• Wed 25 Jan 2023 08:08
    12028 visningar
    122 svar
    122
    12028

    Har alla minst två par vinterskor?

    När jag var tolv handlade jag kläder själv, kan du inte ge henne pengar och hon köper ett par kängor själv, om du inte har tid.

  • Wed 25 Jan 2023 08:11
    #18
    LFF skrev 2023-01-25 08:06:02 följande:

    Nej, det har vi inte. Barnen har varsitt par höga vinterkängor och varsitt par innegympaskor till idrotten. På söndag ska vi köpa ett par lite kraftigare gympaskor som de kan ha på hockeyn när de kör lite fysträning. 

    Vi har testat att ha två par vinterskor. Det var det största slöseriet med pengar vi haft. 

    Någon undrar om gummistövlar. Mina ungar vägrar gummistövlar. Det senaste paret de hade tror jag använts tre gånger, max, trots att de haft dem på skolan och det varit dagar med mycket vatten. Samma sak med utebyxor under alla säsonger utom vintern. 

    Mina killar är 9 år. 


    Jag hade inte heller dubbla par mer än ett år, det var ju onödigt, det sämre paret användes ju aldrig, och sen var de urvuxna nästa år. Fodrade gummistövlar hade vi inte heller. Vi köpte varje vinter ett par vattentäta vinterkängor, Ecco till dottern och Viking till sonen, de gick aldrig sönder. 

  • Wed 25 Jan 2023 08:13
    #21
    +1
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:48:36 följande:
    Fick veta det i fredags, så ja, men jag kan inte trolla. Vi har inte haft möjlighet att köpa nya. Jag håller med om att man inte ska gå med sneakers nu, men det var en nödlösning och det kändes något överdrivet att ringa mig efter en enda dag.
    Det var ju ändå ganska bra framförhållning, ni har haft hela helgen plus måndagen på er att köpa vinterkängor.
  • Wed 25 Jan 2023 08:20
    #24
    LFF skrev 2023-01-25 08:18:13 följande:

    De fick veta att barnen skulle ut i skogen i fredags. Då hade TS dotter fortfarande ett par vinterskor eftersom de gick sönder igår (tisdag). Så varför skulle de ha köpt ett par extra vinterskor i helgen om dottern då redan hade ett par vinterskor?
    Ok då missförstod jag.
  • Wed 25 Jan 2023 08:24
    #28
    +4

    Men det var väl bra att skolan ringde. Nu vet du ju att du inte kan skicka flickan till skolan och att det är bättre för henne att vara hemma istället för att frysa sönder fötterna på skogsutflykten. Det minsta problemet borde väl vara att skolan ringde.


    Sen tycker jag , att bor man så avsides som ni verkar göra och har så svårt att komma iväg till en affär, då kan det vara läge att ha reservalternativ för tex skor, baddräkt och annat nödvändigt. 

  • Wed 25 Jan 2023 09:11
    #34
    +1
    LFF skrev 2023-01-25 08:27:59 följande:
    Man behöver inte bo avsides bara för att man inte har möjlighet att åka och köpa ett par nya skor direkt att de gamla har gått sönder. 

    Skulle mina barns skor ha gått sönder igår (samma tidsram som TS) så är i eftermiddag den tidigaste tiden vi hade haft möjlighet att åka och handla nya skor. Om då barnen hade haft utflykt idag så är det ju för sent. Bor i en kranskommun till Stockholm men just igår var en sjukt dålig dag om något hade behövt panikhandlas just pga jobb och barnens aktiviteter. 
    Jag skulle ha prioriterat en idrottsdag i skolan högre än en aktivitet. 
  • Wed 25 Jan 2023 09:26
    #37
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 09:22:58 följande:
    Sist vi faktiskt behövde två par var hon 3-4 år gammal. Det skulle ha varit extremt mycket bortkastade pengar de här åren.

