• Anonym (Inte uppska­ttad?)
    Mon 23 Jan 2023 18:39
    1781 visningar
    19 svar
    19
    1781

    Tar han mig och min godhet/handlingar för givet?

    Jag kanske övertänker nu men det känns ibland på senare tid att min partner tar min godhet lite för givet. 


    Det kan handla om små gester i vardagen som att jag köper med lite snittblommor till honom innan jag åker dit någon gång då och då eftersom jag vet att han älskar att alltid ha färska sådana på middagsbordet. Han visar lite lite uppskattning men inte på ett artigt verbalt sätt med ord utan det kan komma långt senare isåfall. Ibland när jag är i en matbutik tex innan jag ska möta honom så kan han be mig köpa lite snus när jag ändå är där och självklart gör jag gärna det men ibland kan jag också på eget initiativ passa på att köpa något annat som han kanske också skulle behöva fast som han inte bett om, tex halstabletter eller nässpray då jag vet om att han är förkyld och jag vill vara snäll och förekomma honom med en sådan liten tanke som bara är med välmening, men det är knappt så han tackar alltså utan kanske till och med ifrågasätter varför jag köpte just den halstabletten och inte någon annan variant. Medans jag bara ville vara snäll från första början. Eller som när jag avstår ett eller två glas vin ute en dejtnight ihop med honom för att jag vill underlätta och vara den som är chaufför och kör oss hemåt sen. Sånt som han kanske inte tänker på men som för mig är en snäll handling återigen som nästan bara ses förbi. Kanske är småsaker för er andra men när dom här isåfall småsakerna blir ganska många på raden i handlingar med bara välmening/uppmuntran/generositet i tanken från min sida och det mindre och mindre kommer ett tack tillbaka så känns det som att han tar mig/det lite för givet. 


    Visst, han bjuder också på mycket och kommer också med trevliga initiativ men jag säger då iallafall tack som en artig person, visar respekt och uppskattning. Jätte noga med det. Medan han verkar ha blivit blind av vad jag gör eller vem jag faktiskt är för honom. Vad är bästa sättet att på ett snyggt sätt testa honom lite och vinna tillbaka uppmuntrandet av det som jag tillför till honom som egen person och vår relation? Kan någon annan kvinna känna igen sig där ute med liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Tar han mig och min godhet/handlingar för givet?
  • Anonym (S)
    Mon 23 Jan 2023 18:44
    #1

    Sluta göra så, frågar han varför så säg att eftersom han inte tackar för det så trodde du att han inte gillar det. 

  • Anonym (+++)
    Mon 23 Jan 2023 18:46
    #2

    Ja du är nog lite för "snäll" eller hur man ska säga. Han blir bortskämd. Helt ok om båda gör så men inte ok när bara en gör det tycker jag. 
    Tycker inte du ska vara den som avstår vin en utekväll nästa gång tex. Då får ni i så fall ta taxi. 

    Sluta köpa med saker utan att han uttryckligen önskat det. 

    Du kan ju också ta upp en diskussion. Tala om att han inte gör sånt för dig och du har gjort det, men börjar tröttna? 

  • Anonym (Inte uppska­ttad?) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 18:58
    #3

    han tillför också somsagt med initiativ och betalar oftast tex notan ute när vi är och käkar som ändå är rätt ofta faktiskt men det är inte att man tar upp plånboken på restaurang som är det fina för mig endast utan faktiskt är jag en person som nog uppskattar små gester med en personlig tanke bakom. Behöver inte vara något storslaget utan snarare bara att få höra ?jag tänkte på dig när jag gick förbi den här i matbutiken så jag köpte en åt dig? eller typ att ?du pratade om sist att du vart sugen apelsiner ett tag så jag köpte några så att vi kan göra en god och färsk juice imorgon när vi vaknar? eller typ ?du körde hem sist när vi var ute och åt så idag kan jag gärna köra så du också får unna dig lite ? 

    Ja vem vet, vi kanske bara ha olika kärleksspråk?

  • Mon 23 Jan 2023 20:34
    #4
    +1

    Om du tar upp plånboken på restaurangen nästa gång ska du se han nog tackar.

