• Bjoer

Hur säger jag detta till min transdotter?

Anonym (Cilla) skrev 2023-01-23 16:39:01 följande:
    För att en transkvinna är en kvinna och inget annat!

Vi måste få slut på det här tänket att en person ÄR ett kön men känner sig som ett annat! Det är inte så det funkar och det är ett väldigt inskränkt sätt att se på saken. 
    Fast det är ju inte så, även om många vill få det till det för att vara tillmötesgående. Dina känslor definierar inte ditt kön. Att ha den synen på ämnet är inte inskränkt, det är rationellt. Orden "man" och "kvinna" är inte betydelselösa utan har en mening.
  • Bjoer
    Anonym (S) skrev 2023-01-26 21:29:48 följande:
    Med vilken rätt ska du eller någon annan ifrågasätta någons upplevelse av den egna könsidentiteten ?
    Det handlar inte om "tabu", det handlar om respekt.
    Det är inte upplevelsen som ifrågasätts, det är slutsatsen. Det är en sak att uppleva att man har ett annat kön, en upplevelse som kan vara korrekt om det mentala och det fysiska inte passar ihop och en annan sak att säga att man faktiskt HAR det könet. Det har man inte. Och det är ju där hela problematiken ligger. Att andra ska spela med istället för att kunna agera utifrån den verklighet som är, att personen har problem med sin självupplevelse.

Det är ju knappast självklart att det är kroppen det är fel på, men alla utgår från det för att det är tabu att ifrågasätta någons slutsatser. Varför är operationer default istället för terapi? Problemet ligger ju i en mismatch.
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?