• Anonym (antireligiös)

    Teofobi, religionshat, ateism...?

    Hej FL!

    Vet ni om det finns något samlat namn, ord för en person som är reigionshatare/motståndare? Typ islamofob fast att man är emot alla religioner. Nolltolerans mot religion på samhällspåverkan och politik?

    Kan man kalla sig ateist då tex? Eller betyder ateism enbart att man inte själv tror på nån gud, utövar nån religiös tro?

    Detta är något som som diskuterats flitigt på luncherna som ingen tycks vara överens om.

  • Svar på tråden Teofobi, religionshat, ateism...?
  • Citronella

    Ett lämpligt ord är vettig eller sund inställning. Ateist är en person som inte tror på något det säger inget om den personens inställning till religion. 

  • Anonym (B)

    Jag tror inte det finns. Jag hade bara kallat de för religionshatare.

  • Anonym (antireligiös)
    Citronella skrev 2023-02-01 21:54:30 följande:

    Ett lämpligt ord är vettig eller sund inställning. Ateist är en person som inte tror på något det säger inget om den personens inställning till religion. 


    Nej precis. Men nu eftersöker jag ett ord som inte bara är islamofob utan allmän mot religioner. Religiofob ex, finns något sånt? De brukar ju finnas ord för allt när man efterforskar.
  • Anonym (antireligiös)
    Anonym (B) skrev 2023-02-01 21:59:58 följande:

    Jag tror inte det finns. Jag hade bara kallat de för religionshatare.


    Det låter inte särskilt seriöst utan bara lite taget ur luften. Varför finns det ex islamofobi, när man inte hört något som tex buddismofobi eller katolikhatare. Det finns ju ett namn för judehat ex.
  • EmilijaPetrosiunaite

    Går man efter hur andra fobiord sammansätts så skulle det bli religiofobi. Kolla vad det heter på något större språk.

  • Citronella
    Anonym (antireligiös) skrev 2023-02-01 22:01:45 följande:
    Nej precis. Men nu eftersöker jag ett ord som inte bara är islamofob utan allmän mot religioner. Religiofob ex, finns något sånt? De brukar ju finnas ord för allt när man efterforskar.
    Som jag sa vettig är ett lämpligt ord. Att kalla allt -fob som man inte håller med om urholkar ordet. 
  • Anonym (B)
    "Det låter inte särskilt seriöst utan bara lite taget ur luften. Varför finns det ex islamofobi, när man inte hört något som tex buddismofobi eller katolikhatare. Det finns ju ett namn för judehat ex."

    Min spontana gissning är att hat mot buddister eller katoliker är inte riktigt stort, finns säkert folk som hatar dessa men det är inte så pass känt för att man ska bilda ord som "buddismofobi" kanske?

    Judehat har ju varit en stor grej i historien så det är inte så konstigt att det finns ett ord.

    Men religionshat? 
  • Goneril

    Du behöver köpa lite studentlitteratur på nätet, detta tema är vittfamnande, men lite kan du få av mig:                                                                       Ateisten tar aktivt ställning mot religioner,  en agnostiker är "icke vetande", det vill säga att denne varken förnekar eller bekänner sig till någon religion, är alltså helt neutral i trosfrågor. (Agnosticism).                                                                                                                                                    Den som företräder en åsikt som avviker från den gängse rådande är en kättare. (Kätteri eller  heresi).                                                                                                                                                                  Den som vänder en religion ryggen, en religion som vederbörande tidigare bekänt sig till är en avfälling eller en apostat.  (Apostasi).                                                                                                                  Inom Islam talar man om otrogna, "infidels". En muslim kan även vara en apostat.
    Man kan väl använda ateism för all sorts trosförnekelse men det blir rätt trubbigt, om det nu rör sig om en uppsats eller dylikt, det finns grader av avståndstagande.

  • Anonym (antireligiös)
    Citronella skrev 2023-02-01 22:05:32 följande:
    Som jag sa vettig är ett lämpligt ord. Att kalla allt -fob som man inte håller med om urholkar ordet. 
    Du verkar ta det här personligt. Jag sökte nåt mer sakligt och korrekt än något från wokevokabulären.
Svar på tråden Teofobi, religionshat, ateism...?