AndreaBD skrev 2023-01-25 11:07:37 följande:
Jag säger ju inte att du gör fel. Jag skulle inte straffa i det läget heller. Däremot kan det vara en idé att höra med skolan vad de har för plan, utifrån läget nu. T.ex. kan man göra anpassad studiegång. Kanske har de andra förslag. Få jobba någonstans lugnt i skolan?
Och även BUP - om den inte är bra, byt och försök få något konkret. En diagnos eller så. Det kan vara bra att ta nya tag, kolla om det går att göra något som det är nu.
Nej det va mest frustration mot hen som skrev i andra inlägg.
Vi har ju pratat om detta med skolan många gånger, de säger att de pratar med henne men hon vill inte. Hon måste enligt dem visa själv att hon vill.
Jag, soc och BUP har föreslagit mindre uppgifter som hon klarar och sen öka efterhand, bara fokusera på kärnämnena minsta möjliga nivå och att hon inte känner press utan uppmuntras för de lycka den hon gör, att de ska bygga relation med henne och ge henne tid osv.
Men det har inget hänt på över ett år sen vi pratade om detta första gången. Varje möte sägs samma sak och sen är det också att skolan säger "vi är en nischad skola" "vi har detta upplägget" "vi är inte en behandlande enhet" osv
Vi har bett lika länge om att de ska informera och va ute i god tid, men ändå kommer ingen information. Jag har bett om bra kommunikation mellan mig och skolan, men inget händer.
Sen vill ju inte min dotter ha anpassat schema, specialhjälp osv för hon vill vara som "alla andra".
Sen dras de ju till varandra dessa elever som har det tufft. Jag pratar ofta med henne om att hon behöver tänka på vad hon behöver och tro på sig själv. Men att få henne att inte umgås med den ena eller andra, hur ska jag få henne till det? Som jag läst mig till så skapar förbud mer lögner.
Nu är hon ju i alla fall ärlig med att hon inte går på lektion. Hade väl varit värre om hon sagt att hon va där och så kommer skolan och säger att hon inte va där.
Men enligt vissa här i tråden så märker ju inte föräldrar att ens barn ljuger. Ska man då gå och misstro sitt barn och ifrågasätta allt tänker jag? Vad ger det för relation?
Nu blir det ju bara svårare när hon är än mer tonåring för lärare att bygga relation. Hennes mentor är fd familjebehandlare och även elevcoach på skolan, men han kan ändå inte möta henne med respekt, det va han som sa till henne att "det finns inte dina egna regler här" när hon bad honom att inte stirra på henne. Hon sa säkert inte det med super vänlig ton, men man säger inte så tillbaka oavsett.
Nu är hon i skolan idag vad jag kan se, trots att hon sov hos en kompis inatt. Sen hoppas jag att hon är på i alla fall någon lektion.