  • Anonym (Inte uppska­ttad?) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 10:12
    #5

    Ja jag är nog lite för ödmjuk, förstående och absolut FÖR SNÄLL om man nu kan vara det. Släpper liksom det mesta För att vara så mycket jag kan med honom i den mån det går och det blir tillslut gester i överflöd mot honom så pass att jag nästan själv tröttnar på mig själv men jag vill ju bara visa uppskattning för det han gör till mig ibland. Och när jag visar så pass mycket uppskattning i längden så märker jag ju att jag får desto mindre uppskattning tillbaka tyvärr, när det borde vara tvärtom. 


    Ja jag får nog vara den som tar upp plånboken på restaurangen nästa gång jag hoppas på att man får ett tack då. Ett tack för mig är viktigt, men jag är uppväxt med två föräldrar som vart sjukt noga med att uppfostra mig på ett väldigt artigt sätt så tacket sitter djupt inpräntat i min skalle. 


    Eller ska jag bara sluta helt och hållet med mina gester och egna initiativ och se vad som händer? Eller bara tona ner det successivt? 

  • Anonym (S)
    Tue 24 Jan 2023 10:15
    #6
    Anonym (Inte uppskattad?) skrev 2023-01-24 10:12:30 följande:

    Ja jag är nog lite för ödmjuk, förstående och absolut FÖR SNÄLL om man nu kan vara det. Släpper liksom det mesta För att vara så mycket jag kan med honom i den mån det går och det blir tillslut gester i överflöd mot honom så pass att jag nästan själv tröttnar på mig själv men jag vill ju bara visa uppskattning för det han gör till mig ibland. Och när jag visar så pass mycket uppskattning i längden så märker jag ju att jag får desto mindre uppskattning tillbaka tyvärr, när det borde vara tvärtom. 


    Ja jag får nog vara den som tar upp plånboken på restaurangen nästa gång jag hoppas på att man får ett tack då. Ett tack för mig är viktigt, men jag är uppväxt med två föräldrar som vart sjukt noga med att uppfostra mig på ett väldigt artigt sätt så tacket sitter djupt inpräntat i min skalle. 


    Eller ska jag bara sluta helt och hållet med mina gester och egna initiativ och se vad som händer? Eller bara tona ner det successivt? 


    Tona ner det succesivt. Han kanske inte ens märker det. Sedan får du fundera på om detta är en person du vill leva med. 
  • Anonym (du)
    Tue 24 Jan 2023 10:30
    #7
    Anonym (Inte uppskattad?) skrev 2023-01-24 10:12:30 följande:

    Ja jag är nog lite för ödmjuk, förstående och absolut FÖR SNÄLL om man nu kan vara det. Släpper liksom det mesta För att vara så mycket jag kan med honom i den mån det går och det blir tillslut gester i överflöd mot honom så pass att jag nästan själv tröttnar på mig själv men jag vill ju bara visa uppskattning för det han gör till mig ibland. Och när jag visar så pass mycket uppskattning i längden så märker jag ju att jag får desto mindre uppskattning tillbaka tyvärr, när det borde vara tvärtom. 


    Ja jag får nog vara den som tar upp plånboken på restaurangen nästa gång jag hoppas på att man får ett tack då. Ett tack för mig är viktigt, men jag är uppväxt med två föräldrar som vart sjukt noga med att uppfostra mig på ett väldigt artigt sätt så tacket sitter djupt inpräntat i min skalle. 


    Eller ska jag bara sluta helt och hållet med mina gester och egna initiativ och se vad som händer? Eller bara tona ner det successivt? 


    Du kanske snarare ska fundera över varför du gör de här små gesterna och varför det är så viktigt för dig att få ett tack tillbaka?

    Antingen gör du dem för att glädja honom oavsett om han är tacksam eller inte, eller så gör du dem för att få känna dig bra och värdefull och då blir hans tack det som du behöver för att fulla på i din egen självkänsla. 

