• Anonym (Nfnf)
    Tue 31 Jan 2023 20:58
    1762 visningar
    19 svar
    19
    1762

    Dement far - hur få hjälp ?

    Anonym (D) skrev 2023-01-30 18:59:26 följande:

    Det är en urjobbig situation.Det som eventuellt kan gå är att försöka få honom tvångsvårdad, men det är svårt att få en läkare att faktiskt ordna det.
    Som anhörig hamnar man i en omöjlig sits i praktiken, och även om jag inte brukar önska folk ont önskar jag faktiskt att vissa beslutsfattare själva ska hamna i den här positionen, för det är ett rent helvete. 

    Det enda som verkar funka är att göra upprepade polisanmälningar och ringa vården och hävda att han är psykotisk och en fara för sig själv och andra  varje gång det är en incident. I bästa fall tar de i så fall in honom för en psykiatrisk bedömning, åtminstone en kortare tid. 

    Något som jag tyvärr lärde mig den hårda vägen är att läkare dock är väldigt snabba på att skylla på demens för äldre personer. Det jag lärde mig senare var att obehandlad depression kan leda till s.k. pseudodemens och psykos, så det är värt att ha i åtanke och påminna läkarna om.

    I min familjemedlems fall fick vi till slut rätsida på det hela, men det tog nästan 6 månader innan han fick rätt behandling, och närmare ett år innan han repade sig helt.

    Med mer kunskap om depression idag än för några år sedan kan jag säga att  vården är urusel på att diagnosticera depression hos äldre, och psykiatrisk vård, där psykiatrin nästan bara hanterar den urakuta fasen och sedan lämnar allt till primärvården funkar otroligt dåligt.


    Håller med. Min pappa hade blodförgiftning och fick psykos av det. Han fick in på LPT. Han rev sönder i princip hela polisbilen och de fick vara flera poliser för att klara av att hantera honom då han blev så stark av adrenalinet och stackarn har värk annars . 


    Kontakta psykiatrin igen. Säg att han är psykotisk. De kan bara inte låta honom vara. 


    Om du kan, försök prata med din pappa vänligt . Försök tänk dig in i hur han tänker och låtsas håll med så han inte blir emot dig om man säger så för det där är ju hand verklighet. 


    pappa trodde att grannen snodde el, att han var avlyssnad osv. På sjukhuset trodde han att folk skulle förgifta honom. Han var lugn när jag var där men när jag hade gått spårade det ur. Känner fortfarande skuld för det. Han litade på mig. Men han va ringlade på psykiatrin i 2 veckor. Psykosen försvann efter att han fått antibiotika. 


     

  • Anonym (Nfnf)
    Tue 31 Jan 2023 21:00
    #13
    Anonym (Maktlös anhörig) skrev 2023-01-31 20:46:10 följande:

    Idag har han ringt fem gånger. 


    Det är långa, långa EXTREMT aggressiva haranger. Han låter som Hitler i bunkern i filmen Der Untergang.


    Mest handlar det om att han utmålar min mor som att hon varit sexuellt lösaktig, han sa att hon varit prostituerad innan de träffats. han beskrev också hur hon var "billigt" kläd vid olika tillfällen under min uppväxt. Tillfällen jag mycket väl kommer ihåg och den klädsel som min far beskriver var INTE var min mor bar.


    Han är arg på min sambo och berättar om hur han skall förfölja honom, straffa honom, krossa honom, att han skall ringa hans arbetsgivare och tala om vilken idiot han är, vilka mediciner han går på.....


    Han har långa utläggningar om allt jag inte hjälpt honom med. Mycket går ut på att jag inte gjort tillräckligt för att lära honom saker med dator och bank. Det är inte sant jag har försökt hjälpa och visa, men han har verkligen inte kunnat lära sig.


    Till slut skriker han åt mig att jag borde ta livet av mig. vi lägger på. fem minuter senare ringer han upp igen, när jag svarar, vrålar han: - Har du inte gjort det än?


    - Gjort vad?, frågar jag.


    - Tagit livet av dig!


    Vi förstår ingenting längre. Och vi vet inte vad vi skall göra och inte hur vi skall orka. Det här är en veritabel mardröm!


     


    Men din stackare. Pappa sa att han ångrade att han fick mig. 


    Fast han har varit väldigt ledsen över det där i efterhand. 


    Men fy vad ont det gör att höra sådana hemska saker. Blir så ledsen när jag läser det här. 


    Blocka numret tillfälligt. Så du får en lugn kväll åtminstone förhoppningsvis. Eller vad gör han om du slutar höra av dig, kommer han hem till dig då? Har inte läst hela tråden. 

    stor kram 

  • Anonym (Nfnf)
    Tue 31 Jan 2023 21:01
    #14

    Det är hans sjukdom som talar iallafqll och inte han. Glö? inte det . Även om det inte är acceptabelt för det. Men försök att inte ta åt dig. 

  • Anonym (Nfnf)
    Wed 1 Feb 2023 21:19
    #18

    Att det ska krävas så mycket innan folk får vård är bara skrämmande när man läser allas historier. 

  • Anonym (Nfnf)
    Wed 1 Feb 2023 21:19
    #19

    Likaså att anhöriga ska behöva slita så mycket för att någon ska lyssna. De har väl nog ändå , med oro och sorg. Nä, usch. Hemskt.

Svar på tråden Dement far - hur få hjälp ?