• Anonym (Beka)
    Sun 29 Jan 2023 14:29
    741 visningar
    7 svar
    7
    741

    Är jag paranoid?

    Jag har fått en inbjudan till en fest från en gammal klasskamrat som jag inte träffat på typ 10 år, inte sen vi slutade grundskolan. Och det hade väl varit trevligt om det inte var så att jag inte tror att denna fest över huvud taget ska äga rum, eller, om den ska det, på den uppgivna platsen.

    Det är så att jag var både klassens mobboffer och klassens extrakompis. Det var tydligen skitbra att jag existerade när kompisarna inte hade tid/var sjuka/det var bråk, eller när någon hade något problem som de inte ville att kompisarna skulle veta. I övrigt var jag utfryst (av tjejerna) och fysiskt och pyskiskt mobbad/misshandlad (av killarna fysiskt, av både tjejerna och killarna psykiskt). Bland annat genom att göra just det ett par gånger, säga att vi skulle göra X som grupp på plats Y klockan Z, men när jag kom dit var ingen där och jag fick höra på omvägar att de varit någon annanstans, eller ingenstans.

    Så, ja, jag tvekar starkt på att detta är något som ens kommer äga rum. Samtidigt kommer i nbjudan från en av de få som, ok, inte inte mobbade mig alls, men i alla fall kunde prata med mig på ett normalt sätt även i skolan framför alla andra. Och håller man fortfarande på så där när man passerat 25?

    Är jag bara paranoid?

  • Svar på tråden Är jag paranoid?
  • Anonym (....)
    Sun 29 Jan 2023 14:32
    #1
    -1 +1

    Ja, du är paranoid. Tacka nej, om du inte vill gå. 

  • Anonym (B)
    Sun 29 Jan 2023 14:48
    #2

    Det tycker jag inte att du är.

    Vid 25 års åldern är man inte så speciellt mogen enligt mig.

    Om jag var du så hade jag inte ens svarat på inbjudan utan struntat i den bara och inte gått.

  • Anonym (Beka) Trådstartaren
    Sun 29 Jan 2023 14:48
    #3
    Anonym (....) skrev 2023-01-29 14:32:06 följande:

    Ja, du är paranoid. Tacka nej, om du inte vill gå. 


    Misstänker det. Lika mycket som jag misstänker att jag har rätt.
  • Anonym (Beka) Trådstartaren
    Sun 29 Jan 2023 14:50
    #4
    Anonym (B) skrev 2023-01-29 14:48:09 följande:

    Det tycker jag inte att du är.

    Vid 25 års åldern är man inte så speciellt mogen enligt mig.

    Om jag var du så hade jag inte ens svarat på inbjudan utan struntat i den bara och inte gått.


    Förhoppningsvis är man lite mer mogen än vid 6-16 i alla fall.

    Jag hade väl inte tänkt gå ändå, jag bara undrar om jag är paranoid eller inte.
  • Fröken Allvar
    Sun 29 Jan 2023 18:39
    #5

    Om din roll var så viktig som du här beskriver att den var, det vill säga att det verkligen behövdes ett mobboffer och en extravän, samt att du spelade båda dessa roller väl, så kan du mycket väl vara saknad i den rollen. Men jag håller det för mer troligt att de andra har gått vidare till ny, aktuell gruppdynamik och att du har fått den här inbjudan av något annat skäl än att "de" vill driva med dig. 

    Det är dock du som har kunskaper om vad personerna är kapabla till. Eftersom du inte ska gå på festen är det egentligen en ickefråga, om du också har gått vidare det vill säga.

    Jag tänker på mina mobbare i perioder. Det gör nog alla offer, även om det kan vara sårbart att erkänna det. 

  • Anonym (Igloo­)
    Sun 29 Jan 2023 18:57
    #6
    +1

    Du är inte paranoid, din hjärna drar en för den/dig logisk slutsats utifrån vad dessa personer utsatt dig för tidigare.

    Vad som sedan är sant eller inte har inte med det att göra egentligen. Jag hade tänkt exakt som du. Det naturliga är att reagera utifrån sina erfarenheter. 


    Sedan är det kanske inte jättetroligt att de har samma beteende nu som 25-åringar men du gör helt rätt i att inte gå. Det är misstänkssamt att bjuda dig out of the blue efter 10 år. Vill de låtsas som inget? Be om ursäkt? Hur som helst kan de inte kräva något alls av dig.
    Bra att du inte går. Stå upp för dig själv.

  • Anonym (A)
    Sun 29 Jan 2023 19:21
    #7
    Anonym (Igloo) skrev 2023-01-29 18:57:19 följande:

    Du är inte paranoid, din hjärna drar en för den/dig logisk slutsats utifrån vad dessa personer utsatt dig för tidigare.

    Vad som sedan är sant eller inte har inte med det att göra egentligen. Jag hade tänkt exakt som du. Det naturliga är att reagera utifrån sina erfarenheter. 


    Sedan är det kanske inte jättetroligt att de har samma beteende nu som 25-åringar men du gör helt rätt i att inte gå. Det är misstänkssamt att bjuda dig out of the blue efter 10 år. Vill de låtsas som inget? Be om ursäkt? Hur som helst kan de inte kräva något alls av dig.
    Bra att du inte går. Stå upp för dig själv.


    Håller med
Svar på tråden Är jag paranoid?