    Ibland kan det också bli lite kvävande att nån hela tiden kommer med små grejer som sen egentligen är ett krav på tacksamhet. Han behövde inte halstabletter, men där står du med dem och han måste ta emot och även tacka dig för nåt han inte bett om och kanske inte ens vill ha. 
  • Anonym (Inte uppska­ttad?) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 12:23
    #8

    Jag skulle säga att jag ger honom enbart för att han ska bli glad och könna sig sedd/hörd/omhändertagen sen givetvis så blir det ju automatiskt så att man själv blir varm i hjärtat när man ser att personen som får festen i fråga blir glad och tacksam.

  • Anonym (E)
    Tue 24 Jan 2023 12:43
    #9

    Känner igen det där från hur en vän till mig har det. Men också att män är skitdåliga på att säga tack. Min kille gör ofta fina saker typ köper blommor, godis, lagar god middag tills jag kommer hem etc och jag säger ALLTID tack, vad fint osv. Jag försöker göra fina saker tillbaka på samma sätt och han sa tamejfan aldrig tack för något. Tillslut tröttnade jag och sa att det är ganska ohyfsat och otacksamt att inte tacka för saker man får eller att någon verkligen tänkt på en och att det känns som han inte gillar det. Efter det har han börjat tacka för saker. ;) 

    Har ni olika ekonomi, alltså tjänar han skitdåligt eller är arbetslös? För så är läget för min vän vars kille pluggar och hon får stå för allt, men han är inte tacksam eller försiktig med att inte slösa hennes pengar...

  • Anonym (Inte uppska­ttad?) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 12:56
    #10

    Skönt att fler män har svårt med att säga ett så enkelt men betydelsefullt ord som tack🙏🏽 

    Nej snarare skulle jag säga att han är den som har bättre ekonomi än mig (eget välmående företag som snurrar in pengar och utdelningar som han kan ta ut osv). Därav plockar han ofta upp plånboken på restaurang.
    Jag har ingen dålig ekonomi jag heller men tjänar fortfarande betydligt mindre än han så mina gester i längden kanske syns mer på mitt konto än på hans och det kanske är därför jag anser mellan raderna att det betyder ganska mycket från mitt håll när jag slår till på något som jag tror han skulle uppskatta eller tycka var fint av mig.

  • Anonym (olika behov)
    Tue 24 Jan 2023 13:44
    #11

    Tror att detta är ganska vanligt och att det ofta beror på att man är olika och har olika behov.

    Antagligen är dina små gester inte så viktiga för honom som du skulle önska. Alltså, han blir kanske lite glad men egentligen kan det kvitta att du köper extra halstabletter, blommor eller vad det nu är.


    Alternativt så har han nån diagnos som innebär att han helt eller delvis saknar empati på det sättet. Det kanske är helt oviktigt och ointressant för honom att du tackar för olika saker och då tänker han att det funkar likadant åt andra hållet.


    Tackar han aldrig för någonting?

    Oavsett så tycker jag du ska ta upp detta med honom, lugnt och inte anklagande utan på ett nyfiket sätt. Berätta som det är, att du faktiskt är lite förvånad över att han inte tycks uppskatta små gester av kärlek, saker du gör för honom.
    Är det så? (kan du fråga honom)

    Beroende på hur han svarar får du ta det därifrån.


    Min gissning är att han inte ens tänker på det, kanske tänker att du gör saker för att du vill och naturligtvis fattar att han uppskattar det. Kanske är det så att en del saker du gör inte är så viktiga för honom som du tror.


    Helt klart är ni olika och då behöver ni prata om det.
    Om ni älskar varandra så är det fullt möjligt att leva med varandras olikheter om ni är öppna och pratar.


    Men, som sagt, gör det inte till en konflikt och skuldbelägg.
    Lyssna öppet, ödmjukt och nyfiket så kommer du lära dig hur han funkar och förstå honom bättre. Då kan du också förklara vad du behöver för att må bra.

  • Anonym (+++)
    Tue 24 Jan 2023 13:44
    #12
    Anonym (Inte uppskattad?) skrev 2023-01-24 12:23:06 följande:

    Jag skulle säga att jag ger honom enbart för att han ska bli glad och könna sig sedd/hörd/omhändertagen sen givetvis så blir det ju automatiskt så att man själv blir varm i hjärtat när man ser att personen som får festen i fråga blir glad och tacksam.


