• Lönnsirap

    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Jag tycker inte att man ska förutsätta att det absolut är fel få mor/far-föräldrar som inte har umgänge och tycker det borde finnas mer möjlighet att ha umgänge än det finns idag.

    Det har funnits en tid då det var orimligt att barn inte skulle slås, eller att barn skulle ha de rättigheter vi ser som självklara idag. Nuvarande lagstiftning låter ju socialnämnden driva frågan, men det är väl inte sagt att lagen alltid måste se ut som den gör idag. Hur många far- och morföräldrar vill dra in socialtjänsten i frågan och begära umgänge?

    Jag förstår faktiskt inte varför människor som typ slagit ihjäl sin partner får lov att träffa sina barn, medan andra vuxna faktiskt helt kan stängas ute av föräldrar som vill isolera sina barn.

    Jag tycker barn har rätt till umgänge med vuxna och rent krasst, så tycker jag att samhället ska stötta barn vars vuxna har svårt att komma överens. För i min värld är det barnen som har rätt till umgänge.

     

  • Lönnsirap
    Citronella skrev 2023-01-31 10:29:25 följande:

    Det är en liten intresseorganisation inte något en majoritet tycker frågan bedrivs inte politiskt med andra ord de kommer inte få igenom det. Jag skakade också på huvudet första gången jag hörde det precis som du tror jag de lider stor brist på självinsikt. Om en sådan lag skulle finnas tror jag det skulle göra livet ännu surare för de som inte har vettiga föräldrar många skulle nog fundera på om de vågade skaffa barn om de visste att deras alkoholiserade föräldrar hade laglig rätt till umgänge.  


    Fast att förutsätta att det bara är alkoholister och olämpliga släktingar som vill ha kontakt med barn är ju att förutsätta lite väl mycket. 

    Vårt samhälle är väldigt individualistiskt och föräldrar har stor makt över sina barn. Dock borde det finnas gränser för vilken makt som är okej. 

    Som det är nu tvingas ju en del släktingar att inte ha någon kontakt, eftersom de inte vill gå till socialtjänsten. 

    Jag tänker att vi definitivt inte är där än, där barn faktiskt får rätt till sitt ursprung på riktigt, men att det definitivt finns ett behov av att driva frågan. Bland annat för vad jag läst på familjeliv. En del mammor verkar bli maktfullkomliga och tro att barnet är någon sorts ägodel som tillhör dem. Inte sunt någonstans.
  • Lönnsirap
    Anonym (Queen) skrev 2023-01-31 15:48:30 följande:

    Fast man kan ju ha tusen anledningar till att inte vilja att ens barn ska träffa sina mor eller farföräldrar 

    Typ att farfar är 85 år och har massa flickvänner i 20 års åldern. Har får nya barn regelbundet och lever ett sexuellt gränslöst liv. Det är inte det minsta olagligt. Inte ens att farfar ofta åker till Amsterdam och köper sex.

    Eller så är mormor med i en sekt och pratar bara om gud hela dagarna. Pratar om helvetet och vad man ska göra för att inte hamna i helvetet

    Elle så sitter farmor hela dagarna och pratar om döden och att alla invandrare borde försvinna från jordens yta och frågar barnbarnen om dom vill göra n-ordet bollar till fika. Farmor sitter konstant och säger till sitt barnbarn som är pojke att han har för långt hår. Att han därför ser förjävlig ut och undrar om han är en sån där bög. 


    Det är inte olagligt att bete sig såhär. Men jag tycker att man som förälder har rätt att bestämma vilka knasiga individer som ska träffa ens barn. Jag är själv PK och jag vet att mina barn kommer träffa massa knasiga människor, det är t o m hälsosamt för dom att träffa rasister och pantade människor. Men vi behöver inte ha dessa individer hemma hos oss.


    Absolut. Man kan ha mängder av anledningar till att man inte vill att ens barn ska ha umgänge med sina föräldrar.

    Dock så finns det en poäng att samhället faktiskt ordnar så att umgänge är möjligt trots att vuxna tycker olika. Och i min värld behöver inte umgänge ske i den egna bostaden, eller i obegränsad omfattning. Och naturligtvis inte när det finns anledning att misstänka att ett barn skulle fara illa av umgänget.

