• Anonym (Kejsarens nya kläder)

    Kommer vi i Sverige ge upp vår yttrandefrihet?

    När jag läser att man vill att det ska vara förbjudet att bränna koranen för att det är kränkande och förolämpande, hatiskt mot islam, så skrämmer det mig att man ser vad det skulle innebära för vår frihet.

    * Har alla redan glömt :
    * Charlie Hebdo?
    * Lars Vilks
    * Samuel Paty
    för att nämna några som använt sin yttrandefrihet.

    Jag tycker att reaktioner från en del muslimer är obegriplig. Har dom så dålig självkänsla? Får man som muslim inte vara ifrågasättande eller kritisk mot islam?

    Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig men gör ett försök: 
    Varför värderar muslimer andras åsikter om islam högre än sina egna? Det spelar väl ingen som helst roll om vad jag tycker om islam. Det viktiga är väl vad dom som utövar sin tro (islam) vad dom tycker om sin religion. 

    Om någon skulle skulle tycka att mitt barn ser ut som en apa, min mamma beter sig som en hora, min pappa är en gris eller något annat som är viktigt för mig, så spelar det ingen roll för mig. Det är din åsikt och vad du tycker om min familj har ingen betydelse för du är inte viktig för mig. Din åsikt har inget värde för mig som människa eller för min familj. Det är tråkigt att du tycker så men inte mer än så.  Tänk vad som skulle hända om vi får hädelselagar? Vilket samhälle vi skullefå!

  • Svar på tråden Kommer vi i Sverige ge upp vår yttrandefrihet?
  • Tecum

    Men många muslimer vill ha en konflikt! De bryr sig inte om Koranen, vissa av dem iaf. De vill visa sin makt, angripa vårt öppna och demokratiska samhälle och bevara sin unkna hederskultur. Och de muslimska länder som reagerar vill ha en yttre fiende för att folk ska glömma hur illa det är i deras hemland. Det är en klassisk avledningsmanöver, enas om en yttre fiende och rikta folkets missnöje mot dem och sedan underblåsa hatat.

    Just därför är det så fel att hjälpa mörkmän och provokatörer att dra igång våldsamheter under sken av att det handlar om yttrandefrihet. Det är att gå deras ärende och istället för att öka yttrandefriheten försvårar du den i deras hemländer genom att missbruka den. 
    Vi har inte full yttrandefrihet, du får inte använda rasistiska formuleringar mot färgade eller ens använda n-ordet i citat. Du får inte heller förneka Förintelsen, det är också straffbart.
    Det enda som hotar yttrandefriheten är att missbruka den, kom ihåg det!

  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Kejsarens nya kläder) skrev 2023-01-29 20:27:21 följande:
    Kommer vi i Sverige ge upp vår yttrandefrihet?

    När jag läser att man vill att det ska vara förbjudet att bränna koranen för att det är kränkande och förolämpande, hatiskt mot islam, så skrämmer det mig att man ser vad det skulle innebära för vår frihet.

    * Har alla redan glömt :
    * Charlie Hebdo?
    * Lars Vilks
    * Samuel Paty
    för att nämna några som använt sin yttrandefrihet.

    Jag tycker att reaktioner från en del muslimer är obegriplig. Har dom så dålig självkänsla? Får man som muslim inte vara ifrågasättande eller kritisk mot islam?

    Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig men gör ett försök: 
    Varför värderar muslimer andras åsikter om islam högre än sina egna? Det spelar väl ingen som helst roll om vad jag tycker om islam. Det viktiga är väl vad dom som utövar sin tro (islam) vad dom tycker om sin religion. 

    Om någon skulle skulle tycka att mitt barn ser ut som en apa, min mamma beter sig som en hora, min pappa är en gris eller något annat som är viktigt för mig, så spelar det ingen roll för mig. Det är din åsikt och vad du tycker om min familj har ingen betydelse för du är inte viktig för mig. Din åsikt har inget värde för mig som människa eller för min familj. Det är tråkigt att du tycker så men inte mer än så.  Tänk vad som skulle hända om vi får hädelselagar? Vilket samhälle vi skullefå!


    I regeringsunderlaget finns ett parti som vill det, SD. De vill att det ska vara förbjudet att bränna svenska flaggan. De vill gärna tysta de som inte tycker samma som SD. 
  • Anonym (Kejsarens nya kläder)
    Tecum skrev 2023-01-29 21:05:58 följande:

    Men många muslimer vill ha en konflikt! De bryr sig inte om Koranen, vissa av dem iaf. De vill visa sin makt, angripa vårt öppna och demokratiska samhälle och bevara sin unkna hederskultur. Och de muslimska länder som reagerar vill ha en yttre fiende för att folk ska glömma hur illa det är i deras hemland. Det är en klassisk avledningsmanöver, enas om en yttre fiende och rikta folkets missnöje mot dem och sedan underblåsa hatat.