    Men då "behöver" du inte hans tack - det är vad du skriver. Din önskan om att han ändå ska visa uppskattning, går emot vad du skriver nu. 

    Jag vidhåller dock vad jag skrev i början av tråden: om inte båda gör det så blir det snett. 

    Jag och min man visar alltid uppskattning för varann, dagligen. Man tackar för något den andra gjort, tacka för maten till den som lagat den osv. Tror vi bara är väldigt lika i sättet, det har liksom aldrig varit en diskussion. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Tue 24 Jan 2023 13:44
    #13
    Anonym (Inte uppskattad?) skrev 2023-01-23 18:58:37 följande:

    han tillför också somsagt med initiativ och betalar oftast tex notan ute när vi är och käkar som ändå är rätt ofta faktiskt men det är inte att man tar upp plånboken på restaurang som är det fina för mig endast utan faktiskt är jag en person som nog uppskattar små gester med en personlig tanke bakom. Behöver inte vara något storslaget utan snarare bara att få höra ?jag tänkte på dig när jag gick förbi den här i matbutiken så jag köpte en åt dig? eller typ att ?du pratade om sist att du vart sugen apelsiner ett tag så jag köpte några så att vi kan göra en god och färsk juice imorgon när vi vaknar? eller typ ?du körde hem sist när vi var ute och åt så idag kan jag gärna köra så du också får unna dig lite ? 

    Ja vem vet, vi kanske bara ha olika kärleksspråk?


    Men det är väl också en fin gest, att han betalar när ni är ute? Är detta något du tackar för och berättar att du uppskattar, eller tänker du att han har bättre ekonomi och "bara gör det"? 

    Om du nu är en person som ser att gåvor/köp från affären är något som visar att man bryr sig om någon så kanske han gör saker i vardagen som du tar för givet, antar att det finns något där som du kanske inte tänker på som han gör för att han vet att det gör dig glad? 

    Kan ju exempelvis vara så att han kanske gör andra saker såsom att starta kaffebryggaren/tevatten så att du har det klart på morgonen eller när du nu dricker det, skickar något roligt på sms som gör dig glad om du är nere, lagar mat som han vet att du gillar eller köper hem det där pålägget som du tycker om utan att han påtalar att han gjort det med dig i åtanke? 

    Han kanske är mer vardagligt fysisk, kramar om dig i hallen eller rör vid dig när ni går förbi varandra utan annat i åtanke mer än att han visar att han tycker om dig i sin närhet? berättar att han tycker om dig utan någon särskild orsak en tisdag eftermiddag. 

    Finns många olika sätt man kan visa uppskattning på 
     
  • Anonym (Isa)
    Tue 24 Jan 2023 13:50
    #14

    Tycker män generellt verkar ha svårt för att ställa frågor, säga tack eller be om förlåtelse. För att inte tala om att erkänna fel.

    De ser nog det som tecken på svaghet av någon märklig anledning.. (i mina ögon är det styrka att kunna säga detta).

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 24 Jan 2023 18:36
    #15
    +1

    Men har han bett om din hjälp eller att du köper alla dom här grejerna? Om någon köper en stekspade som jag inte behöver/vill ha så säger jag väl tack, men ett väldigt krystat sådant. Han kanske tycker att din gåvor är sådär. Vad säger han när du pratar om det?
    Det har blivit trendigt nuförtiden att prata om olika kärleksspråk. Jag vet inte hur gångbart det är men det handlar helt enkelt om att olika människor har olika sätt att visa kärlek på. Ditt sätt kanske är att göra omtänksamma saker, hans sätt kanske är att fixa ditt avlopp innan du själv ens märkt att du har ett problem med avloppet. Ni kanske kan prata om era olika kärleksspråk.

  • Anonym (A)
    Tue 24 Jan 2023 18:42
    #16
    Anonym (Isa) skrev 2023-01-24 13:50:41 följande:
    Tycker män generellt verkar ha svårt för att ställa frågor, säga tack eller be om förlåtelse. För att inte tala om att erkänna fel.

