• Anonym (Fattar inte, skjut mig)

    Varför varför varför???

    Varför jobbar vi lika många timmar under det mörka vinterhalvåret som under den ljusa tiden på somrarna? 

    Varför har vi inte 6h o 15 min arbete under vinterhalvåret ? 6 h rent arbete o 15 min rast. Så klart. 

    Varför har man gått med på lika många tider sommar som vinter i ett vad som har varit varit iallafall en av de rikaste landet? 

  • Svar på tråden Varför varför varför???
  • Anonym (Fattar inte, skjut mig)

    Man är tröttare under vintern. Har man fysiskt arbete så är det bara jobbet som existerar under vintern. Ingen fritid överhuvudtaget då man somnar snabbare p ga brist av sol och ljus. 

    Sverige ha väl skänkt så mycket pengar till.. minns inte om det var Spanien eller Grekland nu men de ska ju börja ha 6h arbetsdagar. Minns inte om de t om bara skulle arbeta 4 dgr i veckan. 

    Men som svensk måste man kötta på utan någon extra gåva till folket. 

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fattar inte, skjut mig) skrev 2023-01-31 08:17:13 följande:

    Man är tröttare under vintern. Har man fysiskt arbete så är det bara jobbet som existerar under vintern. Ingen fritid överhuvudtaget då man somnar snabbare p ga brist av sol och ljus. 

    Sverige ha väl skänkt så mycket pengar till.. minns inte om det var Spanien eller Grekland nu men de ska ju börja ha 6h arbetsdagar. Minns inte om de t om bara skulle arbeta 4 dgr i veckan. 

    Men som svensk måste man kötta på utan någon extra gåva till folket. 


    Du behöver inte arbeta 100%. Du har makt över ditt liv, det är du som utformar det som du vill. Du bor i Sverige där alla kan läsa vidare och forma sitt eget liv. 
  • Anonym (Skyrim belongs to the Nords)

    I alla vädertrådar tar man för givet att ALLA älskar sommaren med värmen och ljuset. Detta är ju ett litet feltänk. Själv känner jag hur livet börjar komma igång i oktober, och nu när ljuset börjar komma tillbaka känner jag hur irritationen växer. Blotta tanken på att man ska genomleva 9 månaders ljus och hetta gör att jag får panik ibland. 
    Jag har betydligt mer energi den mörka tiden på året. Jag har mer lust att göra saker på kvällarna och helger. Mörkret dämpar liksom alla onödiga intryck och jag fungerar bara så pass mycket bättre. 
    Från april till oktober så bara jobbar jag och sover för att få tiden att gå så fort som möjligt. Absolut värst är ju juli-augusti och då stänger jag in mig och drar ner totalt. 
    Så för att återgå till trådstarten; jag hade hellre jobbat 12 timmar om dygnet under sommaren och tagit det lugnare under den mörka tiden när man kan andas.

  • Anonym (Fattar inte, skjut mig)
    Anonym (xxx) skrev 2023-01-31 10:12:53 följande:
    Du behöver inte arbeta 100%. Du har makt över ditt liv, det är du som utformar det som du vill. Du bor i Sverige där alla kan läsa vidare och forma sitt eget liv. 

    Ja, om man utgår utifrån din ram så kan man nog bli  precis vad man vill nästan. 


    Har tyvärr haft komplex ptsd. (Ej på papper) Men har förstått äntligen vad som varit så fel för mig under alla dessa år. Har aldrig fått mer hjälp ifrån sjukvården än att bli sjukskriven för depression i 2 månader samt knapra piller som inte fungerade för mig. 


    Har försökt ta tagi studierna, men har haft otur samtidigt som jag emellanåt bara har sjunkit totalt. Vilket har gjort att min csn pott är i princip slut och jag hade behövt för 1 termin än vad jag har rätt till. Så jag sitter fast. 


    Men nej. spelar ingen roll. För nej, jag har inte makt över mitt liv i Sverige inom svenska ramar. Inte nu åtminstone. Här är saker låsta till att man måste kunna vissa saker för att få lära sig något som inte har alls med samma sak med att göra som man inte har lyckats med. 


