• Anonym (Uttråkad)

    Tappar intresset på jobb

    Är någon annan som jag - tappar intresset för jobb efter 3-6 månader?

    Då har man ju lärt sig det mesta om hur "huset fungerar" och saker blir rutin. Sen hänger man där, dag efter dag och det känns bara okej längre. Blir uttråkad helt enkelt. 

    Kan tilläggas jag inte byter arbetsplats värst ofta ändå, var 4år i medeltal. Jobbat inom varierande branscher, haft både chefsposter och mindre krävande arbeten. Har inga diagnoser, så beror inte på instabilitet. 

  • Svar på tråden Tappar intresset på jobb
  • Anonym (9-5)

    De flesta jobbar för att tjäna pengar. Stimulerande och roliga aktiviteter har man på sin fritid. 

  • Anonym (Liten)

    Lite konstigt låter det ändå. En chef har ju ett årshjul att hålla sig till, så det första året händer det ju nya saker ändå. Även om inte allt är så väldigt roligt förstås... 

  • Anonym (samma)

    Samma här, så hela mmin livsstil går ut på förändring. Har sällan varit på samma arbetsplats i mer än 8 månader, på den tiden jag jobbade på plats. Nu mera är jag sällan på samma plats i världen mer än en vecka eller två kanske. Husbilslivet är bäst.

  • Anonym (S)

    Känns inte som du har så avancerade arbetsuppgifter om du tröttnar så snabbt. Som någon skrev, vissa saker gör man inte hela tiden utan de återkommer vid olika tidpunkter varje år. Så att vara upplärd och insatt i allt efter så kort tid känns konstigt. 

  • Anonym (Uttråkad)
    Anonym (samma) skrev 2023-01-29 17:55:32 följande:

    Samma här, så hela mmin livsstil går ut på förändring. Har sällan varit på samma arbetsplats i mer än 8 månader, på den tiden jag jobbade på plats. Nu mera är jag sällan på samma plats i världen mer än en vecka eller två kanske. Husbilslivet är bäst.


    Intressant livsval. Så du jobbar kort period där det råkar finnas nåt och drar sen vidare? 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (9-5) skrev 2023-01-29 17:35:55 följande:

    De flesta jobbar för att tjäna pengar. Stimulerande och roliga aktiviteter har man på sin fritid. 


    Precis!

    Det man bör sträva efter är att skaffa ett arbete med arbetstider och/eller flexibilitet så att övriga livet funkar bra runt om.

    Sen bör man väl ha fokus på att göra minsta möjliga ansträngning och få så mycket utdelning för detta som möjligt.

    Arbete behöver absolut inte vara "intressant, spännande och utvecklande". Detta gör man på sin fritid, arbetar gör man för att ha råd att leva.
    Arbete är inget annat än att omvandla en del av sin tid till pengar, ju mindre tid du behöver lägga på att få detta och ju mer pengar du får för det.... desto bättre.
  • Anonym (Japp)

    Ja, jag är just sån. När "nyhetens behag" har lagt sig tar mitt intresse slut och jag längtar vidare. 

    Jag är 46 år nu och har varit likadan hela livet. Jag har alltid haft jobb och lätt för att få nytt. Mitt cv är kanske lite spretigt men det är fyllt av fina titlar och det är aldrig något som har varit negativt utan snarare tvärtom. 

    Nu har jag gjort något helt nytt, jag har startat eget företag. Så nu kommer jag inte att kunna "fly" på samma sätt längre. Både spännande och skrämmande på samma gång. Får se hur det blir. 

  • Anonym (Z)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-01-29 19:11:29 följande:
    Precis!

    Det man bör sträva efter är att skaffa ett arbete med arbetstider och/eller flexibilitet så att övriga livet funkar bra runt om.

    Sen bör man väl ha fokus på att göra minsta möjliga ansträngning och få så mycket utdelning för detta som möjligt.

    Arbete behöver absolut inte vara "intressant, spännande och utvecklande". Detta gör man på sin fritid, arbetar gör man för att ha råd att leva.
    Arbete är inget annat än att omvandla en del av sin tid till pengar, ju mindre tid du behöver lägga på att få detta och ju mer pengar du får för det.... desto bättre.
    Sådär resonerar ju verkligen inte alla. Väldigt många tycker det är viktigt med ett stimulerande arbete då man spenderar väldigt många timmar på jobbet. 
  • Anonym (samma)
    Anonym (Uttråkad) skrev 2023-01-29 18:54:31 följande:
    Intressant livsval. Så du jobbar kort period där det råkar finnas nåt och drar sen vidare? 
    Ja, lite så. Under/efter corona har det dock mest varit att jag drar vidare när jag tröttnat på en plats eller längtar efter en ny, eftersom det mesta jobbet numera görs över internet och inte är lika ombytligt i sig själv även om det okcås finns mycket olika saker att göra på frilans. Men jag gör fortfarande hugg där jag är. 
Svar på tråden Tappar intresset på jobb