• Anonym (NyssNyst)

    Gäller stallavtalet endast? Eller vem avgör

    Har nyss flyttat min häst. Finns 2 avtal gällande gamla stallet. En klausul ?box och hage ordningställa som den var när du kom?. Boxen är redan övertagen. I nya avtalet står det bara ?boxen skall ordningställas?. Vilket avtal gäller? Nyaste?

    Hagen fixad, men tydligen inte bra och hur jag än gör hittas det på nya uppgifter som skall göras och som skall godkännas. Jag vet ju sen innan att detta är en neverending story. Hagen är mockad och krattad, gräsdelen som är extremt lerig tilltrampad så gott det går men det kommer nya saker hela tiden och inget är bra. Vet ju att jag riskerar att få åka fram och tillbaka i veckor utan att nåt duger ändå. Bryter jag något om jag säger att nu är jag klar enligt avtalet?

  • Svar på tråden Gäller stallavtalet endast? Eller vem avgör
  • Anonym (Casanova)

    Skit i saken...

    Den gamla stallägaren ska i så fall stämma dig civilrättsligt för att du har brutit ett avtal. Finns inte en chans i världen att hon kommer att göra det. Ännu mindre att hon skulle vinna. Ur din synvinkel är det ett så kallat "enkelt" mål. Dvs begränsad kostnad för din del om hon skulle vara galen nog att dra det till domstol. (under ett halvt basbelopp)

    Vad bara noga med att bestrida varje skriftligt krav hon har och förneka varje fel. Kör "oneliner"!

    -Jag bestrider kravet. Ingår ej i avtal.
    -Jag har uppfyllt vårt avtal som är avslutat. Önskar ej mer kontakt.
    -Jag bestrider faktura, tjänst avslutad enligt avtal.

    osv.

  • Anonym (Bevis)

    Så länge stallägaren inte har bevis på att hagen var i mycket bättre skick när du flyttade in din häst i stallet än vad den nu är efter att du iordningställt den efter att du flyttat ut har hen inget att komma med..
    visst slitage får man som ägare räkna med - det är det hyran ska delvis gå till….

  • Anonym (NyssNyst)

    Tack för svar.
    En fråga till då. Finns 2 avtal, ett gammalt och ett nytt. Vilket gäller?

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (NyssNyst) skrev 2023-02-01 18:05:21 följande:

    Tack för svar.
    En fråga till då. Finns 2 avtal, ett gammalt och ett nytt. Vilket gäller?


    Det senaste.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (NyssNyst) skrev 2023-02-01 18:05:21 följande:

    Tack för svar.
    En fråga till då. Finns 2 avtal, ett gammalt och ett nytt. Vilket gäller?


    Det beror på, om det står i det nya att det till fullo ersätter det gamla, gäller bara det nya.

    Om det inte står detta så kan det tolkas som ett tillägg till det gamla så delar av båda gäller, och om någon punkt då finns i båda avtalen, gäller det nya avtalet för dessa punkter. Om någon punkt finns i gamla men inte i nya, kan det vara så att denna punkt från det gamla avtalet fortfarande gäller. 

    Fast det kan även antas att det nya ersätter det gamla ändå, fast det inte uttryckligen står så. Det beror alltså på hur avtalen är formulerade.
    Varför finns det 2 avtal?
  • Anonym (NyssNyst)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-01 19:18:13 följande:
    Det beror på, om det står i det nya att det till fullo ersätter det gamla, gäller bara det nya.

    Om det inte står detta så kan det tolkas som ett tillägg till det gamla så delar av båda gäller, och om någon punkt då finns i båda avtalen, gäller det nya avtalet för dessa punkter. Om någon punkt finns i gamla men inte i nya, kan det vara så att denna punkt från det gamla avtalet fortfarande gäller. 

    Fast det kan även antas att det nya ersätter det gamla ändå, fast det inte uttryckligen står så. Det beror alltså på hur avtalen är formulerade.
    Varför finns det 2 avtal?
    För att det när jag flyttade in inte brukade finnas avtal alls men jag ville ha något skrivet på att platsen var min from ett visst datum. Då skrev ägaren några punkter sol skrevs på.Sen gjordes ett nytt avtal som alla i stallet fick ett ex var av. Där det bara står att boxen ska vara fixad vid flytt. Detta är dock tomt på underskrifter men delades ut till alla 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (NyssNyst) skrev 2023-02-01 19:53:38 följande:
    För att det när jag flyttade in inte brukade finnas avtal alls men jag ville ha något skrivet på att platsen var min from ett visst datum. Då skrev ägaren några punkter sol skrevs på.Sen gjordes ett nytt avtal som alla i stallet fick ett ex var av. Där det bara står att boxen ska vara fixad vid flytt. Detta är dock tomt på underskrifter men delades ut till alla 
    Så ni har ett gammalt avtal med några punkter tex datum.
    Därefter fick ni ett instruktionsblad.
    Om ingen har protesterat mot instruktionsbladet utan följt det, kan det eventuellt räknas som att ni har ett avtal om det som står där.
    Annars är det så att det gamla avtalet, det som blev påskrivet, är det som räknas.
    Vilket av avtalen vill du ska gälla? 
  • Anonym (NyssNyst)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-01 21:14:24 följande:
    Så ni har ett gammalt avtal med några punkter tex datum.
    Därefter fick ni ett instruktionsblad.
    Om ingen har protesterat mot instruktionsbladet utan följt det, kan det eventuellt räknas som att ni har ett avtal om det som står där.
    Annars är det så att det gamla avtalet, det som blev påskrivet, är det som räknas.
    Vilket av avtalen vill du ska gälla? 

    Det nya. Då det inte tar upp hage alls. Skall vara ?som när du flyttade in?. Ska vi hårdra det var den full i grushögar och tegelpannor då. 


     

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (NyssNyst) skrev 2023-02-01 21:19:43 följande:

    Det nya. Då det inte tar upp hage alls. Skall vara ?som när du flyttade in?. Ska vi hårdra det var den full i grushögar och tegelpannor då. 


     


    Ja då får du påstå att instruktionsbladet väger mer än avtalet. Att du trodde det ändrade avtalet. Vilket det kanske inte gjorde ? om du bara skrivit på ett avtal, är det detta som gäller. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (NyssNyst) skrev 2023-02-01 21:19:43 följande:

    Det nya. Då det inte tar upp hage alls. Skall vara ?som när du flyttade in?. Ska vi hårdra det var den full i grushögar och tegelpannor då. 


     


    Samt du kan påpeka att du inte är villig att försämra hagen för att återställa den till ursprungligt skick. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (NyssNyst) skrev 2023-02-01 19:53:38 följande:
    För att det när jag flyttade in inte brukade finnas avtal alls men jag ville ha något skrivet på att platsen var min from ett visst datum. Då skrev ägaren några punkter sol skrevs på.Sen gjordes ett nytt avtal som alla i stallet fick ett ex var av. Där det bara står att boxen ska vara fixad vid flytt. Detta är dock tomt på underskrifter men delades ut till alla 
    I så fall gäller det gamla för dig personligen. Det som delades ut är mer "allmän information" som också ska följas om ingen protesterade.
Svar på tråden Gäller stallavtalet endast? Eller vem avgör