    Menar, vem behöver ha religion när den vill kanske lära sig bygga egna motorer? Bara som ex. Nej. Jag har inte makt över mitt egna liv. Jag är fast i en limbo som jag inte kommer ur hur jag än vrider, vänder eller flyttar och byter arbete hit o dit.


     


    En fråga till dig iallafall.. Menar du verkligen att om ALLA i Sverige var högutbildade så hade ingen behövt arbeta 100% ? Menar du verkligen det, på riktigt ?? För det tror jag nämligen inte på. 

  • Anonym (Fattar inte, skjut mig)
    Anonym (xxx) skrev 2023-01-31 10:12:53 följande:
    Du behöver inte arbeta 100%. Du har makt över ditt liv, det är du som utformar det som du vill. Du bor i Sverige där alla kan läsa vidare och forma sitt eget liv. 

    O tydligen så har ju Grekland lyckats bättre vad gällande arbetstid. O det med ett kaos folk i grunden. (Ja, nej jag tror inte på deras modell i längden) Men man försöker åtminstone ge folket lite andrum. Mer än vad man kan säga om Sverige.


    O nej, jag kan inte Grekiska så har inte tänkt flytta dit. SÅ det behöver man inte ens försöka uppmana mig till. O dessutom så skulle jag ändå inte ha räd till det.

  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2023-01-31 06:45:37 följande:
    Därför att samhället måste fungera.

    Jag hade hellre haft kortare dagar på sommaren då.
    Håller med
  • Stooler

    Själv verkar  jag och bor på Gran Canaria sedan snart 2 år! Mörkret vintertid i Sverige är värst, följt av de långa vintrarna, samhällsfrånvända politiker, skjutningar och sprängningar i valfri ordning. Kände redan för 20 år sedan att jag var född i helt fel land.

  • Anonym (Forma livet)

    Det är upp till dig att forma ditt liv. Jag har cptsd på papper, riktigt maskrosbarn, hatar sommaren men jag är inte låst. Jag har jobbat på och jobbar ständigt på att utforma mitt liv och mitt mående så som jag vill ha det. Det är inte lätt alla dagar men jag kämpar på ändå, med och utan hjälp. 

    Om du vill jobba mindre på vintern då måste du verka för det. Ingen kommer att mata dig med stekta sparvar. Du kan om du ber om det få stöd i det arbetet. Vill du förändra arbetspolitiken får du verka för det också. Där kan du säkert få draghjälp av andra politiskt engagerade. 

  • Mandel

    Jag har nedräkning till jag ska börja min nya tjänst på ett annat ställe där det är årsarbetstid som gäller och där jag själv skapligt kan styra så jag jobbar mer vintertid och mindre sommartid. 


    Ett stort plus är även att jag får 35 dagars semester istället för 25 som på nuvarande jobb!


    Även högre lön och jag kan börja pendla med buss istället för att behöva ta bilen dagligen gör att jag ser fram emot detta ännu mera! 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Städare)

    Ja, visst känns det avigt! Jag och mina kollegor jobbar till och med mer på vintern än på sommaren. Inte mer tid, men vi måste få mer gjort på samma arbetstid och dessutom se jobbet bli ogjort innan vi hunnit vända ryggen till. Jag tar ut en stor del av min semester på vintern.

  • Themis
    Mandel skrev 2023-02-01 11:38:28 följande:

    Jag har nedräkning till jag ska börja min nya tjänst på ett annat ställe där det är årsarbetstid som gäller och där jag själv skapligt kan styra så jag jobbar mer vintertid och mindre sommartid. 


    Ett stort plus är även att jag får 35 dagars semester istället för 25 som på nuvarande jobb!


    Även högre lön och jag kan börja pendla med buss istället för att behöva ta bilen dagligen gör att jag ser fram emot detta ännu mera! 


    Wow vilket lyft- grattis Mandel!
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Anonym (X)

    Skulle du vilja jobba fler timmar på sommaren när det äntligwn är ljust?  Inte jag!

  • Anonym (Fimbul)

    Det finns arbetsplatser med olika arbetstid beroende på säsong, jag jobbade så för en massa år sedan. Dock var det längre arbetsdagar på vintern än på somnaren.

Svar på tråden Varför varför varför???