• Anonym (S)

Hur säger jag detta till min transdotter?

Hej

Det kan ju vara så att första känslan var lycka och lättnad över att få klarhet och få komma ut och hon precis som ni tänkte, att nu vänder det, nu är det slut på dåligt mående men att hon nu landat i en känsla att det inte var så lätt ändå, att allt liksom inte löste sig automatiskt. Och det är en tuff insikt.
    Det behöver inte ha att göra med hennes könstillhörighet att göra utan det kan vara en allmän uppgivenhet kring livets komplexitet.
    Något som alla går igenom mer eller mindre och som blir extra komplex för henne eftersom hennes identetskapande stannas upp och påverkas av utredningens väntetider. 

Mitt råd är att bara finnas där och fortsätta bekräfta för henne att hon är älskad för den hon är.
    Har du någon att prata med? Någon proffesionell?

• Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2023-01-23 16:52:47 följande:

Att vara rak och ärlig tycker jag aldrig kan vara fel... Tala om för henne att hon är älskad och respekterad för den hon är - men att du är orolig över hennes mående igen - fråga om allt fortfarande känns rätt och tala om att ni stöttar/förstår/respekterar oavsett. 

Exakt så.

Låt bli försök att gå som katten runt het gröt, "så ett frö" eller låtsas prata om något annat...
    Det är bara manipulativt.
  • Anonym (S)
    ClumsySmurf skrev 2023-01-26 12:16:13 följande:
    Majoriteten av de som upplever könsdysfori växer ifrån det, kan du inte förklara med riktiga argument varför det skulle vara fult av ts att undra om det som de flesta har fel om tycker jag att du ska lägga ner tramset som inte gynnar någon.
    Ganska enkelt
    Ts dotter är ung vuxen och ts har då ta en annan roll än om dottern var ett barn....
    TS kan ha en oro och en fundering men bör nog akta sig med att komma med oundbedda tankar, råd och "jag vet bättre-attityd". Risken är dottern känner sig kränkt och tappar förtroendet för sin mamma och vad har blivit bättre av det?
    Fokus bör ju vara dotterns behov, inte mammans...

Hur skulle du uppleva om en medvuxen oundbett pratade i termer om "växa ifrån" och "trend" med dig kring ditt mående, upplevelse och dina livsval? (för jag antar att du är vuxen)

En del av att bli vuxen är ju att få fatta sina egna beslut och få formulera sina tankar/behov och även få bestämma vilken hjälp man faktiskt vill ha.

Och som förälder är det att släppa taget...
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 13:18:32 följande:
    Det är väl desto större anledning att vara försiktig med att inleda oåterkalleliga hormonbehandlingar och kirurgiska ingrepp då.
    Nu har ju inte TS dotter ännu ens genomgått utredningen så det är ju ännu inte aktuellt med några behandlingar...
    Ta en sak i taget....

Ungefär som att prata om negativa effekter av adhd-medicin som ett argument att någon inte ska utredas för neuropsykiatriskt funktionshinder...
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-26 14:47:39 följande:
    Jag har inte argumenterat för att ts barn inte ska utredas?

Det enda jag vänder mig mot är att föräldrar ska ha någon slags självpåtagen munkavle när det gäller något som oåterkalleligt kan förändra barnets liv till det sämre.
    Jag tänker nog att föräldrar måste lära sig att ha munkavle rent generellt rörande saker som gäller livsvalen som ens vuxna barn gör...inte bara könsidentiteten...
    Att låta ens barn bli vuxna handlar ju mycket om att backa...finnas där när de utryckligen ber om det...

Eftersom utredningen inte ens är igång och utredningen dessutom tar lång tid (den kan ju ta flera år) så förstår jag inte brådskan i att ta upp dessa tvivel nu....Det räcker ju med att säga att man finns där och älskar sin dotter oavsett vad.
    Stötta i ett här och nu.

Dessa tankar kan ju naturligt komma upp under utredningen (då detta ingår i utredningen) och då kanske dottern dryftar dem självmant...eller inte...
    Det är ju inte alltid föräldrarna är den som man har som samtalspartner när man är vuxen...
  • Anonym (S)
    Anonym (Ocksåmamma) skrev 2023-01-26 17:40:24 följande:

Som mamma till en dotter som själv har psykisk problematik är det något som gnager inom mig utifrån din berättelse och jag tycker det finns all anledning till att fundera om den process som verkar ligga framför din dotter är den rätta. Har lyssnat och läst en hel del inom ämnet och tyvärr verkar det nästintill vara tabu att ?ifrågasätta? en person så fort de säger att de ?tillhör ett annat kön än det de är född till? (enkelt uttryckt). Om min treåring säger att han är en dinosaurie gör det honom till en dinosaurie då? uppmuntrar vi honom dagligen till att han ska vråla som en dinosaurie och skapar honom en identitet utifrån detta? nej det gör man ju inte givetvis. Ja jag vet att jag hårdrar det men någonstans har mänskligheten gått bananas när det gäller det här. och unga mår bara allt sämre. Inte konstigt enligt mig. Kanske kan det vara en flykt för din dotter från någonting? en känsla av att byta kön är lösningen på ett problem som inte ser ut att ha någon lösning? Hur ser hennes samliv ut i övrigt, vänner etc? Är allt ett mörker eller finns det någonting som funkar?

på något sätt så så hade jag som förälder börjat nysta i detta. Man kan göra det på ett nyfiket, kärleksfullt och ömsint sätt utan att vara ifrågasättande på ett buffligt sätt. I grund och botten handlar det om ditt barn som mår dåligt och jag själv hade gjort vad jag kunnat för att se till att det inte blir värre än vad det redan är?även om man inte kan kontrollera allt i livet så kan man ändå så lite frö till egna tankar hos sina barn.

jag hoppas din dotter får den hjälp hon behöver.

