• Minime01

    Har han rätt att bestämma över mig?

    Skilde mig för 2 år sedan och vi har ett barn ihop, varannan vecka.

    Mitt ex är noga med att påpeka om vad han tycker jag ska göra med vårt barn.
    Vad sonen ska äta och inte, dricka och inte. Hans smutskastar mig och säger att jag inte tar ansvar fast han inte vet hur jag har det i mitt hem och vad för mat samt dricka jag ger vår son. 

    Nu har det gått så långt så exet tar beslut över mitt huvud och säger åt mig att jag ska lösa det, för det hamnar givetvis på min vecka.

    Jag säger nej av olika anledningar och nu blir det att exet får köra på vår son fast det är min vecka..nu kräver exet att jag ska betala hans bensinkostnad.
    Är jag skyldig till att betala detta?

    Om exet bokar in sonen på saker som hamnar på min vecka, utan att prata med mig först, är jag skyldig till att ställa upp på det?

  • Svar på tråden Har han rätt att bestämma över mig?
  • Minime01

    Jag har börjat att inte ge mig in i långa diskussioner och är kort mot honom. Har även skrivit tydligt att han ska låta mig vara och att diskussionen är slut. Han fortsätter ändå att skriva, innan blev jag väldigt nervös av hans meddelanden och nedtryck mot mig, så nervös att jag inte kunde hålla i telefonen för jag skakade så samt att hjärtat höll på att slå sig ur min kropp. Nu har det gått över styr när han bokar in saker på min vecka, jag börjar få nog och blir arg.

  • Anonym (Ui)

    Bra att du är arg, tror jag i alla fall. Hellre arg än nedtryckt. 


    Minime01 skrev 2023-02-01 19:51:57 följande:

    Jag har börjat att inte ge mig in i långa diskussioner och är kort mot honom. Har även skrivit tydligt att han ska låta mig vara och att diskussionen är slut. Han fortsätter ändå att skriva, innan blev jag väldigt nervös av hans meddelanden och nedtryck mot mig, så nervös att jag inte kunde hålla i telefonen för jag skakade så samt att hjärtat höll på att slå sig ur min kropp. Nu har det gått över styr när han bokar in saker på min vecka, jag börjar få nog och blir arg.


  • Anonym (K)
    Anonym (Inio) skrev 2023-01-31 22:42:37 följande:
    Detta är det enda rätta!

    Om man nu skaffat barn tillsammans har man en skyldighet att samarbeta och lösa allt så smidigt som möjligt.

    Om en av förälder har befogad kritik ska man givetvis lyssna precis som man alltid skalyssn på kritik.

    Du borde kolla upp vad ordet befogad betyder?
    Och ordet SAMarbeta. 
    Varför skulle man ALLTID lyssna på kritik?
    Det ska man absolut inte göra om den som kritiserar har fel.

    Har man skaffat barn har man skyldighet att visa gott exempel inför sina barn.
    Lära dem att stå upp för sig själva  osv.
    Inte att man ska lägga sig platt inför sitt ex och lyda om exet inte accepterar annat ? samarbete och lösning ? än att allt blir som hen vill.


     

  • FuckGoggleAskMe
    Minime01 skrev 2023-02-01 19:51:57 följande:

    Jag har börjat att inte ge mig in i långa diskussioner och är kort mot honom. Har även skrivit tydligt att han ska låta mig vara och att diskussionen är slut. Han fortsätter ändå att skriva, innan blev jag väldigt nervös av hans meddelanden och nedtryck mot mig, så nervös att jag inte kunde hålla i telefonen för jag skakade så samt att hjärtat höll på att slå sig ur min kropp. Nu har det gått över styr när han bokar in saker på min vecka, jag börjar få nog och blir arg.


    Diskutera inte, förklara dig inte och framför allt, ursäkta dig inte.
    Säg att du bestämmer under den tid du har barnet och du gör då ditt bästa och avgör hur det blir. Kanske fungerar det han bokat in, kanske inte. Om det inte fungerade kan du, om han frågar, skriva efteråt att nej, det fungerade inte. Utan att berätta varför. 

    Jag hoppas verkligen att din fråga i TS inte var genuin. Naturligtvis kan han inte diktera vad som händer när du har barnet. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Minime01 skrev 2023-02-01 19:51:57 följande:

    Jag har börjat att inte ge mig in i långa diskussioner och är kort mot honom. Har även skrivit tydligt att han ska låta mig vara och att diskussionen är slut. Han fortsätter ändå att skriva, innan blev jag väldigt nervös av hans meddelanden och nedtryck mot mig, så nervös att jag inte kunde hålla i telefonen för jag skakade så samt att hjärtat höll på att slå sig ur min kropp. Nu har det gått över styr när han bokar in saker på min vecka, jag börjar få nog och blir arg.


    Du behöver inte bli arg. Du behöver bara sätta gränser. Då kommer du att må bättre. Att bli arg är bara energikrävande och ett annat sätt för honom att kontrollera dig, vare sig han vet det eller inte.
  • Minime01

    Jag blir inte arg så det märks utåt, jag blir arg inombords och nu har jag fått nog.
    Vi var tillsammans i 19 år..jag vill min son det bästa givetvis och försöker samarbeta och ställa upp så mycket jag kan.

