• Anonym (En väg)
    Sun 5 Feb 2023 10:24
    675 visningar
    6 svar
    6
    675

    Barn på distans

    Om ni har ett distansförhållande, blir gravid och sen tar förhållandet slut. Skulle ni lägga hela det ansvaret på pappan att vill han träffa sitt barn får han komma hit eller hade ni även åkt till honom? 

  • Svar på tråden Barn på distans
  • Sun 5 Feb 2023 10:32
    #1

    Jag tänker nog på barnens bästa, inte principer.

  • Sun 5 Feb 2023 10:36
    #2

    Jag hade satsat på 50/50 så länge förutsättningarna är hyfsat lika varandra. Jag vill att mitt barn ska ha en relation med sin pappa (som jag nu visserligen bor tillsammans med) så jag är villig att anstränga mig för det.
    Men det måste ju funka ekonomiskt med, jag har exempelvis in råd att flyga ner till Spanien med mitt barn varannan helg oavsett hur mycket jag skulle vilja det så då hade man fått anpassa lite.

  • Anonym (Y)
    Sun 5 Feb 2023 10:58
    #3

    Jag tänker att det viktigaste i detta sammanhang är barnet och hade försökt att göra allt jag kan för att pappan ska ha en relation till barnet men samtidigt så skulle inte hela det ansvaret ligga på mig. Visar pappan inget intresse och visar han inget engagemang så kommer jag inte vara den som tvingar fram något. 

    Men jag skulle aldrig förhindra ett umgänge och jag anser att barnet har lika mycket rätt till sin pappa som sin mamma.

  • Sun 5 Feb 2023 11:50
    #4

    Distansen är ju av intresse!
    Är det tex Stockholm - Linköping så går det lätt med tåg och när barnet är äldre (typ högstadieålder) kan det åka själv mellan föräldrarna.
    Är det Kiruna - Malmö så är det långt och svårt även med flyg och det kommer bli väldigt dyrt. Då blir det svårt om inte någon av er (eller båda) är beredda att flytta närmare varandra.

    Grunden måste ju vara att det är barnets bästa som är viktigast, man kan inte vara ego när det gäller barn... 

  • Anonym (k,kj,­.)
    Sun 5 Feb 2023 11:55
    #5

    Som flera har skrivit, det beror ju på. 


    Om pappan har bil men inte mamman så tycker jag pappan får komma till mamman, iaf lite oftare än att dela lika. 


    Om den ena har det bättre ställt ekonomiskt bör denne om inte fysiskt åka varje gång, så iaf underlätta ekonomiskt så att de kan ses. 

    Om pappan är engagerad och vill skulle jag vara betydligt mer tillmötesgående, men om han visar att det eg kvittar honom lika skulle jag inte vara lika aktiv. 


    Osv, finns många olika sätt att dela upp det på. 


     

  • Sun 5 Feb 2023 16:25
    #6

    Känns som TS ville ha det där "enkla svaret", och när hen inte fick det, så blev det inte så intressant att diskutera. Men personen kanske återkommer. och rättar ut en del frågetecken.

Svar på tråden Barn på distans