• Anonym (tänker)

    Från vilken ålder är det normalt att låta barn vara ensamma hemma, en stund eller över natten, med och utan yngre syskon

    Jag funderar på min barndom, i början av 2000talet. Om det var normalt eller om det var udda. Hur mycket ansvar är normalt i vilken ålder osv.

  • Svar på tråden Från vilken ålder är det normalt att låta barn vara ensamma hemma, en stund eller över natten, med och utan yngre syskon
  • Anonym (B)

    Runt 7 års åldern skulle jag säga att barnet kan vara hemma en kort stund t.ex efter skolan.
    Men i den åldern ska man inte ha ansvar över ett yngre syskon.

  • Anonym (8-9)

    Jag skulle inte lämna mina barn ensamma hemma före 8-9 års ålder. Inte redan vid 7, då tycker jag de är rätt små fortfarande. 9-åringen en stund, om man vet att barnet kan ringa en.

  • Spucks

    Jag har låtit min dotter vara hemma själv en kort stund (10-15 minuter medan jag var i tvättstugan) när hon var 4. Sedan utökades tiden långsamt. När hon började skolan vid 6 1/2 antar jag att hon ibland var hemma själv upp till max en timme, men inte så oftas.
    Syskon fanns inte, s
    å jag vet inte vid vilken ålder hon hade fått ansvaret. Lillebror fanns först när hon var 13, så honom passade hon ibland.

    Sonen fick vara hemma själv första gången när han var 4, ungefär 3 minuter medan jag gick till soptunnan. Utökades lite senare till ungefär 10-15 minuter medan jag gick till en annan soptunna. Vid den tiden står vi nu, han är 5.

  • Anonym (Kvinna..)

    Jag och brorsan var 9 och 11 år när vi började vara ensamma hemma med en av vår mammas väninnas dotter som var 8 år. Vi brukade springa ut på stan på nätterna, till plattan m.m. Var alltid hemma vi ca 01-02 när våra mammor kom hem.

    Hade ALDRIG lämnat mina barn vid den åldern dock.

  • Anonym (tänker)

    Tack för svaren.

    Jag fick börja vara ensam hemma i någon timme från jag var 5-6. Mamma kunde gå och handla eller gå på möte hos MVC. Sen när jag var 9 och hade 2 yngre syskon fick jag hämta dem på förskolan och vara ensam hemma några timmar på em med dem. Jag var 11 när mamma började jobba oregelbundet och jag visste aldrig när hon skulle vara hemma, så jag fick fixa allt hemma och med småbarnen och handla och tvätta. Jag lyckades väl inte så jättebra ibland, det blev några rosa, gråa och ljusblåa fd vita tröjor och mycket mackor och flingor, frysta hamburgare och fiskpinnar. 

    Min mamma har alltid gett mig beröm för att jag tog hand om mina syskon och allt sånt men det känns mer och mer som att något inte var riktigt rätt. Det kändes normalt då men när jag berättar lite sånt för vänner idag så tycker de att det läter knäppt eller hemskt.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (tänker) skrev 2023-01-29 20:05:06 följande:

    Tack för svaren.

    Jag fick börja vara ensam hemma i någon timme från jag var 5-6. Mamma kunde gå och handla eller gå på möte hos MVC. Sen när jag var 9 och hade 2 yngre syskon fick jag hämta dem på förskolan och vara ensam hemma några timmar på em med dem. Jag var 11 när mamma började jobba oregelbundet och jag visste aldrig när hon skulle vara hemma, så jag fick fixa allt hemma och med småbarnen och handla och tvätta. Jag lyckades väl inte så jättebra ibland, det blev några rosa, gråa och ljusblåa fd vita tröjor och mycket mackor och flingor, frysta hamburgare och fiskpinnar. 

    Min mamma har alltid gett mig beröm för att jag tog hand om mina syskon och allt sånt men det känns mer och mer som att något inte var riktigt rätt. Det kändes normalt då men när jag berättar lite sånt för vänner idag så tycker de att det läter knäppt eller hemskt.


    ja det var lite för ungt. 
  • Anonym (B)

    TS jag håller med dina vänner, det låter hemskt och är det också. Kommer aldrig förstå föräldrar som lägger ett sådant ansvar på ett BARN.

  • Anonym (Oj)
    Anonym (tänker) skrev 2023-01-29 20:05:06 följande:

    Tack för svaren.

