• Anonym (Ola)

    Varför tillskriver kvinnor sina ex diagnoser?

    Har uppmärksammat att det är relativt vanligt att kvinnor tillskriver sina ex diagnoser när relationen börjar svaja/tar slut. Det kan vara narcissism, autism, psykopati, bipolär eller tex adhd.

    Är det fler som upplever samma? Är det samma sak med män och sina ex, bara att jag personligen inte märkt av det i samma utsträckning?

  • Svar på tråden Varför tillskriver kvinnor sina ex diagnoser?
  • Anonym (Liv)

    Diagnoserna i de fall du beskriver används som skällsord och förklaring till att relationen inte höll. 

  • Anonym (freja)

    Jo, det är samma med män har jag märkt. 
    Kvinnor anser att deras ex är narcissister, männen att deras ex är borderline. 

    I själva verket kanske det handlar om två instabila människor som har träffat på sin like. 

    Det är trenddiagnoser. 

  • Anonym (Ola)
    Anonym (Liv) skrev 2023-02-03 15:54:01 följande:

    Diagnoserna i de fall du beskriver används som skällsord och förklaring till att relationen inte höll. 


    Stämmer troligen.
  • Anonym (Ola)
    Anonym (freja) skrev 2023-02-03 15:54:31 följande:

    Jo, det är samma med män har jag märkt. 
    Kvinnor anser att deras ex är narcissister, männen att deras ex är borderline. 

    I själva verket kanske det handlar om två instabila människor som har träffat på sin like. 

    Det är trenddiagnoser. 


    Finns det fler kvinnor än män som har borderline eller varför skulle det vara den vanligaste diagnosen på kvinnor?
  • Anonym (En orsak kan vara)

    Antagligen olika orsaker beroende på kvinna, men en är att (många) kvinnor inte vill erkänna ens för sig själva att andra människor helt enkelt kan vara onda och därför beter sig som de gör. Det är diagnoser, socioekonomiska orsaker osv osv. allt som kan lyfta ifrån någon att bara vara ett as helt enkelt.

    Det är hans narcissistiska störning skulle han få rätt hjälp hade han säkert vart en bra människa!

    Jag klandrar vänsterideologi för det här. Är ideologier som utnyttjar kvinnors vänlighet och gör dem till fogliga får som ursäktar vad som helst och får dem att tro att alla människor egentligen är goda.

  • Anonym (Einstein)

    De kanske försöker hitta en logisk förklaring till att deras ex betett sig som ett svin?

  • Anonym (För att förstå)

    Jag upplever att folk tillskriver ex en diagnos för att förstå kränkningar och ett osunt förhållande.

    Vissa skjuter bort allt eget ansvar... Men många har faktiskt råkat illa ut i relationen och därmed faktiskt behövt förstå för att gå vidare.

    En vän trodde delar av förhållandet att hennes partner hade en diagnos så hon ursäktade en del. Sen utreds partnen och då kom det fram att det inte var den diagnosen.... 

Svar på tråden Varför tillskriver kvinnor sina ex diagnoser?