Anonym (´´´) skrev 2023-01-23 09:25:40 följande:
Det är inte ovanligt att tonåringar blir som små monster plötsligen. Det där gå över så småningom. Sedan är det förstås mer komplext med er bakgrund.
Jag har barn med NPF, psykisk ohälsa/sjukskrivning redan i högstadiet. Också skilda (dock inget problem med relationer till oss föräldrar), bonusfamilj som funkar väldigt bra, men även bonusbarnen har issues med sin mamma som förlorade vårdnaden om dem. Så, läser man om vår situation på papperet så tror jag inte någon skulle fatta hur vi överlever (sanningen är ändå den att det går bra, men det är väldigt jobbigt med barn med depression tex)
Man mår dåligt när ens barn mår dåligt, men man måste hantera det med viss distans. Det går inte att tänka att man ska hitta lösningar hela tiden utan man måste våga inse att det tar tid.
Man ska vara där, lyssna, finnas, visa att man älskar dem. Skriker de att de hatar en och drämmer igen dörren så får man bara låta det passera. Prata med dem vid annat tillfälle när det inte är lika jobbigt.
Skolan ska hon däremot inte skita i. Märkligt förslag när all forskning visar att det är så otroligt viktigt att ha ett sammanhang och inte bara stanna hemma (Believe me, jag har haft hemmasittande son, samt jobbar själv inom skolan).
Skolan måste ju fortsätta jobba med sin del här även om det är svårt. Dottern går på högstadiet, någon form av skola måste hon fortsätta att ha. Gymnasiet är sedan frivilligt och går det inte då, kan man läsa på folkhögskola från man är 18. Det gjorde min son.
BUP kan absolut vara bra, men det beror på vilka insatser de kan erbjuda samt vad dottern tar emot. Många ungdomar tackar nej till samtal för de "orkar inte", eller är misstänksamma mot alla vuxna osv.
Soc kan också vara bra, men inte som i orosanmälan för er del, utan för ansökan, då föräldrar kan ansöka om stöd för egen del i hur de ska hantera sin tonåring. Det behöver inte tonåringen ens veta om. En ansökan får inte soc lägga ner (som de ibland gör med anmälningar), utan de ska då erbjuda stöd. Jag vet flera som använt sig av detta som just tonårsföräldrar.
Försöker få henne att åtminstone gå till skolan och det gör hon väl i alla fall minst 3-4 dagar i veckan. Men när hon sen är i skolan gör hon inte så mycket, men just nu så ser jag det som bra att hon kommer dit eftersom hon hade 8% frånvaro i 6:an. Fick mest streck och F i betyget i julas dock.
Jag försöker finnas där och stötta, det är många som nog undrar hur jag överlevt alla dessa år också och många som dömt mig för de tror att de vet vad som är rätt.
Hon umgås ju med vänner mycket och det funkar bra nu, men man är ju ständigt orolig att de ska hamna i dåligt sällskap. Flera av hennes vänner mår inte heller bra. Och då vi bor en bit utanför stan där hon går i skolan så är de sällan hos oss. De flesta vänner går på olika skolor.
Jag har fått massor med hjälp från soc, men de som jag klickat med och vart trygg med har slutat, nu är det en familjebehandlare jag pratat med som tycker att om jag säger till dottern att hoppa så ska hon göra det om du förstår. Jag fixar inte sånt, jag vill att dottern ska få vara med och bestämma liksom, men emellanåt känns det som hon alltid får som hon vill, men jag tänker att hon innerst inne lyssnar på vad jag vill.
Så svårt..