    De ser nog det som tecken på svaghet av någon märklig anledning.. (i mina ögon är det styrka att kunna säga detta).
    Håller med
  • Anonym (Fivel­)
    Tue 24 Jan 2023 18:47
    #17

    Jag är inte mycket för självhjälpsböcker men i ert fall kan jag varmt rekommendera Kärlekens fem språk av Gary Chapman. Den har att göra med att ge sin partner vad han eller hon behöver och få det man själv behöver av sin partner för att känna sig älskad.

  • Anonym (E)
    Wed 25 Jan 2023 15:48
    #18
    Anonym (Isa) skrev 2023-01-24 13:50:41 följande:

    Tycker män generellt verkar ha svårt för att ställa frågor, säga tack eller be om förlåtelse. För att inte tala om att erkänna fel.

    De ser nog det som tecken på svaghet av någon märklig anledning.. (i mina ögon är det styrka att kunna säga detta).


    Håller helt med! 
  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 16:18
    #19
    Anonym (Inte uppskattad?) skrev 2023-01-23 18:39:47 följande:
    Tar han mig och min godhet/handlingar för givet?

    Jag kanske övertänker nu men det känns ibland på senare tid att min partner tar min godhet lite för givet. 


    Det kan handla om små gester i vardagen som att jag köper med lite snittblommor till honom innan jag åker dit någon gång då och då eftersom jag vet att han älskar att alltid ha färska sådana på middagsbordet. Han visar lite lite uppskattning men inte på ett artigt verbalt sätt med ord utan det kan komma långt senare isåfall. Ibland när jag är i en matbutik tex innan jag ska möta honom så kan han be mig köpa lite snus när jag ändå är där och självklart gör jag gärna det men ibland kan jag också på eget initiativ passa på att köpa något annat som han kanske också skulle behöva fast som han inte bett om, tex halstabletter eller nässpray då jag vet om att han är förkyld och jag vill vara snäll och förekomma honom med en sådan liten tanke som bara är med välmening, men det är knappt så han tackar alltså utan kanske till och med ifrågasätter varför jag köpte just den halstabletten och inte någon annan variant. Medans jag bara ville vara snäll från första början. Eller som när jag avstår ett eller två glas vin ute en dejtnight ihop med honom för att jag vill underlätta och vara den som är chaufför och kör oss hemåt sen. Sånt som han kanske inte tänker på men som för mig är en snäll handling återigen som nästan bara ses förbi. Kanske är småsaker för er andra men när dom här isåfall småsakerna blir ganska många på raden i handlingar med bara välmening/uppmuntran/generositet i tanken från min sida och det mindre och mindre kommer ett tack tillbaka så känns det som att han tar mig/det lite för givet. 


    Visst, han bjuder också på mycket och kommer också med trevliga initiativ men jag säger då iallafall tack som en artig person, visar respekt och uppskattning. Jätte noga med det. Medan han verkar ha blivit blind av vad jag gör eller vem jag faktiskt är för honom. Vad är bästa sättet att på ett snyggt sätt testa honom lite och vinna tillbaka uppmuntrandet av det som jag tillför till honom som egen person och vår relation? Kan någon annan kvinna känna igen sig där ute med liknande erfarenheter?


    Det du gör är jättefint. Och du behöver inte vara orolig för att han inte ger dig beröm för det. Killar är helt enkelt inte vana med hålla på o tacka folk för allt.
    Det är för att när vi själva gör saker för någon så förväntar vi oss inte heller något tack..

    Vill du bli tackad för de fina gesterna du gör, får du helt styra det lite och ta ett litet samtal, där du berättar. Att du behöver dig en klapp på rumpan ibland och det hade varit fint om han bara insåg vad du gjort precis och kanske ger ett tack..

    Vi killar förstår inte alltid sånt då vi är lite mera känslomässigt korkad. 

    Behöver du sluta? Nej det behöver du inte. Det är jättefint. Men kräv en puss på kinden eller ett litet tack. 
Svar på tråden Tar han mig och min godhet/handlingar för givet?