• Anonym (Svårt­!)
    Wed 25 Jan 2023 11:38
    1264 visningar
    11 svar
    +1
    11
    1264

    Oplanerat gravid - abort pga dålig tajming?

    Det är alltid vanskligt att ge råd för ingen vet om en nånsin kommer bli gravid igen. Och om det handlar om barn nu eller barn aldrig så vill man förmodligen ha  barnet. 

    Men som du är inne på, för det äldre barnet skulls och så som läget är så hade jag väntat. Det är inte bara en ekonomisk börda den första tiden, det släpar liksom i flera år. Och du får sämre ekonomi och pension.
    Ett förslag som ofta ges är att pappan i det här fallet som har en SGI går in tidigare och tar fp men det beror helt på hur man bestämt sig för att lägga upp ledigheten. Men att du då skulle kunna komma i arbete tidigare och jobba upp en SGI och sen gå på ledighet. Om FK räknar det helt utifrån din lön då, det skulle jag dubbelkolla med dem.
    Men att familjen totalt sett skulle få en bättre ekonomi om pappan tog merparten. 

    Med en högre fp för din del kanske ni kunde snåla mer med dagarna, spara till senare, du kunde jobba deltid och få mer tid ledigt vilket gynnar barnen, er relation och din stressnivå...
    Men det här är bara tankar från mig jag har INGEN aning om hur jag skulle ställa mig till det om graviditeten var ett faktum.Kanske skulle jag se pragmatiskt på det, kanske skulle jag bli överväldigad av känslor. Men jag är en ganska trygghetstörstande person och jag hade inte mått bra av att inte försöka ha så goda förutsättningar som möjligt innan barnet kom. 

  • Anonym (Svårt­!)
    Wed 25 Jan 2023 13:46
    #7
    Anonym (Ma) skrev 2023-01-25 13:14:04 följande:

    Det är aldrig bra tajming att bli gravid. Det finns alltid något som gör det opassande just när Man plussar. Jag förstår om du tycker det är fel tid nu med tanke på du snart tar examen men kommer det vara bättre sen?


    Kanske. Men vem vet, du kanske aldrig får det där perfekta jobbet direkt efter skolan slutat. Det kanske dröjer så att det med facit i hand hade passat alldeles utmärkt att klämma in en liten bebis i glappet. 


    Och skulle du få jobb precis som du önskar så lär det inte vara så passande att bli gravid direkt. Och kanske kommer det hintat om befordring. Då passar det inte heller?.


    Jag tycker inte du / ni ska tänka så mycket på tajmingen, den kommer som sagt aldrig att vara perfekt. Ta beslutet efter om ni vill ha barnet, inget annat. Det kommer kosta ekonomiskt och du får stuva om i dina planer men du får ett rätt bra pris för det. Och tvååringen. Ur hens aspekt är det perfekt med ett syskon så nära i tid. Dessutom har en tvååring varken krav på eget rum eller dyra prylar. Så hem lär inte lida av lite åtstramningar i ekonomin.


    Hen kan ju dock "lida" av att föräldrarna är stressade ekonomiskt. Att man inte har råd att spara dagar och gå ner i tid längre fram exempelvis. 
    Eller att man hamnar i bråk pga man är oense om ekonomi om den är skral.
    Jag säger inte att det är fel att behålla, jag bara menar att det finns många sidor av ett mynt och ibland är det svårt att tänka att allt bara löser sig. Det gör det för att man får prioritera och göra val. Men det händer inte av sig självt.
    Jättesvår fråga, har du TS möjlighet att prata med barnmorska eller kurator på MVC?
Svar på tråden Oplanerat gravid - abort pga dålig tajming?