• Anonym (Tack på förhand!)

    Vart kan man lära sig om fonder? Är det smart att börja med sådant p.g.a inflationen?

    Jag har tänkt på det här med fonder. Jag vet egentligen inte ens vad det är. Aktier är väl att man är delägare i något företag, men fonder, är det motsvarighet till det?

    Hur vet man vilken fond som är bra? Hur gör man? Talar man med sin bank? Vart tar man reda på vilken fond man skall välja på och vilken som är bra?

    Kan man på något vis ''följa'' sin fond, för att se hur det går, om det går bra eller dåligt.

    Är det kanske dålig idé att börja med fonder nu när det är inflation/ekonomisk kris. Skall man kanske vänta?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vart kan man lära sig om fonder? Är det smart att börja med sådant p.g.a inflationen?
  • Anonym (RT)
    Anonym (Tack på förhand!) skrev 2023-01-24 22:58:34 följande:
    Vart kan man lära sig om fonder? Är det smart att börja med sådant p.g.a inflationen?

    Jag har tänkt på det här med fonder. Jag vet egentligen inte ens vad det är. Aktier är väl att man är delägare i något företag, men fonder, är det motsvarighet till det?

    Hur vet man vilken fond som är bra? Hur gör man? Talar man med sin bank? Vart tar man reda på vilken fond man skall välja på och vilken som är bra?

    Kan man på något vis ''följa'' sin fond, för att se hur det går, om det går bra eller dåligt.

    Är det kanske dålig idé att börja med fonder nu när det är inflation/ekonomisk kris. Skall man kanske vänta?

    Tack på förhand!


    Finns en hemsida som heter Rika tillsammans. Finns mkt matnyttig, både i skrift och tal. Samt forum. Deras inriktning är billiga globala indexfonder. 
  • Anonym (Stil)

    Jag tycker verkligen det är läge. När inflationen är som den är så är det ren förlust att bara ha pengar på ett konto utan avkastning.
    Du kan förvisso välja sparformer med ränta numera, eftersom räntan höjs så är det inte bara på lån utan även på sparande.
    Men jag har valt att dela upp det.

    Aktier är ägarandelar i ett företag. Tex Ericsson säger vi.
    Fonder samlar aktier ifrån många olika företag. Tex Ericsson, Sandvik, Handelsbanken och Tesla. En aktivt förvaltad globalfond har förvaltare, alltså medarbetare, vars uppgift är att köpa och sälja aktier som gör att fondens värde växer och ger avkastning till ägarna av fonden.
    Sen finns det indexfonder som har som mål att följa index. Är det en svensk indexfond så är det den svenska marknaden som fonden ska spegla. 
    Är den global så är det en större marknad, även om många globalfonder har stor vikt mot USA.

    Om du går in på tex Avanza och letar upp en fond, ta en från de stora bankerna och så bläddrar du. Då kan du se längst ner vilka de största innehaven är. Dvs vilka företags aktier är det som utgör den här fonden.

    Sen kan man välja fonder som är lite "smalare" som tex bara investerar i Indien eller bara i läkemedelsbolag. Men där ska man inte lägga alla sina pengar för om det då börjar gå dålig eller ekonomin stoppar upp i Indien och du har väldigt mycket pengar i den fonden så kommer du att gå minus.

    Rika Tillsammans är en jättebra sajt när man vill lära sig mer.  

  • LFF

    Avanza har flera sidor för den som vill lära sig mer (Fliken heter till och med "Lär dig mer". Där hittar man Avanza Akademin, Avanzapodden och en massa annat. Avanza har även något de kallar för "fondväljaren" där man fyller i sparhorisont och hur mycket risk man vill ta och sen ger de förslag på vilka fonder man ska placera pengar i och även fördelning. 

    Aktiespararna har en Aktieskola. 

    Googlade på "lära sig om aktier och fonder". Här är utfallet:

    www.google.com/search%C3%A4ra+sig+om+aktier+och+fonder&rlz=1C1GCEA_enSE1027SE1027&sxsrf=AJOqlzVjFICI9ZJhq7LMxZhuIuHt_zgASw%3A1674635708806&ei=vOnQY6vuMMyOrwSXmrLQDQ&oq=l%C3%A4r+dig+mer+om+aktier&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQARgBMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADMgoIABBHENYEELADSgQIQRgASgQIRhgAUABYAGDdGGgBcAB4AIABAIgBAJIBAJgBAMgBCMABAQ&sclient=gws-wiz-serp

    Att börja nu när börsen har rasat en del och inflationen är hög är en bra idé. 

  • Anonym (pengar)

    En bra start är en helt vanlig buffert som man har lättillgänglig. Gärna så pass stor att den täcker 3-6 månaders utgifter. 

    När du har det, kan du prova att köpa fonder. Köp gärna lite varje månad så sprider du ut risken så mycket som möjligt. 

    Avanza och Nordnet har appar som är enkla att använda. Det finns facebookgrupper och instagramkonton med information. 

Svar på tråden Vart kan man lära sig om fonder? Är det smart att börja med sådant p.g.a inflationen?