men vi älskar varandra väldigt mycket och tror på en bättre framtid när han kommer ut. 
    Åh nej... jag vet inte vad jag mer ska säga.

    Jag har upplevt grovt våld i en relation, jag har försvarat in absurdum. Tills det gick för långt.
    Idag är jag tacksam att jag lever.

    Vilka skador talar vi om?
  • Anonym (lol)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 16:45:15 följande:
    Pga skadorna som de bedömde som väldigt allvarliga.

    Ingen hotbild och inget ex. Vi har fortfarande kontakt så mycket vi kan via brev. Jag får inte besöka honom i häktet och han får inte ringa mig. Avslag från polisen.

    Men vi älskar varandra väldigt mycket och tror på en bättre framtid när han kommer ut. 
    Säg åt socialtjänsten att sluta slösa sina resurser på fullkomliga våp. 

    Nej, du kan inte tvingas flytta. 
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 16:45:15 följande:
    Pga skadorna som de bedömde som väldigt allvarliga.

    Ingen hotbild och inget ex. Vi har fortfarande kontakt så mycket vi kan via brev. Jag får inte besöka honom i häktet och han får inte ringa mig. Avslag från polisen.

    Men vi älskar varandra väldigt mycket och tror på en bättre framtid när han kommer ut. 
    Kanske försöker de bota någon som uppenbarligen är medberoende och inte förstår sitt eget bästa.

    Socialtjänsten har långtgående ansvar för att stötta och hjälpa, bland annat ingår att försöka motivera den enskilde att ta emot den hjälp som man har bedömt att denne behöver
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Omen) skrev 2023-01-22 18:30:34 följande:

    Låter som att du dejtar en gängmedlem, typ nån i Hells Angels eller nåt. Och att din kriminella pojkvän har tjallat och nu ska gänget hämnas genom att mörda hans nära och kära. Brukar ju gå till så hos den lägre intelligenskvoten aka neandertalare. 

    Men ha det så tryggt och mysigt du tills den dag du skapar nyhetsrubriker, de brukar inte vara så långlivade ändå så. Ingen orkar bry sig längre och varför stå i vägen när genpoolen sorterar ut sig själva. 


    Ingen gängmedlem, inte kriminell. En helt vanlig man med bra jobb och som är mycket omtyckt av många. Inte farlig på något sätt. Men men...nu vet jag iaf vad som gäller. (Inte härifrån utan från någon som VET). Ingen vet om han ens är skyldig till någonting som varit skadligt. Mer än att varit högljudda mot varandra och ibland kastat saker (aldrig på mig utan i golvet). Aldrig hotat, varken mig eller någon annan.
  • pyssel
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 18:48:05 följande:
    Ingen gängmedlem, inte kriminell. En helt vanlig man med bra jobb och som är mycket omtyckt av många. Inte farlig på något sätt. Men men...nu vet jag iaf vad som gäller. (Inte härifrån utan från någon som VET). Ingen vet om han ens är skyldig till någonting som varit skadligt. Mer än att varit högljudda mot varandra och ibland kastat saker (aldrig på mig utan i golvet). Aldrig hotat, varken mig eller någon annan.
    Vad är det för allvarliga skador du skriver om här?
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 16:45:15 följande:
    Pga skadorna som de bedömde som väldigt allvarliga.

    Ingen hotbild och inget ex. Vi har fortfarande kontakt så mycket vi kan via brev. Jag får inte besöka honom i häktet och han får inte ringa mig. Avslag från polisen.

    Men vi älskar varandra väldigt mycket och tror på en bättre framtid när han kommer ut. 

Svar på tråden Skyddat boende?