• Anonym (idioten)

    Varit otrogen mot min man, bipolär sjukdom

    Hej! 
    Jag skulle vilja ha lite råd och få prata ur mig helt enkelt om vad jag har ställt till med. 

    Jag börjar med att berätta hur allting började och varför det blev som det blev. Jag vill inte skylla på nånting eller på min psykiska sjukdom men det känns viktigt att ta med. Jag har bipolär sjukdom typ 2 och har haft det sedan jag var 16 år gammal. Jag har alltid vetat om att när jag blir hypoman/uppåt så söker jag enormt mycket bekräftelse från andra män. Jag brukade därför ligga runt en hel del med män som jag egentligen inte ville ha för att jag behövde känna mig åtrådd. Det var som ett beroende! Och blev rätt snabbt ett självskadebeteende. Jag påbörjade ingen utredning förrän förra våren. Jag har aldrig gått i terapi eller fått hjälp med detta i tonåren. 

    Nu hoppar vi framåt i tiden, jag träffade min man när jag var 18 år gammal. Jag har mått bra väldigt länge utan någon större hypoman episod. Vi skaffade ett barn, gifte oss och har alltid haft det väldigt bra. Det finns ingen annan jag kan tänka mig att vara med! Vi har väldigt bra samliv och jag får enormt mycket bekräftelse hemma. 

    Jag började på ett nytt jobb. Jag märkte i januari förra året att jag blev hypoman och att det var värre än någon annan gång. En kollega gav mig väldigt mycket bekräftelse, dyrkade marken jag gick på och fick mig att känna mig som världens snyggaste! Jag shoppade kläder för flera tusen för att jag kände mig så ?snygg? och som världens bästa människa. Det slutade med att jag hade samlag med min kollega hemma hos honom. Att jag gjorde det spädde ju på det dåliga måendet ännu mer! Vad fan hade jag gjort? Jag valde att inte berätta för min man för rädslan att bli lämnad. (Jävla idiotdrag!) 

    Jag började dricka en hel del, ville festa och separera från min man för att på något sätt fly ifrån det jag hade gjort och bespara min man den smärtan! 
    Inte nog med det så var vi ute på krogen en del vänner, inklusive kollegan. Jag drack otroligt mycket och blev helt redlös och slutade med att jag följde med kollegan hem och historian upprepade sig!
    Jag har alltså varit otrogen mot min man och nu berättar allting för honom. Jag kan inte leva med mig själv. 
    Det var aldrig några känslor mellan mig och kollegan, endast en vänskapsrelation. Jag har aldrig känt nånting annat för någon annan än vad jag känner för min man. 

    Han vill inte skiljas utan vill att jag ska gå i terapi vilket jag självklart ska. Jag ska kontakta min läkare på måndag och bli sjukskriven på heltid. Diskutera om min medicinering och jag har bokat tid hos en privat psykolog! 
    Men hur ska vi komma vidare från det? Finns det någon som har kunnat gå vidare från otrohet i ett förhållande? 

    Tack för ni som läste! 

  • Svar på tråden Varit otrogen mot min man, bipolär sjukdom
  • Anonym (Miriam)

    Du har en man som accepterat det du gjort, och ska börja i terapi. Den här tråden uppfattar jag som ett försök att få bekräftelse från ännu fler håll. Du ska nog börja i att inte söka bekräftelse, särskilt som du tycks ha lätt för att få det, även utan att behöva göra så mycket själv. 

  • Anonym (idioten)
    Anonym (Miriam) skrev 2023-02-03 12:36:15 följande:

    Du har en man som accepterat det du gjort, och ska börja i terapi. Den här tråden uppfattar jag som ett försök att få bekräftelse från ännu fler håll. Du ska nog börja i att inte söka bekräftelse, särskilt som du tycks ha lätt för att få det, även utan att behöva göra så mycket själv. 


    Jag förstår vad du menar! Och du har lite rätt i det du skriver angående tråden. Men jag ville främst kanske få svar från andra med bipolär sjukdom och som kan känna igen sig i det bekräftelsesökande beteendet! 
  • Anonym (Miriam)
    Anonym (idioten) skrev 2023-02-03 12:43:28 följande:
    Jag förstår vad du menar! Och du har lite rätt i det du skriver angående tråden. Men jag ville främst kanske få svar från andra med bipolär sjukdom och som kan känna igen sig i det bekräftelsesökande beteendet! 
    Då förstår jag! Finns det patientförening där du bor t ex? Det låter som om din partner älskar dig och att det vore bäst för er båda om du arbetade ordentligt med dig själv så att ni kan fortsätta leva tillsammans. Visste inte ens att man kunde få sjukskrivning för att ha varit otrogen, men om det räknas som en del i ett skov är det förstås rimligt. 
  • Anonym (B)

    Med ett steg i taget så är det möjligt att gå vidare. Du har bokat tid hos psykolog, bra! Se till att bearbeta detta och med hjälp av psykolog hitta sätt att arbeta på dig själv och nöj dig inte med vilken psykolog som helst, se till att verkligen få hjälp!

