• Vevoz

    Begära betalt för en middag i efterhabd

    Hej!

    Vi firade Nyår med våra vänner, vi var under uppfattningen att de bjöd hem oss på middag. Det var aldrig prat om att vi skulle betala för detta nöje.

    Nu, igår, långt efter nyår så fick jag en swishnotis att hon bad om 307:- av mig. Jag frågade varför, hon sa att det var för nyår.

    jag frågade varför vi skulle betala. Hon sa att hon trodde vi skulle dela på middagen. Hennes anledning var att förra året på nationaldagen så lagade vi mat och de betalade halva. Ja det stämmer, vi kom överens om att de skulle betala halva. Men det var för de sov över hos oss så vi köpte två frukostar, två luncher och två middagar. Därför kom vi överens om att dela på den kostnaden. Det blev ju över 1000:-.

    Vem har gjort fel? Har nån gjort fel? Jag betalade ju hennes 307:- ändå men det känns surt att hon begär pengarna så långt efter nyår enligt en överenskommelse som vi inte haft.

  • Svar på tråden Begära betalt för en middag i efterhabd
  • Mrs Moneybags

    Det är förstås lite konstigt eftersom ni inte hade kommit överens om det i förhand. 

    Men visst, 300 kr för en nyårsmiddag är i och för sig billigt. Särskilt om det var för två personer. Jag skulle släppa det, men ni får vara extra tydliga inför kommande middagar tillsammans så att ni vet vad som gäller. 

  • Anonym (...)

    Ja det är konstigt att komma så långt efter. Det var heller ingen stor summa. Jag hade betalat (eftersom det ju inte är en stor summa) och sagt att nästa gång gör vi klart tydligt vad som gäller innan, så att ingen behöver känna sig dum eller besviken. 

  • Lynx123

    Synd att ni inte bara kan bjuda hem varandra utan att hålla räkning. Jag hade betalat eftersom ni delade förra gången. Men såklart bäst att komma överens om i förväg.

  • Spucks

    Det är verkligen konstig, en månad efteråt. Kan det vara så att de egentligen inte hade tänkt dela på kostnader med har det knapert just nu pga alla prishöjingar?

    Jag hade i alla fall ocks
    å betalt, men hur jag hade reagerat hade berott på hur viktig vänskapen är för mig. Om den är viktig hade jag svarat något i stil med "Oi, förlåt, jag visste inte att vi skulle dela på kostnaden, jag borde ha frågat ...visst swishar jag direkt.". Om den inte är viktig för mig hade jag nog sagt att det är konstig att kräva pengarna efter en månad och att det är dålig stil att inte kommer överns om det innan.

  • Vevoz
    Lynx123 skrev 2023-02-03 09:56:25 följande:

    Synd att ni inte bara kan bjuda hem varandra utan att hålla räkning. Jag hade betalat eftersom ni delade förra gången. Men såklart bäst att komma överens om i förväg.


    Vi kan absolut bjuda hem folk, men när det var hos oss sist så sov de över och det blev mer än bara en middag. Därav kom vi överens INNAN att dela på kostnaden. Hennes påhitt om att dela på kostnaden för vi gjorde det sist kom ju en månad efter nyår.
  • Anonym (O)
    Vevoz skrev 2023-02-03 11:04:58 följande:
    Vi kan absolut bjuda hem folk, men när det var hos oss sist så sov de över och det blev mer än bara en middag. Därav kom vi överens INNAN att dela på kostnaden. Hennes påhitt om att dela på kostnaden för vi gjorde det sist kom ju en månad efter nyår.
    Skulle tro som en ovan skriver, de har nog ekonomiska bekymmer att få allt att gå ihop och kom då på att de kan be om pengar för nyårsmaten. För det låter mycket som en eftertanke.
  • Rebbys

    Som så många andra redan har sagt, konstigt att komma och kräva pengar i efterhand. Speciellt om det inte har varit tal om att ni ska dela på kostnaden innan. Man tycker ju att de kunde ha nämnt något om det när inbjudan kom. 

    Men har du råd att betala så gör det, att börja bråka om det kan skada vänskapen. 

  • EpicF

    Lite märkligt att komma med det så långt i efterhand. Jag hade inte betalat överhuvudtaget. 

    Ska man dela på middagen så ska det bestämmas på förhand. 

  • Anonym (B)

    Jag tycker att dem gjorde fel i att inte nämna om att ni ska betala en del och sen kommer och kräver att ni ska betala.

    Jag hade betalat men varit tydlig med att nästa gång så får dem säga det innan så man vet.

Svar på tråden Begära betalt för en middag i efterhabd