• Anonym (Jag)

    Tjänar det ens till att anmäla?

    Min man har gradvis blivit fysisk mot mig... Började med ett ryck i armen för att hindra mig gå "mot rött", trots att vägen var tom och alla andra gick. Senaste tiden har det kommit mer och mer... Att han "råkar" bli hårdhänt när vi busar, att han kramar handen hårdare när han håller min etc... Inget som går att bevisa och han förnekar om jag säger något, men jag känner att han gör de här sakerna med flit... 

  • Svar på tråden Tjänar det ens till att anmäla?
  • Anonym (Varför anmäla)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 09:43:05 följande:
    Tjänar det ens till att anmäla?

    Min man har gradvis blivit fysisk mot mig... Började med ett ryck i armen för att hindra mig gå "mot rött", trots att vägen var tom och alla andra gick. Senaste tiden har det kommit mer och mer... Att han "råkar" bli hårdhänt när vi busar, att han kramar handen hårdare när han håller min etc... Inget som går att bevisa och han förnekar om jag säger något, men jag känner att han gör de här sakerna med flit... 


    Vad exakt är det du vill uppnå med att anmäla?

    Vore det inte bättra att bara avsluta relalationen=
  • Anonym (Men va?)

    Anmäla? Vilken märklig reaktion från dig. Du får väl börja med att tala med din partner om hur du upplever hans agerande, han kanske inte ens är medveten om hur han agerar eller din upplevelse. Om du fortsätter uppleva problem och han inte lyssnar så får du väl avsluta förhållandet eller så får ni gå i terapi. 

  • Anonym (Jag)

    Jag har mina orsaker att inte kunna lämna utan vidare, det finns givetvis mycket mer till den här historian. Kan ni bara hålla er till det jag frågar om; skulle en anmälan kunna leda nånstans eller skulle det bara viftas bort? Skulle det öht kunna räknas in i en ev rättsprocess i framtiden?

  • Anonym (Lämna)

    Det är ett tecken på att han inte bara inte älskar dig, utan inte gillar dig heller. Han är ständigt irriterad på dig och känner att du är ivägen för en relation som skulle göra honom lycklig. 

    Därför tar aggressioner över så fort han får chansen. 

    Hoppas ni har inga barn.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 10:11:25 följande:

    Jag har mina orsaker att inte kunna lämna utan vidare, det finns givetvis mycket mer till den här historian. Kan ni bara hålla er till det jag frågar om; skulle en anmälan kunna leda nånstans eller skulle det bara viftas bort? Skulle det öht kunna räknas in i en ev rättsprocess i framtiden?


    OK, men vad tror du händer om du anmäler? Att allt blir bra? 

    Vad säger han när ni pratar om det?
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 10:11:25 följande:

    Jag har mina orsaker att inte kunna lämna utan vidare, det finns givetvis mycket mer till den här historian. Kan ni bara hålla er till det jag frågar om; skulle en anmälan kunna leda nånstans eller skulle det bara viftas bort? Skulle det öht kunna räknas in i en ev rättsprocess i framtiden?


    Tror inte att just det går att bevisa.

    Var lite smart.

    Rigga en kamera (mobil på inspelning) i ett rum och provocera honom. Helst provocera innan ni kommer in i rummet, så att det blir sista droppen när ni är på plats.

    Jag har anmält mitt ex för liknande. Men hade inga spår och inga vittnen, så polisen stängde utredningen snabbt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lämna) skrev 2023-01-24 10:15:26 följande:
    Tror inte att just det går att bevisa.

    Var lite smart.

    Rigga en kamera (mobil på inspelning) i ett rum och provocera honom. Helst provocera innan ni kommer in i rummet, så att det blir sista droppen när ni är på plats.

    Jag har anmält mitt ex för liknande. Men hade inga spår och inga vittnen, så polisen stängde utredningen snabbt.
    Jag provocerar inte... Det kommer alltid lika oväntat.
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 10:20:22 följande:
    Jag provocerar inte... Det kommer alltid lika oväntat.
    Jag förstår att du inte provocerar.

    Just därför tipsar jag att göra det, när Du är beredd och kommer få bevis. 
  • Anonym (K)

    Av det du beskriver i ts finns det inget som går att bevisa som våld, han skulle lägga fram det som omtanke. 

  • Anonym (Varför anmäla)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 10:11:25 följande:

    Jag har mina orsaker att inte kunna lämna utan vidare, det finns givetvis mycket mer till den här historian. Kan ni bara hålla er till det jag frågar om; skulle en anmälan kunna leda nånstans eller skulle det bara viftas bort? Skulle det öht kunna räknas in i en ev rättsprocess i framtiden?


    Är du beredd att först i polisförhör och sen i domstol vittna om vad som hänt?

    Händelsen i sig, skulle kunna påverka en framtida rättsprocess men det äör helt berodne på vad rättsprocessen gäller.

    Slutar anmäla i en fällande dom kan det också påverka en framtida process.

    Doch verkar det svårt att se vad det hela skulle leda till för brottsrrubricering, det ligger på gräsnen till ringa misshandel. Bevisläget är ock så vårt. Kan du få någon form av läkarintyg på skador?
Svar på tråden Tjänar det ens till att anmäla?