• Anonym (K47)

    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon

    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon. Han vill helt enkelt inte ha det, han tycker det är stressigt och att man alltid måste känna sig tillgänglig.
    Han är i medelåldern, men lever som man gjorde förr.
    Han har en mail, som han kollar 1 gång på kvällen hemma på datorn. Sedan har han telefontid på kvällen hemma mellan 21:00-22:00 på hemtelefonen för dem som vill nå honom. 


    Detta ställer ju till det enormt med vardagspusslet, allt spontant som kan hända osv. Krävs ännu mer planering, då man inte kan nå honom så lätt eller alls på dagarna.

    Även när han är ledig, så ställer ju till det också. Om han är i väg.
    Kanske bara jag som tycker det är knepigt.

    Finns det något fler som har det samma?

  • Svar på tråden Min man har valt att inte ha en mobiltelefon
  • LFF

    Låter ju väldigt komplicerat i dagens läge när man behöver digitala saker för typ allt (tex mobilt bankid). Att ha "telefontid" är för mig helt befängt. 

    Min pappa bor inte i Sverige men har kontakt med tex SPP och då skulle han egentligen behöva ett mobilt bankid för att logga in och se eventuella meddelanden som de skickar till honom där. Det komplicerar saker en massa. 

    Min egen mobil går in i "nattläge" kl 19 på kvällarna. Då är det bara personer i min telefonlista som kan nå mig typ. Har den mer eller mindre konstant på endast vibration för övrigt. 

  • Anonym (låter)
    Anonym (K47) skrev 2023-01-25 14:08:56 följande:
    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon

    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon. Han vill helt enkelt inte ha det, han tycker det är stressigt och att man alltid måste känna sig tillgänglig.
    Han är i medelåldern, men lever som man gjorde förr.
    Han har en mail, som han kollar 1 gång på kvällen hemma på datorn. Sedan har han telefontid på kvällen hemma mellan 21:00-22:00 på hemtelefonen för dem som vill nå honom. 


    Detta ställer ju till det enormt med vardagspusslet, allt spontant som kan hända osv. Krävs ännu mer planering, då man inte kan nå honom så lätt eller alls på dagarna.

    Även när han är ledig, så ställer ju till det också. Om han är i väg.
    Kanske bara jag som tycker det är knepigt.

    Finns det något fler som har det samma?


    Låter faktiskt ganska härligt. Och man kan ju leva så, man har levt så väldigt länge innan mobilerna fanns. 

    Vad är det till exempel som du behöver nå honom om i vardagspusslet? Och om han är iväg, vad är det som är viktigt att nå honom om? Jag undrar, för att både jag och min man har telefoner, men har sällan behov av att ha kontakt under dagen för att lösa vardagspusslet. 
  • Anonym (.)
    Anonym (K47) skrev 2023-01-25 14:08:56 följande:
    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon

    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon. Han vill helt enkelt inte ha det, han tycker det är stressigt och att man alltid måste känna sig tillgänglig.
    Han är i medelåldern, men lever som man gjorde förr.
    Han har en mail, som han kollar 1 gång på kvällen hemma på datorn. Sedan har han telefontid på kvällen hemma mellan 21:00-22:00 på hemtelefonen för dem som vill nå honom. 


    Detta ställer ju till det enormt med vardagspusslet, allt spontant som kan hända osv. Krävs ännu mer planering, då man inte kan nå honom så lätt eller alls på dagarna.

    Även när han är ledig, så ställer ju till det också. Om han är i väg.
    Kanske bara jag som tycker det är knepigt.

    Finns det något fler som har det samma?


    Vad jobbar han med? 
  • LFF
    Anonym (låter) skrev 2023-01-25 14:28:49 följande:
    Låter faktiskt ganska härligt. Och man kan ju leva så, man har levt så väldigt länge innan mobilerna fanns. 

    Vad är det till exempel som du behöver nå honom om i vardagspusslet? Och om han är iväg, vad är det som är viktigt att nå honom om? Jag undrar, för att både jag och min man har telefoner, men har sällan behov av att ha kontakt under dagen för att lösa vardagspusslet. 
    Vardagspusslet om man har barn där man behöver få tag i den andre:
    * Man sitter fast i trafiken och den andre kanske har lättare att ta sig till skola/förskola för att hämta
    * Man behöver ha något handlat som den andre kanske har möjligheten att få med sig hem från jobbet
    * Något händer som gör att man behöver få tag i den andre
    * Man vill informera att man blir sen ifall den andre planerat något.