    Just därför är det så fel att hjälpa mörkmän och provokatörer att dra igång våldsamheter under sken av att det handlar om yttrandefrihet. Det är att gå deras ärende och istället för att öka yttrandefriheten försvårar du den i deras hemländer genom att missbruka den. 
    Vi har inte full yttrandefrihet, du får inte använda rasistiska formuleringar mot färgade eller ens använda n-ordet i citat. Du får inte heller förneka Förintelsen, det är också straffbart.
    Det enda som hotar yttrandefriheten är att missbruka den, kom ihåg det!


    Det kommer eller är redan en växande konflikt gällande islam och vad som ska vara lagligt gällande yttrandefrihet och islam. Vi har väl ca 800.000 muslimer i Sverige och det är en maktfaktor. Vad kommer att hända? 
    Jag anser att det ska vara krav på alla religiösa församlingar att ha likabehandlingsplan, vara HBTQ certifierade mm.  Man ska inte få kränka, hota i religionens namn. 
    Jag får en känsla att många människor som inte känner till politiska islam är rätt  naiva och faller i fällan att tycka att det är det ska vara förbjudet att bränna koranen eller någon annan religiös bok. Det finns starka krafter som trycker på att det ska vara olagligt.
  • Anonym (Verkar som...)

    För mig verkar det som vi behöver välja mellan muslimer och den typen av yttrandefrihet.

    Att välja yttrandefrihet framför en väldans massa människors rätt att leva i väst?

    Att tro att allt kan vara samma trots ändrad demografi är naivt. Anpassningen måste ju bevisligen ske från den icke-muslimska delen av befolkningen.

  • Anonym (Green)

    Jag tycker att man istället för att ändra lagen, bör göra som i Finland. Polisen som ger tillstånd för sånt, bör då riskerna för upplopp och liknande och ej tillåta sånt. Svårt att exakt säga hur det ska göras, men det borde kunna gå att ändra på.

  • Anonym (Kejsarens nya kläder)
    Anonym (Verkar som...) skrev 2023-01-29 21:44:58 följande:

    För mig verkar det som vi behöver välja mellan muslimer och den typen av yttrandefrihet.

    Att välja yttrandefrihet framför en väldans massa människors rätt att leva i väst?

    Att tro att allt kan vara samma trots ändrad demografi är naivt. Anpassningen måste ju bevisligen ske från den icke-muslimska delen av befolkningen.


    Det borde ju vara ömsesidigt.  Ta Qatar som exempel. Dom var tydliga med att det är så är deras lagar ser ut.
    Detsamma vore här i Sverige. Det är så här våra lagar ser ut.
  • Anonym (Kejsarens nya kläder)
    Anonym (Green) skrev 2023-01-29 21:45:39 följande:

    Jag tycker att man istället för att ändra lagen, bör göra som i Finland. Polisen som ger tillstånd för sånt, bör då riskerna för upplopp och liknande och ej tillåta sånt. Svårt att exakt säga hur det ska göras, men det borde kunna gå att ändra på.


    Och var går då gränsen, ska satir förbjudas? Skulle Charlie Hebdo vara förbjudet?
  • Anonym (Cliff)

    Tycker inte att yttrandefriheten ska ruckas på. Själv känner jag att Sveriges rikes säkerhet står på spel i nuläget på grund av sd.


     

  • Anonym (Kejsarens nya kläder)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-29 21:58:56 följande:

    Tycker inte att yttrandefriheten ska ruckas på. Själv känner jag att Sveriges rikes säkerhet står på spel i nuläget på grund av sd.


     


    Ja, en del av SD och politisk islam är märkvärdigt lika varandra. Trångsynta, inskränkta och bakåtsträvande.
  • Anonym (Eh, va?)
    Tecum skrev 2023-01-29 21:05:58 följande:

    Men många muslimer vill ha en konflikt! De bryr sig inte om Koranen, vissa av dem iaf. De vill visa sin makt, angripa vårt öppna och demokratiska samhälle och bevara sin unkna hederskultur. Och de muslimska länder som reagerar vill ha en yttre fiende för att folk ska glömma hur illa det är i deras hemland. Det är en klassisk avledningsmanöver, enas om en yttre fiende och rikta folkets missnöje mot dem och sedan underblåsa hatat.

    Just därför är det så fel att hjälpa mörkmän och provokatörer att dra igång våldsamheter under sken av att det handlar om yttrandefrihet. Det är att gå deras ärende och istället för att öka yttrandefriheten försvårar du den i deras hemländer genom att missbruka den. 
    Vi har inte full yttrandefrihet, du får inte använda rasistiska formuleringar mot färgade eller ens använda n-ordet i citat. Du får inte heller förneka Förintelsen, det är också straffbart.
    Det enda som hotar yttrandefriheten är att missbruka den, kom ihåg det!


    Men vänta... va? Alltså, jag som alltid tyckt att du verkar relativt vettig, Tecum, och så skriver du ett sånt här fullständigt absurt inlägg?? Måste bara fråga om du menade det som ett skämt/en provokation/ironiskt? 
Svar på tråden Kommer vi i Sverige ge upp vår yttrandefrihet?