• lolita2

    1.5 på HP första gången?

    Mitt mål är att få 1.5 på högskoleprovet nu i mars. En del av mig tänker ?hur svårt kan det vara??, medans en annan del undrar om jag är helt inbillningssjuk 🥲


     


    Om mig:


    Hoppade av i 2:an på gymnasiet pga psykisk ohälsa. Försökte plugga upp mina betyg under några väldigt korta försök men hade inte motivation/ord. 


    Pluggade upp det mesta på folkhögskola för ca 5 år sedan men fick hoppa av pga inget mer CSN = inget sätt att försörja mig så fick börja jobba i stället. Målet med mina studier då var juristlinje, men efter mitt senaste pluggmisslyckande gav jag helt upp min universitetsdröm.


     


    5 år senare har jag jobbat, gått en kortare YH utbildning men har nu vid 33 år insett att jag aldrig kommer släppa tanken på att jag vill ha en universitetsexamen(jag skulle bli den första i min familj) att och tänker ny ge allt jag har för att få detta att bli verklighet.


     


    Just nu studerar jag SV3 och MA2 på komvux för att få behörighet till den utbildning jag vill in på, för att öka mina chanser tänkte jag göra HP.


     


    När jag väl har fokus och ork så klarar jag mig bra i skolan, men jag som redan har svårt med koncentrationen känner mig stundtals helt förstörd efter en utmattning jag hade för 2 år sedan. Att ha småbarn och aldrig riktigt få vila ut hjälper ju knappast.


     


    Matematiken/logiken förlitar jag mig ganska mycket på matekursen jag tar(ser det även som repetition). 


    Likaså så över jag upp lite läsförståelse med svenskakursen. 


    Utöver det har jag en app där jag tränar svåra ord.


     


    Jag tänkte börja göra ett gammalt prov varannan vecka med start imorgon och


    får jag även se vad mina svagheter är. 


     


    Nu får det ju gå


    som det går, men jag undrar, är det helt omöjligt att få 1.5 första gången som relativt normalbegåvad och inte jättestudievan?


  • Svar på tråden 1.5 på HP första gången?
  • Anonym (gg)

    Det är inte omöjligt, men såklart är det inte alla som kan få det, då snittet ligger mycket lägre än så. 

    Jag höjde från 1.3 till 1.5 på två försök, mycket för att jag andra gången lärt mig göra provet mer metodiskt och inte fastna i uppgifter. Så mitt tips är att göra delproven på tid för att få en känsla för hur du klarar uppgifterna under tidspress.

  • Anonym (ppp)

    Enligt statistik man kan läsa om (du kan googla) så är det bara ett par % som får 1.5p varje gång provet körs. 

    Har en 20-åring i huset som skrev i höstas. Han fick 0.8 om jag inte minns fel, vilket han var helt nöjd med för att vara första gången. Han ska skriva även i vår och hoppas att han kan höja lite då. 

  • Anonym (Åse)

    Jag tror du kan fixa det. Du har ändå viss studievana, du har koll på dess delar och framför allt så är du motiverad.
    Jättebra tips att göra det på tid.
    Kanske först göra ett gammalt prov i veckan ett tag för att få ännu mer känsla för hur det är uppbyggt men sen gå in för att skapa en "provsituation" inkl tidsbegränsning för att också kunna prioritera om du fastnar. Lycka till!

  • Anonym (A)

    Cirka 12% får 150 eller mer.

    Med tanke på din bakgrund så tror jag det blir svårt. Jag tror även det blir svårt för dig att klara av en universitetsutbildning, speciellt om du inte kan ta CSN. 


    Tycker du ska fokusera på nya mål, mål som du har en realistisk chans att uppnå. 

  • Anonym (Golla)

    Det är ju relativt enkelt att göra några övningsprov för att kolla hur du ligger till, och då identifiera var dina eventuella styrkor och svagheter ligger. 
    Är ganska omöjligt för oss att säga något om din förmåga egentligen. Jag gick ut gymnasiet utan slutbetyg, men skrev 1,7 på mitt första HP. Hade klasskamrater som hade riktigt bra betyg som skrev dåliga resultat för att de var nervösa i provsituationer, hade svårt att omsätta kunskaper i praktiken och resonera kring den basfakta de egentligen kunde. 

