• Anonym (Magen­)
    Sat 4 Feb 2023 23:28
    5394 visningar
    12 svar
    12
    5394

    Bukplastik???

    Finns det nån som gjort en stor bukplastik och som kan berätta om sina erfarenheter? Jag funderar på om det kan vara lösningen på mitt problem... efter fem graviditeter har jag putmage deluxe, trots att jag i övrigt är väldigt smal. Så läste jag att det kan bero på att magmusklerna delat sig, och att man kan fixa det med en stor bukplastik. Så nu vill jag veta allt som finns att veta!

    Berätta!

  • Svar på tråden Bukplastik???
  • Anonym (Femba­rnsmam­man)
    Sun 5 Feb 2023 00:03
    #1

    Jag har också fört fem barn och gjorde en mini-bukplastik för ett år sedan. De sydde inte ihop musklerna för det behövdes inte. jag ville göra ngt för mig själv för att känna mig snygg igen och som mig själv. Vet att många blir supernöjda så jag vill inte avråda utan bara berätta att jag råkade ut för en massa komplikationer trots att jag valde en av de mest erfarna kirurgerna på en väldigt stor klinik. Jag jobbar inom vården själv och vet vikten av att följa alla råd så det gjorde jag till punkt och pricka. jag vare sig röker eller snusar. Ändå har det tagit ett år att hämta sig och ändå har jag fortfarande ont, det är knöligt och jag har samtidigt ordentligt nedsatt känseln. Jag skulle aldrig gjort det om jag vetat hur jobbig denna resa skulle vara samt hur slutresultatet blev. jag önskar att någon berättat mer om komplikationer på kliniken snarare än visat alla bilder på hur fint det kan bli så hade det varit ett mer informerat samtycke iallafall  

  • Anonym (My)
    Sun 5 Feb 2023 00:23
    #2

    Jag har gjort en full bukplastik. Du får fråga vad du vill

  • Anonym (Magen­) Trådstartaren
    Sun 5 Feb 2023 01:37
    #3
    Anonym (Fembarnsmamman) skrev 2023-02-05 00:03:52 följande:

    Jag har också fört fem barn och gjorde en mini-bukplastik för ett år sedan. De sydde inte ihop musklerna för det behövdes inte. jag ville göra ngt för mig själv för att känna mig snygg igen och som mig själv. Vet att många blir supernöjda så jag vill inte avråda utan bara berätta att jag råkade ut för en massa komplikationer trots att jag valde en av de mest erfarna kirurgerna på en väldigt stor klinik. Jag jobbar inom vården själv och vet vikten av att följa alla råd så det gjorde jag till punkt och pricka. jag vare sig röker eller snusar. Ändå har det tagit ett år att hämta sig och ändå har jag fortfarande ont, det är knöligt och jag har samtidigt ordentligt nedsatt känseln. Jag skulle aldrig gjort det om jag vetat hur jobbig denna resa skulle vara samt hur slutresultatet blev. jag önskar att någon berättat mer om komplikationer på kliniken snarare än visat alla bilder på hur fint det kan bli så hade det varit ett mer informerat samtycke iallafall  


    Men åh... jag lider verkligen med dig! Undrar vad det kom sig trots toppläkare och att du gjorde allt du skulle, och hur vanligt det är att det blir så? Sen undrar jag även vad det egentligen var du gjorde om du inte sydde ihop musklerna? Tog du bara bort överskottshud?
  • Anonym (Magen­) Trådstartaren
    Sun 5 Feb 2023 01:41
    #4
    Anonym (My) skrev 2023-02-05 00:23:25 följande:

    Jag har gjort en full bukplastik. Du får fråga vad du vill


    Ok, då kör vi:

    1. Gick allt enligt förväntan, eller blev det några komplikationer?

    2. Hur stor skillnad blev det mot hur det var innan?

    3. Blev resultatet som du förväntat dig/som du fått information om?

    4. Hur lång tid tog det innan det var helt läkt?

    5. Annat du vill berätta?

    Solig
  • Anonym (Magen­) Trådstartaren
    Sun 5 Feb 2023 21:43
    #5

    Ingen annan? 

  • Anonym (My)
    Sun 5 Feb 2023 22:19
    #6
    Anonym (Magen) skrev 2023-02-05 01:41:37 följande:
    Ok, då kör vi:

    1. Gick allt enligt förväntan, eller blev det några komplikationer?

    2. Hur stor skillnad blev det mot hur det var innan?

    3. Blev resultatet som du förväntat dig/som du fått information om?

    4. Hur lång tid tog det innan det var helt läkt?

    5. Annat du vill berätta?

    Solig

    1) Ja men det gjorde det allt. Hade förväntat mig att ha mer ont direkt efter. Men den smärtan kom senare, en smärta jag inte alls var beredd på. De sydde ju ihop magmusklerna hela vägen. Så saker som att inte komma upp ur soffan, sova sittande och behöva hjälp med allt var saker jag inte räknat med. Även svimmningskänslorna i duschen som tydligen är vanliga. Min man fick sitta bredvid. Inga komplikationer mer än att det glipade lite ett tag och ärret blev lite fulare där. 