    Jag fick börja vara ensam hemma i någon timme från jag var 5-6. Mamma kunde gå och handla eller gå på möte hos MVC. Sen när jag var 9 och hade 2 yngre syskon fick jag hämta dem på förskolan och vara ensam hemma några timmar på em med dem. Jag var 11 när mamma började jobba oregelbundet och jag visste aldrig när hon skulle vara hemma, så jag fick fixa allt hemma och med småbarnen och handla och tvätta. Jag lyckades väl inte så jättebra ibland, det blev några rosa, gråa och ljusblåa fd vita tröjor och mycket mackor och flingor, frysta hamburgare och fiskpinnar. 

    Min mamma har alltid gett mig beröm för att jag tog hand om mina syskon och allt sånt men det känns mer och mer som att något inte var riktigt rätt. Det kändes normalt då men när jag berättar lite sånt för vänner idag så tycker de att det läter knäppt eller hemskt.


    Oj, ja det låter extremt!! Innan jag såg att du uppdaterat så tänkte jag skriva att 11-åringen var helt ok med att vara själv hemma mellan 15.30 och 19.30 häromveckan, men att det nog hade varit på gränsen vid 9 års ålder pga mörkrädsla.

    Din mamma behövde antagligen jobba mycket för att klara av ekonomin? Hoppas ni har en ok relation idag. Att lägga så mycket ansvar på ett barn är verkligen inte ok men hon såg kanske inget annat val?
  • Anonym (från)
    Anonym (tänker) skrev 2023-01-28 23:30:10 följande:
    Från vilken ålder är det normalt att låta barn vara ensamma hemma, en stund eller över natten, med och utan yngre syskon

    Jag funderar på min barndom, i början av 2000talet. Om det var normalt eller om det var udda. Hur mycket ansvar är normalt i vilken ålder osv.


    Ungefär så här har det varit för mina barn:

    Från 5-6 år: ensam hemma kort stund, typ 15 min medan vi gjorde ett kortare ärende.

    Från 8-9 år: ensam hemma lite längre stund, typ en timme eller två medan vi gjorde ett lite längre ärende.

    Från 10 år: ensam hemma efter skolan till vi kom från jobbet, ca 2-3 timmar. 

    Från 12 år: ensam hemma hel dag under tex lov eller studiedag när vi jobbade.

    Från 14-15 år: ensam hemma över en natt, men med nära grannar som kunde hjälpa till eller hålla koll. 

    Från 16 år: ensam hemma fler dygn när vi rest bort och tonåringen är hemma och sommarjobbar eller bara inte vill följa med på resa.

    Och i vårt fall har det alltid varit barnet som drivit fram att få vara ensam hemma mer och mer. Skulle inte kräva det av barnet, utan bara om det själv vill det.
  • Anonym (Mina)

    Mina har fått börja vara ensamma nån timme från tioårsåldern. Inte en chans att jag skulle lämna sjuåringen ensam, vare sig med eller utan syskon. Hon är alldeles för oberäknelig och det ansvaret tänker jag inte lägga på syskonen. Elvaåringen kan jag lämna 1-2 timmar ensam, längre om 13-åringen är med. 13-åringen skulle kunna klara en dag medan vi jobbar etc, men inte över natten. 

  • Anonym (från)
    Anonym (Mina) skrev 2023-01-30 08:40:43 följande:

    Mina har fått börja vara ensamma nån timme från tioårsåldern. Inte en chans att jag skulle lämna sjuåringen ensam, vare sig med eller utan syskon. Hon är alldeles för oberäknelig och det ansvaret tänker jag inte lägga på syskonen. Elvaåringen kan jag lämna 1-2 timmar ensam, längre om 13-åringen är med. 13-åringen skulle kunna klara en dag medan vi jobbar etc, men inte över natten. 


    Allt beror ju såklart på hur ens barn är. En oberäknelig eller otrygg unge får man hålla nära sig lite längre än en unge som klarar och vill vara ensam utan att balla ur. 
  • Anonym (Mina)
    Anonym (från) skrev 2023-01-30 08:42:16 följande:
    Allt beror ju såklart på hur ens barn är. En oberäknelig eller otrygg unge får man hålla nära sig lite längre än en unge som klarar och vill vara ensam utan att balla ur. 
    "Balla ur" är att ta i, men hon kan tex få för sig att gå till grannen utan att säga till ordentligt eller att själv plocka ner saker från de höga skåpen i köket. Olyckor händer lätt och det ska inte ligga på syskonen att passa på henne. 
  • Anonym (Lillemor)

    Jag lät mitt äldsta barn vara ensam första gången runt 10 år och då bara kortare stunder och aldrig på kvällen. När hon blev 12 så började jag låta henne sitta barnvakt åt yngre syskonet som då var 7 år men inte mer än 2 timmar åt gången typ en gång i månaden, och jag betalar självklart henne för det. 

Svar på tråden Från vilken ålder är det normalt att låta barn vara ensamma hemma, en stund eller över natten, med och utan yngre syskon