Jag hade ärligt blivit skitförbannad på min förälder om hon när jag var 19 år jämfört mig med en 3-åring...
    Jag hade även blivit väldigt kränkt om hon hade tagit sig rätten att definiera vem jag var och inte lyssnat på mig.

En av mina vänner kom ut som gay i den åldern...hennes storasyster trodde inte på henne och menade att det var bara en fas och att det berodde på att hon var påverkad av omgivningen.
    De har ingen kontakt idag, 24 år senare...
    Storasystern har alltså gått miste om kontakten med både syster och 2 fantastiska syskonbarn tack vare sin "vänliga" tro att hon visste bättre...

En annan vän kom ut som trans också i den åldern efter år av fruktansvärt dåligt mående med flera suicidförsök.
    Idag lever han tack och lov...men jag tror inte och inte han själv heller att han hade levt om han inte hade fått genomgå utredning och könsbekräftande behandling...
    Och nä han mådde inte vipselivips bra, bara för att kom ut som trans.
    Livet blir ju inte enkelt bara för att man får en insikt och som denna tråden tydligt visar finns det oändligt mycket fördomar och förakt från omgivningen. Det är tufft att vara annorlunda.

Väntan på utredning var gräslig, kroppen var en ständig påminnelse om allt som fel, utredningen både psykisk påfrestande och lång och behandlingar och operationer jättetuffa.
    Han beskriver stödet och tron från vänner och familj som avgörande för att han skulle orka...

Med vilken rätt ska du eller någon annan ifrågasätta någons upplevelse av den egna könsidentiteten ?
    Det handlar inte om "tabu", det handlar om respekt.
  • Anonym (S)
    Ascendere skrev 2023-01-26 22:12:06 följande:
    Att vara enabler till någons vanföreställningar är inte att visa varken respekt eller kärlek 
    Inte att vara en inskränkt förnekare heller...

Finns inte en vettig psykiatriker, psykolog eller terapeut  som skulle gå med på att bedriva omvändelseterapi som du föreslår i ett tidigare inlägg. I fler och fler länder är till och med olagligt...
  • Anonym (S)
    Bjoer skrev 2023-01-31 15:17:37 följande:
    Det är inte upplevelsen som ifrågasätts, det är slutsatsen. Det är en sak att uppleva att man har ett annat kön, en upplevelse som kan vara korrekt om det mentala och det fysiska inte passar ihop och en annan sak att säga att man faktiskt HAR det könet. Det har man inte. Och det är ju där hela problematiken ligger. Att andra ska spela med istället för att kunna agera utifrån den verklighet som är, att personen har problem med sin självupplevelse.

Det är ju knappast självklart att det är kroppen det är fel på, men alla utgår från det för att det är tabu att ifrågasätta någons slutsatser. Varför är operationer default istället för terapi? Problemet ligger ju i en mismatch.
    Finns ingen evidens att sådan terapi fungerar utan snarare att den kan göra oerhörd skada.
    Därför har flera länder förbjudit detta och mig veterligen är det ingen seriös psykiatriker, psykolog eller terapeut i Sverige som skulle bedriva sådan terapi, just av anledningarna att det inte fungerar, orsaken inte är psykologisk och att det orsakar lidande.

Finns numera mycket forskning som visar på just biologiska orsaker till könskongruens så vad hjälper omvändelseterapi då?
  • Anonym (S)
    Anonym (tyttyws) skrev 2023-01-31 15:43:51 följande:

Min dotter gick igenom ungefär samma sak. Ville bli pojke vid 15 år ålder. Mycket dåligt mående före. När hon väl erkände det (kom ut) så blev hon som en omvänd hand. Nåt år gick och hon började måla naglarna. Sen sminka sig. Det blev skit efter ett tag igen men det berodde nog på ADHD:n och dessutom att hon troligen inte visste om hon var gay eller bi. Nu är hon gay som hon säger och verkar nöjd med det. Nu är hon 18 år. Utredd för ADHD och mår mycket bra men får nu medicin för det.
    Det var svårt att påverka upplevde jag det under dessa år. Det var att acceptera läget och hålla god min. 

Självklart är det ju inte alla som funderar/tänker i dessa banor som sedan får diagnosen efter utredningen eller ens kommer till utredning.
    Så är det ju med allt. Alla som utreds för ADHD/Autism får ju inte heller det..

Jag tyckte att du gjorde klokt i att acceptera och lät henne få hitta sig själv. 
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?