Inlägg från: Anonym (Nina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nina)

    En fråga ang aktier

    Anonym (Nybörjare) skrev 2023-02-02 16:33:58 följande:
    En fråga ang aktier

    Är nybörjare och vad jag har hört eller läst så är ju aktier något man håller på långsiktigt och de flesta investerar lite varje månad och fyller på befintliga aktieköp. 

    Det jag undrar är, säljer ni inte av och köper in er på andra aktier? 

    Med kanske 2 veckors mellanrum eller liknande? 

    Finns det någon nackdel med att köpa o sälja o byta? Har ju Isk konto så det ska väl vara schablon skatt på det. Vad det nu innebär. 

    Verkar som att de som köper aktier sedan sitter på samma i 20-40 år. Och fyller på med fler aktier inom samma investering. 

    Känns inte så smart egentligen? 

    Visst om man hade haft en del att investera. Typ en miljon liggandes. 

    Hur gör ni andra som inte är jätterika och köper aktier, byter ni med jämna mellanrum eller inte?  


    Jag började investera i aktier för nästan fem år sedan och jag både säljer och köper på veckobasis. Inte de stabila bolag jag köpt för att äga, som också är utdelningsaktier. Men där bryr jag mig inte så mycket om aktiekursen heller.
    Däremot har jag varit med i en del IPO'er, alltså börsintroduktioner. Där en del varit "gratispengar" som killarna i Börspodden brukar uttrycka det och annat inte gett lika bra utdelning. Men har man några sådana goda affärer i ryggen så gör det inget om man minskar ner och till och med gör förlust ibland. Det svåra där blir att avgöra när man går ur. Om man sitter kvar och hoppas eller om man säljer, tar förlusten och går vidare och investerar i något annat.
    Som flera skrivit så finns det folk som har detta som jobb. Nånstans får man fråga sig vad det är som gör att jag tror att just JAG ska vara så mycket vassare än den som har som yrke att läsa årsredovisningar, lyssna på conference-calls, träffa företagsledare och kan precis allt om hur börsen funkar. För mig har det nog varit en kombination av intresse för specifikt vissa branscher och helt ärligt - tur.
    Så jag har en blandad portfölj där jag har mest Sverige, lite USA, lite danskt och lite norskt. Plus några ETF'er. Och en del fonder. Jag gillar spridningen. 
Svar på tråden En fråga ang aktier