    Att din man inte vill skiljas trots otroheten ska du inte ta för givet. Han verkar ha stor förståelse i detta.

  • Anonym (idioten)

    Till Miriam


    Jag ska ansöka till en kbt-terapigrupp med 8 andra som är 2 dagar i veckan i 18 veckor. 


    Jag har också bokat tid med en privat psykolog redan på tisdag. 


     


    Jag kommer göra allt jag kan för att lösa detta och kunna leva vidare med min man. Vi älskar verkligen varandra och vill inte vara utan varandra! 


     


    Jag är redan sjukskriven 50% men behöver sjukskriva mig 100% nu på grund av det depressiva skovet jag är i just nu. Sen vet jag inte hur jag ska lösa allt med jobbet då min kollega fortfarande är där. Jag måste få tid att tänka! 

  • Anonym (Kanske du borde...)

    sluta på ditt jobb? Hitta något annat där du inte har kollegan tillgänglig för sex? Vet han om dina problem? Isåfall är det ju otroligt dåligt gjort av honom för han har utnyttjat dig kan man ju säga?

  • Anonym (idioten)
    Anonym (Kanske du borde...) skrev 2023-02-03 14:11:26 följande:

    sluta på ditt jobb? Hitta något annat där du inte har kollegan tillgänglig för sex? Vet han om dina problem? Isåfall är det ju otroligt dåligt gjort av honom för han har utnyttjat dig kan man ju säga?


    Jo, jag sa till min man att jag säger upp mig direkt på måndag. Men han ville inte det! Däremot så ville han prata med min kollega men det avrådde jag. Det skulle inte göra någon nytta. 


    Det konstigaste är att kollegan är ingen som jag finner attraktiv överhuvudtaget. Det handlar bara om mig och behovet av bekräftelse! Det var många månader sen vi hade sex och det kommer inte hända igen. 
    Ja, han vet om min sjukdom och vet om mina skov och hur jag fungerar. Så jag har också insett att han har utnyttjat det litegrann! Men jag vill inte skylla på honom. Felet är mitt. 

    Jag är som sagt redan sjukskriven och ska sjukskriva mig heltid nu för att slippa hamna i ett så depressivt skov att jag inte kommer upp ur sängen. Efter det så får vi diskutera om hur jag ska göra med mitt jobb! 

  • Anonym (Kanske du borde...)

    Nej, att din man ska prata med din kollega just nu kanske bara förvärrar situationen. Men bra att du blivit sjukskriven! Det är väl viktigt att det blir tydligt för din man att du inte riktigt kan styra dina handlingar när du kommer in i dessa "perioder".

    Har du tidigare använt sex som ett sätt att straffa dig själv?

  • Anonym (idioten)
    Anonym (Kanske du borde...) skrev 2023-02-03 14:25:05 följande:

    Nej, att din man ska prata med din kollega just nu kanske bara förvärrar situationen. Men bra att du blivit sjukskriven! Det är väl viktigt att det blir tydligt för din man att du inte riktigt kan styra dina handlingar när du kommer in i dessa "perioder".

    Har du tidigare använt sex som ett sätt att straffa dig själv?


    Ja, när jag var tonåring så brukade jag ha sex som ett självskadebeteende. Behövde känna mig åtrådd! Det är ungefär samma känslor nu.
  • Anonym (idioten)
    Anonym (???) skrev 2023-02-03 18:20:14 följande:

    Hade du ingen medicinering?


    Nej, jag fick medicinering strax därefter. 
  • Anonym (???)
    Anonym (idioten) skrev 2023-02-03 18:25:58 följande:
    Nej, jag fick medicinering strax därefter. 
    Varför hade du ingen medicinering?
  • Anonym (idioten)
    Anonym (???) skrev 2023-02-03 18:33:51 följande:
    Varför hade du ingen medicinering?
    Jag påbörjade utredningen i början av mars förra året. Jag hade mitt första skov när jag var 16 år men påbörjade ingen utredning då men har varit mycket på bup och psykakuten när jag var tonåring. Jag fick medicin först i Juni förra året. Så det var efter detta hände. 
  • Anonym (idioten)

    Puffar upp denna tråden för att se om det är någon annan som varit i samma sits!

Svar på tråden Varit otrogen mot min man, bipolär sjukdom