• Exhale
    Tue 24 Jan 2023 16:33
    2108 visningar
    48 svar
    +1
    48
    2108

    Att vända sig till familjeliv för råd är som...

    att frivilligt sticka in huvudet i lejongropen och be om att få det avslitet. Otroligt låg nivå på de s k råd som utdelas med några få undantag. I ärlighetens namn så tror jag att det finns individer som använder detta forum bara för att få vara precis så jävliga de innerst inne drömmer om att få vara men som av olika skäl inte går att applicera i det verkliga livet. Det här var lite tisdagstankar från mig 🙂

  • Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...
  • Anonym (Haha)
    Tue 24 Jan 2023 19:26
    #21
    Genara skrev 2023-01-24 19:22:36 följande:
    Inte alla råd man får är helt lysande.

    Tycker det iofs är rätt härligt och en stor fördel med att det är anonymt. Många här behöver tuffa svar som dem inte hade fått irl.
    Dåså. Inte som IRL då.
  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 19:31
    #22
    Aurora Borrealis skrev 2023-01-24 19:25:26 följande:

    Nä. När jag startat tråd och frågat om råd handlade det om högre studier och studiestrategi när man är under utbildning. 4 stycken svar fick jag, väldigt långsamt. Tror det gick ett dygn mellan varje svar. Sedan dog tråden ut. Ingen av de 4 var otrevlig.

    Konstigt att ingen kunde eller ville svara angående högre studier och studieteknik... Ändå skrivs det mycket i andra trådar att "alla" är högutbildade och tjänar multum.


    Det låter som en lyckad, och lugn, trådstart. Även om svaren kom långsamt så var de förhoppningsvis relevanta för dig. Bättre det än att det blev en huggsexa om, säg, vem i tråden som är bäst skickad att ge råd om studieteknik. 
  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 19:36
    #23
    Gaskarl skrev 2023-01-24 19:25:27 följande:

    Väldigt många saker det frågas om här, finns på Google, konkret och klart. Jag har många gånger undrat om det är en grej för att känna sig "social" fast man egentligen inte är det. Är ensamhet en stor faktor?


    Jag tror inte att det är de mest ensamma som skriver "värst" saker i trådarna. Men om man startar en tråd i ett ämne som redan finns (det vill säga, i stort sett alla de vanligaste ämnena) så kan det nog vara så att det finns få andra i ens närhet att prata med. 
  • Tue 24 Jan 2023 20:01
    #24
    Fröken Allvar skrev 2023-01-24 19:36:49 följande:
    Jag tror inte att det är de mest ensamma som skriver "värst" saker i trådarna. Men om man startar en tråd i ett ämne som redan finns (det vill säga, i stort sett alla de vanligaste ämnena) så kan det nog vara så att det finns få andra i ens närhet att prata med. 
    Näe, inte värsta sakerna, detr en annan sak än det jag undrar. Alla frågor man kan hitta svar på själv, har man FL, har man med största sannolikhet Google. Varför fråga här, vad man ska göra om man skurit av sig pulsådern, varför ringer man inte 112 
  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 20:10
    #25
    Gaskarl skrev 2023-01-24 20:01:35 följande:
    Näe, inte värsta sakerna, detr en annan sak än det jag undrar. Alla frågor man kan hitta svar på själv, har man FL, har man med största sannolikhet Google. Varför fråga här, vad man ska göra om man skurit av sig pulsådern, varför ringer man inte 112 
    Jaha, då förstår jag vad du menar!

    Det kan nog vara alltifrån att man inte orkar, till ett sätt att få lite tillfällig uppmärksamhet, (ungefär som en hypokondrisk och uppmärksamhetstörstande faster i något skruvat kostymdrama från Storbritannien).

