• Anonym (Hjält­e)
    Sun 29 Jan 2023 19:44
    2045 visningar
    25 svar
    +1
    25
    2045

    Varför lever så många unga ohälsosamt?

    Här kan vi diskutera varför så många unga lever ohälsosamt. Varför gör de det?

  • Svar på tråden Varför lever så många unga ohälsosamt?
  • Anonym (-)
    Sun 29 Jan 2023 19:49
    #1
    +1

    För att allt är lättillgängligt... onyttig mat, bekväma alternativ till att gå och cykla.

    Dessutom är unga vana vid snabba kickar med underhållning på internet och datorn överlag.

    Då blir det svårare att göra val där belöningen kommer senare istället för direkt. :)

    kanske?

  • Anonym (Krass­)
    Sun 29 Jan 2023 19:59
    #2

    Unga tror att de är odödliga, som med allt annat. Nånstans runt 35 trillar väl den poletten ner i bästa fall.

  • Anonym (Mx)
    Sun 29 Jan 2023 20:00
    #3

    Den grundläggande anledningen är att dom har det för bra. Sen har man ett bristfälligt konsekvenstänk fram till ca 20år ålder.

  • Anonym (Hjält­e) Trådstartaren
    Sun 29 Jan 2023 20:01
    #4
    Anonym (-) skrev 2023-01-29 19:49:09 följande:

    För att allt är lättillgängligt... onyttig mat, bekväma alternativ till att gå och cykla.

    Dessutom är unga vana vid snabba kickar med underhållning på internet och datorn överlag.

    Då blir det svårare att göra val där belöningen kommer senare istället för direkt. :)

    kanske?


    Det du säger och att normen blivit helt fel. Att vara överviktig ses numera som något bra tillstånd. Då ökar inte motivationen direkt.
  • Anonym (what?­)
    Sun 29 Jan 2023 20:08
    #5

    Det är inget jag känner igen bland mina vänner men det kan så klart både bero på min umgängeskrets och vad man lägger i ordet "ohälsosamt". Så, vad menar du egentligen?

    Mvh 22-åringen.

  • Anonym (Mx)
    Sun 29 Jan 2023 20:54
    #6
    Anonym (what?) skrev 2023-01-29 20:08:57 följande:

    Det är inget jag känner igen bland mina vänner men det kan så klart både bero på min umgängeskrets och vad man lägger i ordet "ohälsosamt". Så, vad menar du egentligen?

    Mvh 22-åringen.


    Om du har ett bmi på över 25 så lever du garanterat ohälsosamt. Under 25 kan du givetvis också leva ohälsosamt, men då behöver man se helheten för att dra den slutsatsen.

    Utemat/energidrycker/godis/kakor/rörelse/sömn mm
  • Anonym (Keyes­)
    Sun 29 Jan 2023 21:03
    #7
    +2

    när man är ung så lever man för evigt, live forever, som Suede sjöng

  • Anonym (what?­)
    Sun 29 Jan 2023 21:26
    #8
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-29 20:54:20 följande:
    Om du har ett bmi på över 25 så lever du garanterat ohälsosamt. Under 25 kan du givetvis också leva ohälsosamt, men då behöver man se helheten för att dra den slutsatsen.

    Utemat/energidrycker/godis/kakor/rörelse/sömn mm
    Känner bara tre i min ålder som har bmi över 25. Ingen av dem kan sägas lever så väldigt ohälsosamt. Han som har högst bmi är väldens arbetshäst och har definitivt bätre kondis än någon människa jag känner. Han är den där som går 3 mil om dagen och släpar tungt i bruket, kan enkelt lyfta 100 kg (inte press, utan "riktiga" saker i "riktiga" situationer) inte skulle titta åt en red bull och ogillar sötsaker. Men han äter också jätteportioner, det är sant. De andra två väger inte lika mycket men har sämre kondis, helt klart. Resten av umgängeskretsen har väl bmi mellan 20 och 24 om jag får guesstimera, och lever vad jag skulle kalla hälsosamt, men TS kanske inte skulle kalla det det.
  • Anonym (-)
    Sun 29 Jan 2023 21:41
    #9
    Anonym (what?) skrev 2023-01-29 21:26:35 följande:
    Känner bara tre i min ålder som har bmi över 25. Ingen av dem kan sägas lever så väldigt ohälsosamt. Han som har högst bmi är väldens arbetshäst och har definitivt bätre kondis än någon människa jag känner. Han är den där som går 3 mil om dagen och släpar tungt i bruket, kan enkelt lyfta 100 kg (inte press, utan "riktiga" saker i "riktiga" situationer) inte skulle titta åt en red bull och ogillar sötsaker. Men han äter också jätteportioner, det är sant. De andra två väger inte lika mycket men har sämre kondis, helt klart. Resten av umgängeskretsen har väl bmi mellan 20 och 24 om jag får guesstimera, och lever vad jag skulle kalla hälsosamt, men TS kanske inte skulle kalla det det.
    Han äter mer än han behöver alltså.

    Man kan ha starka muskler och rätt god kondition, men styrka är inte det enda som avgör om någon är hälsosam.

    Processer i kroppen som gör att folk får högt BMI skadar kroppen, vilket både för mycket mat och "onyttig" mat kan orsaka.

    Det är mest naturligt för alla människor att ha en "lagom" stor kropp. Det tror jag. Varken över- eller underviktig.
    Människor i rika delar av världen äter mycket mer och oftare och onyttigare än vad kroppen är gjord för.

    Att gå lite småhungrig är inte skadligt för hälsan. Många äter definitivt efter att deras kropp signalerat mättnad.  
  • Anonym (Mx)
    Sun 29 Jan 2023 22:00
    #10
    Anonym (what?) skrev 2023-01-29 21:26:35 följande:
    Känner bara tre i min ålder som har bmi över 25. Ingen av dem kan sägas lever så väldigt ohälsosamt. Han som har högst bmi är väldens arbetshäst och har definitivt bätre kondis än någon människa jag känner. Han är den där som går 3 mil om dagen och släpar tungt i bruket, kan enkelt lyfta 100 kg (inte press, utan "riktiga" saker i "riktiga" situationer) inte skulle titta åt en red bull och ogillar sötsaker. Men han äter också jätteportioner, det är sant. De andra två väger inte lika mycket men har sämre kondis, helt klart. Resten av umgängeskretsen har väl bmi mellan 20 och 24 om jag får guesstimera, och lever vad jag skulle kalla hälsosamt, men TS kanske inte skulle kalla det det.
    Men om han går typ 3mil om dagen och är rejält stark så faller han ju knappast i den ohälsosamma kategorin. Det tänker jag att du kan räkna ut själv.

    Även om inte dina kompisar kanske heller faller in i den bekväma ligga i soffan och scrolla mobil/kolla netflix och vräka i sig socker och fett, så känns den livsstilen betydligt vanligare bland yngre idag. Eller har jag fel?
Svar på tråden Varför lever så många unga ohälsosamt?