    Gör minst 2 övningsprov och utgå från de resultaten.

  • lolita2
    Anonym (A) skrev 2023-01-29 16:42:10 följande:

    Cirka 12% får 150 eller mer.

    Med tanke på din bakgrund så tror jag det blir svårt. Jag tror även det blir svårt för dig att klara av en universitetsutbildning, speciellt om du inte kan ta CSN. 


    Tycker du ska fokusera på nya mål, mål som du har en realistisk chans att uppnå. 


    Universitetet lär inte vara några problem. Jag skulle säga att jag är normalbegåvad(känner alla möjliga med olika begåvningar som gått på universitetet) utan mina hinder är 1. Att jag varit utmattad= Trött 2. Aldrig gjort HP innan. 

    Och var nånstans har jag sagt att jag inte har rätt till CSN? 😂 

    Har du själv gjort HP med goda resultat eller?
  • lolita2
    Anonym (gg) skrev 2023-01-29 16:10:00 följande:

    Det är inte omöjligt, men såklart är det inte alla som kan få det, då snittet ligger mycket lägre än så. 

    Jag höjde från 1.3 till 1.5 på två försök, mycket för att jag andra gången lärt mig göra provet mer metodiskt och inte fastna i uppgifter. Så mitt tips är att göra delproven på tid för att få en känsla för hur du klarar uppgifterna under tidspress.


    1.3 är ju ändå himla bra på första försöket! Vad hade du för mål då? Och vad var målet när du fick 1.5?

    Jag tänkte göra ett prov i veckan med start denna veckan, men kan i ärlighetsnamn säga att det finns mycket att jobba med 🥲
  • lolita2
    Anonym (ppp) skrev 2023-01-29 16:14:07 följande:

    Enligt statistik man kan läsa om (du kan googla) så är det bara ett par % som får 1.5p varje gång provet körs. 

    Har en 20-åring i huset som skrev i höstas. Han fick 0.8 om jag inte minns fel, vilket han var helt nöjd med för att vara första gången. Han ska skriva även i vår och hoppas att han kan höja lite då. 


    Jo, naturligtvis har jag googlat det och massa annat 😅

    Men det är mer hjälpsamt att höra andras tankar och erfarenheter.

    Håller tummarna för din son! 
  • lolita2
    Anonym (Golla) skrev 2023-01-29 18:10:27 följande:

    Det är ju relativt enkelt att göra några övningsprov för att kolla hur du ligger till, och då identifiera var dina eventuella styrkor och svagheter ligger. 
    Är ganska omöjligt för oss att säga något om din förmåga egentligen. Jag gick ut gymnasiet utan slutbetyg, men skrev 1,7 på mitt första HP. Hade klasskamrater som hade riktigt bra betyg som skrev dåliga resultat för att de var nervösa i provsituationer, hade svårt att omsätta kunskaper i praktiken och resonera kring den basfakta de egentligen kunde. 

    Gör minst 2 övningsprov och utgå från de resultaten.


    Jag ska göra ett prov i veckan med start denna veckan men i ärlighetens namn har jag mycket att jobba med 😅
    Tänkte börja utan tid för att se mina svagheter(vilket lär vara många) och sen på tid.
    Vi får se.

    Jag behöver egentligen inte 1.1 men satsar på 1.5. Sikta högt likso. 
  • Räkan77

    När jag gjorde provet direkt efter gymnasiet så tyckte jag ord-delen var svår. Nu när jag gjort den 20 år senare (på DN) så får jag oftast alla rätt. Jag läser väldigt mycket och varierande texter.

    Se till att få tillräckligt med sömn nätterna innan provet om det är möjligt, det kan hjälpa rejält. 

Svar på tråden 1.5 på HP första gången?