• Wed 25 Jan 2023 16:28
    13147 visningar
    37 svar
    -1
    37
    13147

    Vår 13-åring ska börja få hela sitt barnbidrag, vi föräldrar diskuterar vad hon ska betala själv och ekonomiska gränser. Tankar/åsikter?

    Först av allt, är det så att ni tycker att hon är tillräckligt mogen för att klara av att, åtminstone delvis, sköta sin egen ekonomi så är detta är en bra idé. Att lära sig att hantera pengar är en del i processen man går igenom för att bli vuxen (sen så finns det tyvärr många vuxna som inte klarar av det).

    Jag tycker att ni föräldrar skall prata er samman om vad hon skall stå för själv och vad ni skall hjälpa till med. Ha en lista klar innan ni pratar med henne,sen så kan man alltid justera detta efter hand.

    En sak som är väldigt viktigt tycker jag är något jag fick lära mig tidigt, nämligen att ni lär henne att göra en enkel budget.  Visa henne att hon har si och så mycket pengar att röra sig mig och att det då är lämpligt att lägga en viss summa på nöjen, en viss summa på kläder och så vidare. Sen att ni också lär henne att hon har koll på hur mycket hon lägger ut. Det finns appar till telefoner för sådant, finns säkert program till en dator också. Annars så fungerar det att använda Excel eller liknade, eller varför inte en hederlig kassabok.

    Jag fick en just en kassabok av mina föräldrar när de tyckte att jag var tillräckligt gammal för att lära mig att hantera pengar. Den hade jag verkligen nytta av och jag använder mig fortfarade av samma teknik, även om jag idag har en app i telefonen där alla inkomster och utgifter noteras, allt för att ha koll på min ekonomi.

    Jag tror att många tonåringar kan tycka att det är lite kul att hålla på med sådant, det tyckte i alla fall jag. Det var lite som att jag kände mig mer vuxen än vad jag var.

    Sen så tror jag att det också är nyttigt att lära henne att spara lite av barnbidraget, att hon när hon får pengarna lägger undan lite med en gång. Det kan vara bra att ha i fall hon någon månad verkligen behöver mer pengar än vad hon fick genom barnbidraget, eller så är det allt bra att spara till något man vill ha.


    Sen vad hon skall stå för att vad ni kan hjälpa till med är svårt. Vissa kläder kanske ni kan hjälpa till med, till exempel om hon verkligen behöver ett par nya skor eller en ny jacka. Men om hon hittar exempelvis ett linne som hon egentligen inte behöver men som hon ändå vill ha så får hon betala det själv.

    Busskort, så vida hon inte får det av skolan, kan ni stå för. Det är en trygghet att veta att hon kan ta sig hem. Hygienartiklar som tvål, schampoo, balsam, mensskydd med mera kan ni kanske köpa åt henne. Men vill hon ha smink och sånt så får hon själv stå för det.


    Nöjen som bio fika eller mat med kompisar tycker jag hon själv kan betala. Men är det något hon skall göra med skolan, någon skolresa eller utflykt så kan ni bidraga med lite pengar.

    Hjälp henne med en budget och med att notera allt hon får in och det hon lägger ut. Sätt er sen med henne någon gång i månaden och gå igenom hennes ekonomi och kolla hur hon klara det. Kom med lite tips på vad hon kan tänka på, vad hon kan göra för att minska sina kostnader och så vidare. Gör detta ofta i början, en gång i månaden som sagt. Men ser ni att hon klarar uppgiften så kan ni kanske ha denna kollen lite mer sällan. 

    Ge henne lite mer förtronde då och då och låt henne växa in i rollen succesivt, att ge för stort ansvar på en gång är bara jobbigt. Bättre att låta det ta sin tid.

Svar på tråden Vår 13-åring ska börja få hela sitt barnbidrag, vi föräldrar diskuterar vad hon ska betala själv och ekonomiska gränser. Tankar/åsikter?