    2) Stor skillnad, jag är supernöjd 

    3) Det blev det. Dock fettsög de kärlekshandtagen. Blev lite konstigt över höfterna. Men ska man inte springa naken eller ha minimala trosor så funkar det ändå. 


    4) Svårt att säga, skulle börja jobba efter en månad. Hade inte ont men svårt att böja mig och var inte så smidig. Dock funkade det mesta men i min takt.

  • Anonym (Magen­) Trådstartaren
    Sun 5 Feb 2023 22:42
    #7
    Anonym (My) skrev 2023-02-05 22:19:35 följande:

    1) Ja men det gjorde det allt. Hade förväntat mig att ha mer ont direkt efter. Men den smärtan kom senare, en smärta jag inte alls var beredd på. De sydde ju ihop magmusklerna hela vägen. Så saker som att inte komma upp ur soffan, sova sittande och behöva hjälp med allt var saker jag inte räknat med. Även svimmningskänslorna i duschen som tydligen är vanliga. Min man fick sitta bredvid. Inga komplikationer mer än att det glipade lite ett tag och ärret blev lite fulare där. 


    2) Stor skillnad, jag är supernöjd 

    3) Det blev det. Dock fettsög de kärlekshandtagen. Blev lite konstigt över höfterna. Men ska man inte springa naken eller ha minimala trosor så funkar det ändå. 


    4) Svårt att säga, skulle börja jobba efter en månad. Hade inte ont men svårt att böja mig och var inte så smidig. Dock funkade det mesta men i min takt.


    Tack!! Beträffande svar nr 1: hur länge höll det på på det viset?
  • Anonym (My)
    Sun 5 Feb 2023 23:02
    #8
    Anonym (Magen) skrev 2023-02-05 22:42:50 följande:
    Tack!! Beträffande svar nr 1: hur länge höll det på på det viset?
    Första veckan var rejält handikappande, något bättte andra. Men vet de som både haft det enklare och svårare. Min man var hemma med mig första veckan och servade mig.

    Sen kändes det såklart lång tid framöver, det är en ny känsla och sen försvinner känseln ett bra tag också. Men kommer tillbaka 
  • Anonym (Magen­) Trådstartaren
    Mon 6 Feb 2023 00:22
    #9
    Anonym (My) skrev 2023-02-05 23:02:02 följande:
    Första veckan var rejält handikappande, något bättte andra. Men vet de som både haft det enklare och svårare. Min man var hemma med mig första veckan och servade mig.

    Sen kändes det såklart lång tid framöver, det är en ny känsla och sen försvinner känseln ett bra tag också. Men kommer tillbaka 
    Ok, men inte i en evighet iaf då :) Jag vet dock inte hur bra jag skulle fixa att vara "orörlig" i ens en vecka... Inte så att jag är mycket för att träna och så där, men jag promenerar mycket och gärna och raskt, men det känns ju som att det också är svårt då?
  • Anonym (My)
    Mon 6 Feb 2023 01:14
    #10
    Anonym (Magen) skrev 2023-02-06 00:22:37 följande:
    Ok, men inte i en evighet iaf då :) Jag vet dock inte hur bra jag skulle fixa att vara "orörlig" i ens en vecka... Inte så att jag är mycket för att träna och så där, men jag promenerar mycket och gärna och raskt, men det känns ju som att det också är svårt då?
    Man rekommenderas att röra sig så mycket det går. Men ja, man blir lite knäpp att vara så ?handikappad?
  • Anonym (Magen­) Trådstartaren
    Tue 7 Feb 2023 01:08
    #11
    Anonym (My) skrev 2023-02-06 01:14:51 följande:
    Man rekommenderas att röra sig så mycket det går. 
    Jaha, så det är inte så att man måste vara försiktig med att inte "överanstränga" magen? Det låter ju ändå betryggande!
  • Anonym (My)
    Tue 7 Feb 2023 02:13
    #12
    Anonym (Magen) skrev 2023-02-07 01:08:46 följande:
    Jaha, så det är inte så att man måste vara försiktig med att inte "överanstränga" magen? Det låter ju ändå betryggande!
    Så mycket det går är inte speciellt mycket kan jag lova. Men man får.
Svar på tråden Bukplastik???