    Tycker bara att det får vara nog med kommando och nedtryck från exets håll..
    Jag bokar aldrig in något på hans veckor exempelvis eller kräver honom på pengar för olika utgifter som berör sonen. Detta är inte allt han gör mot mig men vill inte skriva allt här.

    Tack för era svar..

  • Anonym (Kvinna 39)
    Minime01 skrev 2023-02-02 08:11:59 följande:

    Jag blir inte arg så det märks utåt, jag blir arg inombords och nu har jag fått nog.
    Vi var tillsammans i 19 år..jag vill min son det bästa givetvis och försöker samarbeta och ställa upp så mycket jag kan.

    Tycker bara att det får vara nog med kommando och nedtryck från exets håll..
    Jag bokar aldrig in något på hans veckor exempelvis eller kräver honom på pengar för olika utgifter som berör sonen. Detta är inte allt han gör mot mig men vill inte skriva allt här.

    Tack för era svar..


    Nej jag förstår det men det drabbar dig på så sätt ändå, just att bli arg öht. Därför behöver du en ny inställning till hans tjat.
  • Anonym (F)
    Minime01 skrev 2023-02-02 08:11:59 följande:

    Jag blir inte arg så det märks utåt, jag blir arg inombords och nu har jag fått nog.
    Vi var tillsammans i 19 år..jag vill min son det bästa givetvis och försöker samarbeta och ställa upp så mycket jag kan.

    Tycker bara att det får vara nog med kommando och nedtryck från exets håll..
    Jag bokar aldrig in något på hans veckor exempelvis eller kräver honom på pengar för olika utgifter som berör sonen. Detta är inte allt han gör mot mig men vill inte skriva allt här.

    Tack för era svar..


    Det låter som rätt sorts ilska. Mot honom ska du bara vara saklig.

    Har du hört talas om begreppet grå sten (grey rock)? Det är en taktik som brukar rekommenderas när någon har ett ex som försöker driva sin vilja igenom genom att spela på känslor.
  • Anonym (F)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-01 20:49:31 följande:
    Du behöver inte bli arg. Du behöver bara sätta gränser. Då kommer du att må bättre. Att bli arg är bara energikrävande och ett annat sätt för honom att kontrollera dig, vare sig han vet det eller inte.
    Frustration är energikrävande. Men ilska kan ge en kraft att agera och att sluta ta skit.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (F) skrev 2023-02-02 12:01:26 följande:
    Frustration är energikrävande. Men ilska kan ge en kraft att agera och att sluta ta skit.
    Tillfälligt, ja, men på sikt är det så klart inte bra. Det är bättre ts lär sig säga nej.
  • Anonym (ff)
    Minime01 skrev 2023-02-01 17:03:28 följande:

    Ja jag ska hålla mig kort i fortsättningen och vara rak på sak.
    Jag kommer även skriva att jag inte betalar för hans bensin, det får han stå för själv.
    Förra året när jag körde sonen, åt mitt ex, fick jag inte ens ett tack tillbaka.


    Det enda du har gemensamt med honom är barnet. Du har ingen gemensam kalender med ditt X. Så låt han inte köra över dig. Ett bra tillfälle och träna på att stå upp för det som du tror på och på dig själv. 
    Det där med att du ska bet. hans bensin är så tokigt som allra helst. Men han har väl tidigare lyckats manipulera dig så han försöker väl - hela tiden. Lyssna inte ens. 
  • Minime01

    Jag har sagt nej så många gånger under dessa två år så ni anar inte. Verkligen satt ner båda mina fötter och stått upp för mig själv..

    Jag orkar inte med det längre så därför kontaktade jag familjerätten för nu får det vara nog.

    Men nu när han bokar in saker på min vecka utan att fråga först gjorde så att bägaren rann över.

  • Anonym (Exakt samma)

    Jag känner så med dig. Jag har haft det exakt som du sedan jag separerade för snart 10 år sedan och vi har tre barn ihop. I min vildaste fantasi hade jag inte kunnat tro att han skulle bli så hemsk när jag valde att lämna honom. Han har tagit till alla möjliga medel, från skuldtrippning där barnen lovas det jag sedan får en faktura för men ej varit med och bestämt till att han involverar släkt och vänner i planer på mina veckor som jag måste säga nej till (alltså han ska göra resor på mina veckor och har ibland tyckt att jag till och med ska betala fast jag inte är med). När jag sagt nej pga vi t ex har andra planer så menar han att jag måste betala för att exempelvis resor eller boende inte är återbetalningsbart. Det finns tusen exempel och det har varit olidligt. Barnen far extremt illa. Men det är inte olagligt att vara en skitstövel till förälder eller ex i Sverige så länge du inte slår eller stjäl pengar eller liknande så jag har stått i princip utan möjlighet att sätta stopp utom att vara extremt tydlig med mina gränser. Det är väldigt mycket lättare sagt än gjort när anhöriga, ex-svärmor/svägerska, barnen, bekanta och vänner dras in och han är extremt trevlig och rolig mot alla utom mig. Han är rik dessutom, vilket har gjort att det som är möjligt på ena sidan är annat än det som är möjligt för mig. 


    Familjerätten är ju valfri så enda som kvarstår är tingsrätt. Varit i kontakt med jurist och det är verkligen inte givet vad som är nästa approach. Så jag har inga råd att ge. Bara en kram o vetskap om att du inte är ensam. 

Svar på tråden Har han rätt att bestämma över mig?