Alltid42 skrev 2023-01-23 21:42:40 följande:
Vill bara säga att jag förstår dig fullt ut. Är i en liknande situation, något värre skulle jag vilja påstå. Är vid vägs ände. Hade jag vetat hur det skulle bli hade jag ALDRIG skaffat barn.
Men jag visste inte och jag får förlåta mig själv för det. Så jobbigt att se sitt barn lida och inte kunna hjälpa vad man än gör. Vi har också fått massa hjälpa från myndigheter och vård. INGET har hjälp vår svåra situation. Har man inte upplevt detta går det inte förstå.
Det som hjälpt mig mest är en fantastisk förstående chef som stöttar och anpassar mitt arbete så jag ska orka jobba. Vilket jag egentligen inte gör. Spontana gråtattacker och jag gör minsta möjliga på jobbet för spara energi. Är sjukskriven periodvis men det är också jobbigt med press från försäkringskassan och allt jävla skit. Är så tacksam för min chef....
Såhär får jag min vardag att funka...
En dag i taget
Alla känslor och tankar tillåtna
Om jag har bättre dagar så "föstör" jag inte dom genom att aktivt dra igång oro genom att påminna mig genom att "leta" efter jobbiga tankar kring situationen. Idag har jag en sådan dag. Som att monstret tagit ett steg bort från mig och jag följer inte efter. Jag andas av distansen.
Så lite skuldkänslor som möjligt. Jag vet att jag gjort ALLT jag kan med den kunskap och förmåga jag haft i varje stund. Det har du också gjort <3
Igen...En dag i taget.
Hittar du ibland nån som orkar lyssna på allt elände? Passa på! Ibland hjälper det att älta och vräka ur sig.
Det är ok att vara bitter
Det är ok att ångra sitt föräldraskap. Både du och jag vet att sådan tankar och känslor har man av en anledning och det önskar man inte någon att uppleva. Jag har haft MYCKET mörka tankar och det är ok. Tankar är inte statiska och dom går över. Vi vet att vi älskar våra barn.
Fortsätt söka hjälp....När du orkar...själv fick jag precis höra m personliga ombud och vi kanske får hjälp med det.
Skriv av dig på familjeliv! Det har jag också gjort några gånger och det hjälper faktiskt att sätta lite ord på det man upplever och är i :)
Detta kan låta konstigt men vetskapen om att det framförallt är TANKARNA kring situationen man mår dåligt av kan ge perspektiv. Tankar är bara fluff och inte statiska. Det är jobbigt när man får problemet upptryckt ansiktet varje dag att förstå detta men det är faktiskt så. Därför...har du lite lättsammare tankar i stunden så bråka inte med dom utan låt dom vara kvar och tillåt dig själv att få må bättre en stund. Om än så för ett kort ögonblick.
Ja man kämpar varje dag och jag ÄLSKAR mina barn över allt annat och göra allt för dem, men vissa dagar vill man bara vara!
Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan och jag kämpar. Jag försöker se de ljusa sidorna och det som faktiskt fungerar även om det vissa dagar är omöjligt.
Jag jobbar just nu med mig själv och att älska mig själv och förlåta mig själv och det börjar ge resultat.
Jag över lever också genom att jag alltid lyckas göra saker flexibelt, först genom skolan och sen genom jobbet jag har nu som ekonomiansvarig där jag visserligen har mycket ansvar och mycket deadlines och det blir stressigt, men jag växer i det också och det ger en trygg ekonomi.
Vissa dagar orkar jag inte, då jobbar jag helgen istället. Jag ta mig lättare tid för mig själv numer och försöker att inte älta. Men de där kommentarerna man får från många utomstående "sätt gränser" " det är väl bara att få iväg henne till skolan, skolan först sen livet" "du ska ha mandat över dina barn" osv osv. Jag SPYR på dem!
Vad hjälper utegångsförbud? Vad hjälper stress och press och tjat?
Jag vill hellre att min dotter ska vara trygg och vilja komma till mig, jag vill kunna visa att jag kan lita på henne osv.