Tonåring, hur ska man orka?
Jag tänker ju att komma till och vara i skolan först och främst, att vara trygg för osv och sen kan man prestera. Men skolan ser det inte så mer än på möten, sen kommer pressen ändå.
Hon vill inte ha samtal längre efter att BUP svek henne, de satte press och vägrade ge henne tid.
När han fick vara ledig från skolan ett år (med lite praktik) så läkte han och efter det har allt fungerat helt ok (även om jag känner att han fortfarande är skör, han går sista året på gymnasiet nu).
Min erfarenhet (liksom många andra föräldrar till hemmasittare) är att skolan inte alls förstår hur de påverkar barnen som mår dåligt utan istället lastar allt ansvar för det som inte funkar på barnen. Jag såg inte riktigt detta först hos skolan eftersom de maskerade det med välvilja och först efter flera år av tragglande med skolan insåg jag att sonen var den kloke i rummet. I vårt fall vad det helt klart skolans struktur som inte passade för sonen och i slutändan kom vi ändå fram till en lösning som fungerade för alla. Men det satt långt inne, de tror verkligen att det rätta är att ändra barnens personligheter och förutsättningar så att de passar in i skolans snäva ramar istället för att anpassa skolans ramar efter elevernas förutsättningar.
Om jag fick vrida klockan tillbaka så skulle jag: 1.Iinte tvinga barnet till skolan om barnet mår dåligt där. 2. Byta skola om skolan ser barnet som problemet och inte ser sin del i situationen.