Anonym (en till) skrev 2023-01-23 11:55:08 följande:
Jag ser så här i efterhand att jag skulle gjort en hel del saker annorlunda.
Vissa bitar känner jag var rätt och bra även om det inte verkade funka då.
Det första, viktigaste och svåraste är att titta på sig själv och sitt eget mående. Varför man känner så starkt och hur känslor smittar åt båda håll. Man behöver också inse att det troligen är en lång process att hitta rätt igen. Tufft men sant.
Så, först och främst så påverkas vi alla av omgivningen. En stark press kommer av att man känner sig misslyckad som förälder. 'Jag' borde kunna fixa detta, borde kunna få iväg ungen, borde kunna se till att hen mår bättre... (lång lista på dåligt samvete).
Här behöver man hitta styrka (och ta hjälp, kanske via terapi/psykolog) att inse att det inte är DITT fel som förälder. Du gör så gott du kan och du är viktig för ditt barn, du kommer alltid att vara det.
Du kommer att göra fel ibland.
Ta hjälp av nån (för egen del) och få stöd i dina egna känslor, de är jättesvåra att hantera och de påverkar din relation och även måendet för ditt barn.
Kom ihåg den gamla liknelsen från när man flyger:
- i en krissituation så måste du själv ta syrgasen INNAN du hjälper ditt barn.
Det jag gjorde som var bra var att jag inte gav upp, jag fortsatte kämpa och sa till mitt barn att jag kommer finnas kvar här oavsett vad som händer. Jag kommer alltid älska dig och kämpa för att du ska komma till en bättre plats i livet. Så gott jag kan.
Det jag gjorde fel var att jag inte lyssnade tillräckligt bra, jag försökte fixa problemet, laga och hitta lösningar utifrån mitt perspektiv. Jag lät mig påverkas av saker som jag i efterhand borde struntat i, eller skjutit upp.
Finnas där, lyssna, inte stressa på med relativt ytliga saker som skola och annat. Inte bli så påverkad av hur 'normala' barn funkar och hur andra har det.. Detta var något av det svåraste. Ständigt dåligt samvete när man ser/hör andra barn som fungerar väl. Andra föräldrar/barn som har det fint och mysigt, som firar, som går ut skolan med bra betyg, som läser vidare, som har vänner, som är ute och lever livet.
Min unge satt hemma, ständigt, vid datorn och nästan inget funkade.
TS: I ert fall tycks en del saker ändå fungera. DET är värt att uppmärksamma, lyfta, inte ta för givet. Hon har vänner och verkar inte helt ha gett upp om livet. Hon går i alla fall till skolan en del. Vissa dagar är värre (måndagar tex.) och det kanske går att acceptera en period..
Ta hjälp av BUP, kurator/psykolog.. men stressa inte.
Ta hand om dig själv - det är HELT avgörande.
Lägg inte skuld och dåligt samvete på henne men våga prata med henne som en jämlike. Ibland måste man släppa föräldrarrollen i ett samtal för att det ska kunna bli ett normalt, avslappnat samtal.
Prata om pratet (det var något som funkade ganska bra för mig). typ:
- Du, hur ska vi ha det tillsammans? De här samtalen blir ju jättejobbiga, för oss båda. Jag kämpar för att jag älskar dig och vill att du ska må bra men jag vet inte hur jag ska göra. Kan du hjälpa mig?
- Jag ska försöka lugna ner mig lite, lyssna bättre, inte så mycket skäll och måsten.. Vi kanske kan prata om livet bara, inte så mycket annat. Vi kan prata om sånt som faktiskt är positivt i ditt liv, det finns ju lite i alla fall. Drömmar..
- Skulle du vilja det? Jag kanske inte måste komma in så ofta om vi får till lite bättre samtal.
- Du förstår att jag inte bara kan strunta i dig, väl?
- Så, hur skulle vi kunna göra...?
- Du är viktig för mig, jag älskar dig, jag kommer aldrig ge upp.
Sen är det en massa praktiska saker förstås, skolan tex. Om hon ändå inte går dit kanske det är bättre att under en period anpassa skolgången. Oavsett vad det beror på så funkar det inte, hon orkar inte gå 100%. Det beror inte på att hon är lat eller oansvarig, det finns orsaker i hennes mående.
Att ständigt ha dåligt samvete, få skäll och känna sig värdelös hjälper henne inte att komma iväg till skolan. En deal där omgivningen accepterar och respekterar hennes mående just nu, en långsiktig plan för att få det att fungera bättre senare.. Ärliga, lugna, samtal med uppföljningar.
Ta ner pressen på att allt måste funka, räkna med bakslag och undvik att ge henne dåligt samvete.
lyssna med kärlek och nyfikenhet.
Viktigast:
Ta hjälp för egen del, få ner känslostormarna..
Hitta verktyg för att inte smittas av hennes starka känslor, du behöver kunna möta hennes upprördhet, provokationer och direkta otrevligheter med ett lugn, en tydlighet och kärlek.
Det är inget sprinterlopp, det är ett maraton. Kom ihåg det.
Lycka till!
Tack, tack och åter tack.
Så skönt att inte bli dömd, så skönt att få förståelse.
Jag jobbar just nu mycket med mitt eget mående, att ta min tid, sätta gränser och ta hand om mig själv för att jag vill. Mindfulness, meditation, träna, älska mig själv osv.
Försöker tänka att det kommer bli bra, det är en period, tänka på de små sakerna som faktiskt fungerar osv. Men så kommer ju andras ord, skolans press, trots att vi på möten pratar om att de ska peppa det som fungerar, att hon faktiskt är där mer, att hon ändå säger att hon vill försöka lämna in mobilen osv, men så kommer hon till skolan, fixar inte att lämna in mobilen för den läraren hon ville lämna den till var inte där just då, eller så glömmer hon, eller så bara vill hon inte och då upplever hon som att hon bara får skit, ingen annan blir ju tillsagd osv.
Sen alla andra som tycker att "sätt gränser", "du ska ha mandat som förälder att sätta gränser" "Hon borde komma hem tidigare" " hon måste gå och lägga sig när du bestämmer" osv osv.
Så känner jag mig kass igen, men samtidigt vill jag inte att hon ska hoppa för att jag säger hoppa, men jag vill heller inte att hon ska bestämma allt. Men så tänker jag att hade hon fått bestämma allt och göra som hon vill så hade hon bott hos kompisar, aldrig varit hemma, aldrig gått till skolan, aldrig någonsin duschat eller nåt.
Eller tänker jag fel?
Det är så svårt med denna balans.