• Anonym ((????­?))
    Wed 25 Jan 2023 17:18
    1084 visningar
    5 svar
    -2
    5
    1084

    Sårad

    Jag dejtade en kille ett bra tag. Han kunde förskjuta saker på mig. Till exempel att vi inte träffas tillräckligt mycket men sen var det han som inte kunde träffas? Mycket sånt från hans sida. Där han anklagar mig för saker han i själva verket orsakar.
    Det som gör mest ont är att jag aldrig kommer få svar på vissa frågor och det är lätt att i efterhand komma på det ena och det andra. Varför man inte ställde någon mer fråga mm.
    Jag undrar bara vad det där är för typ av män som håller på så?

  • Svar på tråden Sårad
  • Anonym (---)
    Wed 25 Jan 2023 17:44
    #1

    Du kan bara inse att du inte kommer få vissa svar. När man inte får svar tycker jag man ska tänka att det i sig ÄR svar. Man får helt enkelt ta det så och gå vidare med livet. 

  • Anonym ((????­?)) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 17:48
    #2
    Anonym (---) skrev 2023-01-25 17:44:52 följande:

    Du kan bara inse att du inte kommer få vissa svar. När man inte får svar tycker jag man ska tänka att det i sig ÄR svar. Man får helt enkelt ta det så och gå vidare med livet. 


    Jag har inte ställt vissa frågor vilket jag nu ångrar. Men det är väl alltid så att man kommer på det i efterhand.
  • Thu 26 Jan 2023 07:04
    #3

    Vissa är inte så självreflekterande. Men det viktiga här är ju att du uppmärksammade att det inte är du som gjort fel. Blir ju värre om man tror på eländet.

  • Anonym (proji­cering­)
    Fri 27 Jan 2023 15:31
    #5

    Det kallas för projicering, dvs man lägger sina egna brister på andra för att själv känna sig bättre.

    Och ja det är tyvärr en väldigt vanlig ovana många har av båda könen. Människor är generellt sett bekväma av sig och det är lättare att skylla sina egna brister på andra än att gör något åt dem så därför gör man det enkelt för sig själv.

    sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

    Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A).

Svar på tråden Sårad