    Du inser att barnet vara föräldrar är med i en sekt är isolerade. För det är inte olagligt heller. Eller barn vars föräldrar/vårdnadshavare bryter med en vuxen p.g.a en relation som inte höll tappar viktiga vuxna som vill, men som faktiskt inte får. 

    Som förälder har man stor makt att bestämma vem som umgås med ens barn, jag är bara inte fullt övertygad om att det inte bör finnas möjlighet för andra runt ett barn att faktiskt få lov till umgänge. Inte för att barnet ska fara illa, utan för att vuxna ibland har svårt att faktiskt själv ge sina barn relationer som kan vara viktiga.

    Jag tänker att det finns lägen då det är aktuellt att bryta med anhöriga, men att det också finns lägen då ett barn har rätt att få födelsedagspresenter och samtal av farmor/mormor. Eller att träffa farfar/morfar på släktkalas ÄVEN om föräldern inte vill ha umgänget själv.
  • Lönnsirap
    Citronella skrev 2023-01-31 16:23:43 följande:
    Att bryta med sina föräldrar är väldigt tabubelagt och inget man gör utan riktigt goda skäl. Det finns ingen som inte skulle önska att deras barn kunde ha bra kontakt med mor- och farföräldrar men ibland går det inte det. Barnbarnet kan själv fatta beslut om kontakt när de är vuxna. 
    Väldigt många står ut med mycket innan de bryter med sin förälder... Men det förekommer också att människor bryter tämligen lättsinnigt.

    I min värld är det orimligt att anta att det alltid kommer att vara samma tabu att bryta med sina föräldrar som vuxen och att anta att samhället fortfarande kommer ha samma strukturer igår som framöver.

    Som det är nu är det bara föräldrar som kan gå till familjerätten, eller tingsrätten. Jag tänker att man framöver kanske behöver tänka mer på vilka konsekvenser det får för barn.
  • Lönnsirap
    Anonym (Andravuxna) skrev 2023-01-31 18:10:32 följande:

    Jorå det är bara att leta runt lite här i trådarna så ser man lätt att många mammor ser ut att ha ett lite osunt ägarskap gällande sina barn. Som om de inte är en egen individ.


    Pappan är en otrogen ansvarslös jävel som sårat mig och jag får enskild vårdnad. Och jag tänker verkligen inte tillåta att MIN dotter har nån kontakt med nån i pappans familj farmor/farfar/faster mm. Det är MITT barn jag bestämmer vad som är bäst för MITT barn. Lite så. Fastän de kanske är helt vettiga och normala människor som barnet gillar att umgås  med. Och kommer ha glädje av i livet.


    Man fråntar ju en sån gång en massa relationer från barnet. Sen om farfar är en snuskgubbe och farmor med i en fanatisk sekt så är de kanske inte lämpliga ens att umgås  m ed barnet men sånt går ju att lämplighetspröva. Och kan ju även förekomma redan innan dessutom. Eller så visade det sig att det var morfar som var snuskgubben som mamman låter barnet träffa. 


    Precis, att föräldrarna har fullständig makt inledningsvis kan absolut vara rimligt... Men att föräldrar tillåts styra helt utan gräns är det inte.

    Barn har skolplikt av en anledning och det är faktiskt rimligt att barn också på riktigt har rätt till vissa relationer. Att ha relationen betyder inte att det alltid ska lösas på samma sätt och att man inte ska anpassa efter situationen. En förälder kan exempelvis ha möjlighet att lämna in en förklaring till varför visst umgänge inte är lämpligt och så kan saken prövas. 

    Och naturligtvis behöver man inte genast ändra till något extremt. Man kan ju börja med att tydliggöra barns rätt till relation med anhöriga.
  • Lönnsirap
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 16:03:01 följande:
    Klart man skaffar barn för sin egen skull och inte för släktens 
    släkten får roa sig med andra saker och människor än våra barn 
    Det är klart att man försöker få barn för sin egen skull, det är dock inte samma sak som att man har rätten att beröva barnen rimliga relationer med släkt.

    Det är ju ett val ni gör... men barn växer ju upp och kan göra andra val.
Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?