    Bara för att man har mobilen med sig när man är iväg så betyder ju inte det att man ringer konstant. 
  • Anonym (låter)
    LFF skrev 2023-01-25 15:10:24 följande:
    Vardagspusslet om man har barn där man behöver få tag i den andre:
    * Man sitter fast i trafiken och den andre kanske har lättare att ta sig till skola/förskola för att hämta
    * Man behöver ha något handlat som den andre kanske har möjligheten att få med sig hem från jobbet
    * Något händer som gör att man behöver få tag i den andre
    * Man vill informera att man blir sen ifall den andre planerat något.

    Bara för att man har mobilen med sig när man är iväg så betyder ju inte det att man ringer konstant. 
    Tack för exempel. Hmm, undras hur man löste sånt innan det fanns mobiltelefoner. Det med att man sitter fast i trafiken och inte hinner hämta barnen känns ju viktigt, det andra kan man nog klara ändå. 
  • Anonym (Same)

    Jag är lite samma men inte helt. Att ha en mobil känns nödvändigt just pga saker som bankid men utöver det så använder jag mobilen som om den var en fast telefon. Den ligger på ett bestämt ställe hemma och på jobbet och ringer det när jag inte är i närheten får de ringa igen eller så ringer jag upp om det inte är dolt nummer. Är jag inte hemma/på jobbet så går jag inte att nå. 

  • Anonym (ååå)

    Jag är 50+. Jag hade ingen mobil förrän jag var ca 30 (ca år 2000). Då hade det funnits mobiler ett tag och vi hade en ihop, mannen och jag men det var mest han som hade den. Då fanns bara sån där utan internet. Jag skaffade en egen när jag var gravid för jag insåg det var bra att ha en om det hände mig något. 

    Dessförinnan hade man hemtelefon, dator på jobbet. Vi hade en gemensam hemma, men det var inte så mycket online då som nu så vi var inte ute många timmar på dem. 

    Så visst går det utmärkt att leva så om man vill även idag. 

  • Anonym (Love)

    Verkar ju onekligen opraktiskt, iaf för dem som behöver nå honom. 


    Jag personligen skulle ju aldrig acceptera att min man gjorde sig så oanträffbar, utan då får han ju lösa situationerna som uppstår själv också. 

  • Anonym (Biståndshandläggare)
    Anonym (K47) skrev 2023-01-25 14:08:56 följande:
    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon

    Min man har valt att inte ha en mobiltelefon. Han vill helt enkelt inte ha det, han tycker det är stressigt och att man alltid måste känna sig tillgänglig.
    Han är i medelåldern, men lever som man gjorde förr.
    Han har en mail, som han kollar 1 gång på kvällen hemma på datorn. Sedan har han telefontid på kvällen hemma mellan 21:00-22:00 på hemtelefonen för dem som vill nå honom. 


    Detta ställer ju till det enormt med vardagspusslet, allt spontant som kan hända osv. Krävs ännu mer planering, då man inte kan nå honom så lätt eller alls på dagarna.

    Även när han är ledig, så ställer ju till det också. Om han är i väg.
    Kanske bara jag som tycker det är knepigt.

    Finns det något fler som har det samma?


    Nja. Jag har träffat en enda människa som gjort som din man och han var faktiskt inte alldeles tillräknelig. Där var det verkligen något som inte stämde.

    Jag tänker att aktivt medverka till att vardagspusslet inte fungerar är att inte riktigt ta sitt ansvar. En människa som inte är tillgänglig någonsin är svår i dagens samhälle. 

    Hade din man inte städat hade du säkert hittat folk som hade erfarenhet, men att inte använda mobiltelefon överhuvudtaget är faktiskt inte så vanligt.
  • sextiotalist
    Anonym (låter) skrev 2023-01-25 15:15:05 följande:
    Tack för exempel. Hmm, undras hur man löste sånt innan det fanns mobiltelefoner. Det med att man sitter fast i trafiken och inte hinner hämta barnen känns ju viktigt, det andra kan man nog klara ändå. 
    Då fanns det något som hette telefonkiosk. Väldigt många 
    Förvisso kunde man inte ringa från bilen, men annars fanns det många möjligheter att ringa.
Svar på tråden Min man har valt att inte ha en mobiltelefon