Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Hur säger jag detta till min transdotter?

Faktum är att det är många som har annan bakomliggande problematik så som ADHD och autism som dras till tramssexualitet. Det finns säkert en eller två som faktiskt ifrågasätter sin könstillhörighet på riktigt men överlag är detta en trend, precis som det var trendigt för barn som mådde dåligt att vara EMO och innan dess var det trendigt att tillhöra en annan socialutanförklassning. Detta är tyvärr den enda trenden som är konsekvenser som inte går att ändra, du kan inte sätta tillbaka en kroppsdel som klippts av...

Jag tycker du ska börja prata med ditt barn om mående, psykiskt och fysiskt, kroppsdysmorfi och att känna sig obekväm med sitt själv behöver inte innebär att det är sitt kön man inte känner sig bekväm med. Många väljer att kalla sig ickebinära för att försöka finna sig själva utan att ta till hormonpreparat eller grundlösa operationer.

Det finns en tjej i USA som arbetar med att diskutera just detta om att ångra sig, 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-25 11:31:04 följande:

En kompis har en tonåring som har börjat ifrågasätta sin könsidentitet och eventuellt kommer att vilja operera sig när h*n blir myndig. Nu utreds dock tonåringen för ADD och autism. Min kompis har börjar fundera på om det egentligen är detta som spökar, då barnet alltid har haft svårt med det sociala, svårt att passa in, samt haft ångest och depressioner sen 10-årsåldern. 

Många transpersoner är absolut "på riktigt", men inte alla. Det finns tydligen en STOR överrepresentation bland ungdomar med diagnoser inom autismspektrat, som även ifrågasätter sin könsidentitet, ser sig som icke-binära, ibland vill byta kön mm. Att dessa skulle vara mer "trans" än andra, är inte sannolikt. Utan det handlar nog om annat, som flera redan har skrivit. Desperat identitetssökande.
    Vilket inte nödvändigtvis är ett problem så länge de inte opererar sig eller börjar med hormoner eller liknande. Men då blir det ju irreversibelt. 

"Riktiga" transpersoner brukar må bättre när de har kommit fram till vad som varit problemet hela livet. Samt bestämt sig för att byta kön eller redan gjort det. Mår man inte bättre av en sådan insikt, kanske det egentligen handlar om annat?

Exakt så!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ocksåmamma) skrev 2023-01-26 17:40:24 följande:

Som mamma till en dotter som själv har psykisk problematik är det något som gnager inom mig utifrån din berättelse och jag tycker det finns all anledning till att fundera om den process som verkar ligga framför din dotter är den rätta. Har lyssnat och läst en hel del inom ämnet och tyvärr verkar det nästintill vara tabu att ?ifrågasätta? en person så fort de säger att de ?tillhör ett annat kön än det de är född till? (enkelt uttryckt). Om min treåring säger att han är en dinosaurie gör det honom till en dinosaurie då? uppmuntrar vi honom dagligen till att han ska vråla som en dinosaurie och skapar honom en identitet utifrån detta? nej det gör man ju inte givetvis. Ja jag vet att jag hårdrar det men någonstans har mänskligheten gått bananas när det gäller det här. och unga mår bara allt sämre. Inte konstigt enligt mig. Kanske kan det vara en flykt för din dotter från någonting? en känsla av att byta kön är lösningen på ett problem som inte ser ut att ha någon lösning? Hur ser hennes samliv ut i övrigt, vänner etc? Är allt ett mörker eller finns det någonting som funkar?

på något sätt så så hade jag som förälder börjat nysta i detta. Man kan göra det på ett nyfiket, kärleksfullt och ömsint sätt utan att vara ifrågasättande på ett buffligt sätt. I grund och botten handlar det om ditt barn som mår dåligt och jag själv hade gjort vad jag kunnat för att se till att det inte blir värre än vad det redan är?även om man inte kan kontrollera allt i livet så kan man ändå så lite frö till egna tankar hos sina barn.

jag hoppas din dotter får den hjälp hon behöver.

Jag jämför detta med att: om mitt barn säger att han är en bil så måste jag ju låta honom dricka bensin.
    Det ska självklart ifrågasättas, speciellt om barnet sedan tidigare har en underliggande problematik eller npf. Som förälder är det ens jobb att guida sitt barn, inte blind låta dem vada genom internet-träsket och försöka hitta sin plats i världen.
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?