• vemvetintejagalls

    Vilket snacks går man lättast upp i vikt av?

    Som rubriken lyder. Helst sånt som kan ligga i skafferiet och inte kräver något extraarbete.

  • Svar på tråden Vilket snacks går man lättast upp i vikt av?
  • Stello
    vemvetintejagalls skrev 2023-01-28 14:36:34 följande:

    Nej, allt möjligt. Det är på dietistens order, så är inget eget påhitt.


    Jaha, ok... Men gav dietisten inget råd om bra snacks för det då? Som jag skrev, nötter och ost i olika former tänker jag är bra och kalorikrikt... Babybells kanske går hem? Annars är det väl chips (och dip) och choklad som andra skrivit.  Står lite still nu, kan inte komma på fler saker.... Nachochips och sån ostdip som finns på burk? Eller guacamole om barnet gillar det bättre.
  • vemvetintejagalls
    Stello skrev 2023-01-28 14:52:05 följande:
    Jaha, ok... Men gav dietisten inget råd om bra snacks för det då? Som jag skrev, nötter och ost i olika former tänker jag är bra och kalorikrikt... Babybells kanske går hem? Annars är det väl chips (och dip) och choklad som andra skrivit.  Står lite still nu, kan inte komma på fler saker.... Nachochips och sån ostdip som finns på burk? Eller guacamole om barnet gillar det bättre.
    Jo, men efter många år utan att råden gett någon effekt så försöker jag se om det finns något vi inte tänkt på. Tillsätta extra fett etc har vi redan gjort hela hennes liv. Ost och nötter tycker hon inte om.
  • Stello
    vemvetintejagalls skrev 2023-01-28 15:03:30 följande:
    Jo, men efter många år utan att råden gett någon effekt så försöker jag se om det finns något vi inte tänkt på. Tillsätta extra fett etc har vi redan gjort hela hennes liv. Ost och nötter tycker hon inte om.
    Ok, jag förstår.... Har själv en "tunnis" så jag fattar. Det hon tycker om är lågt på kalorier och tomt på näring dessutom tyvärr. Väldigt selektiv. Milkshake (lite pyssel med iofs, men hon kanske kan lära sig själv beroende på ålder?), finns det tid kan man ju göra krustader med goda fyllningar i, varma mackor/grilled cheese (men då var det ju osten igen om hon inte tycker om det)... Kommer mest bara på sånt som är lite joxande med tyvärr. Skriver igen om jag kommer på något mer!
  • Stello

    Jordnötssmör och Nutella.... Nutella hade jag dille på när jag var tonåring, åt det dagligen och gick upp i vikt på ett smack vill jag minnas (var vääääldigt smal)

  • Carolatom07

    Som någon tidigare sa, chips är en stor bov och många blir beroende av det. Vet en kille som köpte chips flera gånger i veckan och inte förstod varför han gick upp i vikt, men han rörde ju mycket på sig i sitt arbete och trodde att det skulle göra att det jämnade ut sig. Han brukade smälla i sig en påse chips när han ansåg sig inte ha tid eller ork att laga mat.

  • Earlgrey

    Om det gäller ett barn så kanske barnet kan få vara delaktig i att fixa ordning frukost/lunch/ mellanmålet etc. Att barnet kan vara med och påverka. Kan ju vara små saker som barnet hjälper till med men att uppmuntra barnet att prova nya smaker och se vad den tycker är gott etc.
    Tänker att servera måltider på regelbundna tider och mellanmål däremellan. Kanske barnet äter lite varje gång men tillsammans att det kan bli ett bra näringsintag.  Energi-berika gärna maten. Lite smör eller grädde i funkar i många måltider. Välj mat som innehåller protiener som ägg, kött och kost. Kroppens byggstenar för muskler.
    Något litet sött strax innan maten kan öka aptiten för mkt har motsatt effekt. 
    Tycker ändå att dietisten ska kunna ge förslag anpassade för ditt barn.
    Behöver verkligen barnet gå snabbt upp i vikt? Viktigt att målen ska vara realistiska ....

  • Earlgrey

    Ser nu att ni fått råd i från dietisten.
    Hoppas att ni inte fokuserar allt för mkt på att hon/han ska äta och få i sig. Så att barnet känner av att det blir en press kring ätandet. 
    Gillar barnet smoothies, det är lätt och göra. Man kollar recept och sen brukar det bara vara att mixa allt i en mixer och sen kan det stå i kylen några dagar. Kan man ha lite matolja i som energi berikning. Brukar inte kännas i smaken.
    Tex frysta hallon och vaniljyougurt med lite matolja i.  
    Hälll upp i fint glas....med dekoration på sidan tex. Jättegott tycker jag iaf.... kan man dricka en lite hutt eller ett helt glas.....

  • Earlgrey

    Om man har låg aptit på grund av illamående brukar, torra och knapriga saker funka bäst. Typ salta kex. Inget med starka dofter eller krämigt och fett. All mat som går i är bra mat, om en person äter väldigt dåligt....  men då tänker jag främst på sjuka barn.... 
    Antar att barnet är utrett att det inte finns ämnesomsättnings-störningar, magproblem eller svårigheter att svälja eller liknande...

Svar på tråden Vilket snacks går man lättast upp i vikt av?