    Jag har ett råd angående sådana trådar som känns tveksamma men som man ändå skulle vilja svara i om det var på riktigt. Det känns nog självklart för er som är gamla i gården. Avvakta lite och se. Ibland har jag missbedömt något som trollande fast det inte har varit det, då jag funnit det alltför osannolikt att någon skulle kunna göra en sådan trådstart. 
  • Anonym (-)
    Tue 24 Jan 2023 20:16
    #26

    Skrev här för närmare 10 år sedan om vissa svårigheter jag har och blev väldigt vänligt bemött med förslag från många som verkligen ville hjälpa. Skrev igen för 2 år sedan och blev nästan chockad av bemötandet. All vänlighet, empati och positiv inställning var som bortblåst. Men det speglar väl utvecklingen i allmänhet.

  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 20:22
    #27
    Anonym (-) skrev 2023-01-24 20:16:38 följande:

    Skrev här för närmare 10 år sedan om vissa svårigheter jag har och blev väldigt vänligt bemött med förslag från många som verkligen ville hjälpa. Skrev igen för 2 år sedan och blev nästan chockad av bemötandet. All vänlighet, empati och positiv inställning var som bortblåst. Men det speglar väl utvecklingen i allmänhet.


    Vad tråkigt att höra! Då faller min teori om att det är människor som blivit olyckliga och ogina och var lyckliga förut. Istället måste det bero på något annat. 
  • Tue 24 Jan 2023 20:50
    #28
    +1
    Fröken Allvar skrev 2023-01-24 20:10:41 följande:
    Jaha, då förstår jag vad du menar!

    Det kan nog vara alltifrån att man inte orkar, till ett sätt att få lite tillfällig uppmärksamhet, (ungefär som en hypokondrisk och uppmärksamhetstörstande faster i något skruvat kostymdrama från Storbritannien).

    Jag har ett råd angående sådana trådar som känns tveksamma men som man ändå skulle vilja svara i om det var på riktigt. Det känns nog självklart för er som är gamla i gården. Avvakta lite och se. Ibland har jag missbedömt något som trollande fast det inte har varit det, då jag funnit det alltför osannolikt att någon skulle kunna göra en sådan trådstart. 
    Bra tips. Men jag ska ge ett exempel. Jag är med i några grillgrupper på FB, och ofta, då kommrr det frågor som t.ex "Jag ska slå en bea för förstagången, bomba mig med era bästa såser." Då brukar jag skicka ICAs googlerecept, för recepten på Google finns väl där för att dom funkar, men då är min tes, det är inte häftigt nog med ICAs recept, man vill vara en i gänget.. Vissa tar det än längre och skriver, "jag orkar inte Googla, hur gör jag god kyckling" och då brukar jag skriva, "jag orkar inte ge dig något recept." Skitfånigt men skitskönt. Jag tycker internet på många sätt förslappat många människor. 
  • Anonym (klima­kterie­kossa)
    Tue 24 Jan 2023 21:00
    #29

    Jag är på ungefär lika bitskt humör IRL, så personligen har jag förståelse för att folk skäller på de som beter sig som puckon eller inte orkar googla.

    Käftade och sa till en global supportperson att deras handläggning är insane två ggr bara i förra veckan. 

    Ska be läkaren om hormonterapi om två veckor när jag äntligen kan slå mig fram till hen. Räknar dagarna.

    Far åt helvete vad sur jag är!

  • Anonym (My)
    Tue 24 Jan 2023 21:01
    #30
    Fröken Allvar skrev 2023-01-24 20:22:43 följande:
    Vad tråkigt att höra! Då faller min teori om att det är människor som blivit olyckliga och ogina och var lyckliga förut. Istället måste det bero på något annat. 
    Fast om folk varit här så många år och alla anser att det blivit sämre (flera exempel har tagits) så känns det ju som en ganska märklig tes att ha att det skulle bero på att de blivit olyckliga och bittra. varför skulle det ens vara så? Många mår superdåligt när de får första barnen men är väldigt mycket lyckligare när de landat i sig själva och barnen vuxit upp vid kanske 40-50.
Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...