    Jag har inte någonstans sagt att jag är upprörd över samtalet, däremot tyckte jag hennes attityd vad väldigt överdriven och onödig. Det hade räckt med att maila klassen och betona vikten av att de har rätt typ av kläder, inte ringa mig för en enda dags sneakersanvändande. I vanliga fall hade vi kunnat lösa det, men tyvärr så gick det inte den här gången.
    Läraren tyckte väl att det var väldigt viktigt att din dotter inte kunde vara med på idrottsdagen utan riktiga skor. Detta var ju av omsorg för din dotter, tyder på en engagerad lärare. Jag tycker att du skall vara tacksam över att din dotter har en så engagerad lärare 
  • Wed 25 Jan 2023 09:48
    #46
    Anonym (Tonåringar) skrev 2023-01-25 09:35:28 följande:

    Hehe vänta bara tills era barn börjar på högstadiet. 

    Jag jobbar på högstadiet. Typ alla går i sneakers/converse eller liknande när det är regn och snö och slask. Typ alla går i hoodies med luvan på, när det ösregnar. Nästan ingen tar på en regnjacka. 

    Det handlar då inte om att föräldrarna inte köper vinterskor- regnjackor., utan ungdomarnas vilja.


    På högstadiet får man väl vara i uppehållsrummet på rasten, det fick vi i alla fall vara på åttiotalet.
    Jag var med mina egn barn ett flertal dagar i skolan på både lågstadiet och mellanstadiet. Alla barn var tvungna att vara ute alla raster oavsett väder. Det fanns ingen möjlighet att vara inne , alla skulle ut. 


    Om det var snöslask var många barns kläder genomblöta efter tiorasten. Det fanns två torkskåp på 45 barn, där fick de bara torka mössor och vantar. Sen skulle de ut hela lunchrasten, många i redan blöta kläder.
    Efter det var jag väldigt noga med att se till att mina barn hade bra skor och kläder .

  • Wed 25 Jan 2023 10:26
    #52
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 10:17:18 följande:
    Förstås. Men om man ska ut i naturen en hel dag kan man ju välja smart, men självklart gör inte alla det. 

    På våra barns högstadieskola fick barnen sänkt betyg i idrott och hälsa om de inte hade ändamålsenliga kläder när det var hajk. Enligt läraren var det ett kunskapskrav, att välja ändamålsenliga kläder. 


    Misstänker att många lärare ser detta med dåliga ytterkläder som ett stort problem i skolan idag, därav telefonsamtalet till TS.

  • Wed 25 Jan 2023 10:51
    #56
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 10:30:53 följande:
    Fanns det lånekläder då för dem som inte hade tillgång till ändamålsenliga kläder för alla aktiviteter? Tänker att många har ansträngd ekonomi och inte kläder för en hel massa olika ändamål som skulle kunna förekomma. 

    Och om det är allmän info om kläder för en utflykt så behöver ju inte läraren ringa enskilda föräldrar. Och att ringa föräldern för att en unge EN dag haft icke ändamålsenliga skor känns också en smula överdrivet. 
    Jag har ingen aning om det fanns lånekläder, frågade aldrig om det. Min dotter är en friluftsmänniska och hade redan bra kläder. Min son är en gamer som i och för sig gillar att gymma men ut i skogen går han inte frivilligt. Jag funderade på att säga till idrottsläraren att han inte hade kläder för detta ändamål, men vi har ingen dålig ekonomi som jag kunde skylla på, så då hade jag varit tvungen att berätta för den hurtfriske och  friluftsälskande idrottsläraren att min son inte gillade att vara i naturen, och det kände jag var onödigt. Jag köpte rejäla kläder, bla friluftsbyxor och kängor, det var dyrt , men de skulle vara ute 24 h och vandra långt med packning och sova i tält, så det kändes nödvändigt. sovsäck och liggunderlag hade vi hemma. Hyfsad jacka hade han redan innan. Detta var en friskola, skulle knappast ha fungerat på en kommunal skola antar jag. Det var en nyttig upplevelse för sonen. 
  • Wed 25 Jan 2023 15:27
    +1
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 13:20:58 följande:

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 


    Ja, så ser det verkligen inte ut på den F-6 skola där jag bor, jag går förbi varje dag och barnen är välklädda och leker ute på gården och iskogsdungen och på fotbollsplanen. Jag har aldrig sett någon tjej på den skolan med handväska till skolan istället för skolväska eller ryggsäck. 
  • Thu 26 Jan 2023 07:09
    +2

    Jag tycker att ni skall vara tacksamma över en så engagerad skola , som bryr sig om er dotter.

Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?