• Anonym (Också diagno­s)
    Sun 22 Jan 2023 21:57
    5647 visningar
    5 svar
    5
    5647

    Förskola för barn med autism och if

    Sarasep skrev 2023-01-22 21:39:32 följande:
    Förskola för barn med autism och if

    Hej! 
    Mitt barn är fyra och ett halvt år. Hon har fått diagnosen autism grad 2 och if ungefär för ett år sedan. Hon är ickeverbal och har svårt med kommunikation. Hemma använder vi bildstöd och takk litegrann. Hon behöver mycket stöd både hemma och på förskolan. 
    På förskolan får hon inte bra hjälp. På pappret står att hon har en resurs men i praktiken är resursen är ansvarig för en barngrupp mellan 7-15 barn och resursen ärmycket ointresserad av att hjälpa henne och stödja henne i vardagliga aktiviteter som jämnåriga barn brukar att göra. Pratade med rektorn flera ggr men det hände inget speciellt på praktiken.
    Jag vill byta förskola men vet inte exakt om det är rätt beslut med tanke på att hon har svårt att inkludera sig i nya platser och med nya människor. Svårt att bestämma. Vilken är rätt. Att vara kvar i en förskola som inte är bra för henne eller byta till någon annan och man vet inte hur det kommer att gå.
    Hkälp mig.


    Jag hade ringt kommunen. Dels för att söka stöd i hemmet och för att uppmärksamma att jag inte uppfattar att mitt barn har den resurs de betalar för.
  • Anonym (Också diagno­s)
    Mon 23 Jan 2023 06:42
    #5
    Sarasep skrev 2023-01-22 22:04:52 följande:
    Jag hade ringt till kommunen och bad att byta förskolan men eftersom min dotter har en plats i förskolan nu måste vi vänta minst fyra månader. Vi bor i Gbg kommun.
    Och när man frågar de vilken förskola passar henne så är det ingen som kan rekomendera någon förskola som passar bra till min dotter med hennes situation..

    Du nämnde stöd i hemmet. Vilken/ vilka stöd kan man få? Kan du va snäll och förklara lite?
    I Göteborg har du ju Bräcke diakoni, som har spåret där de har extra kompetens som integrerad förskola. 

    Och hos kommunen ringer du och pratar om Lss stöd. Kanske har hen inte rätt till något just nu, men om du tar kontakt och ansöker om stöd kommer du få någon som vet lite mer.
Svar på tråden Förskola för barn med autism och if