• Anonym (Studerande?)

    "Bra" utbildning?

    Någon som studerar just nu på pendlingsavstånd till Västerås och som TRIVS med sin utbildning? 


    Jag vill ha tips på utbildningar som har bra rykte men inte för långt från där jag bor...

    Kan vara universitet, högskola eller yrkesutbildning... :)
    Vill ha tips på något som leder till ett yrke med goda utsikter för jobb.

    Jag vet att det är högst individuellt om man trivs och så... men ändå... skulle gärna vilja ha inspiration. 

  • Svar på tråden "Bra" utbildning?
  • Anonym (hmm)

    Så du vill endast gå en utbildning som du trivs med men vet inte vilken specifik utbildning?


    Jag tror du börjar i helt fel ände. För att trivs så måste du vilja gå utbildningen. 
    O inom vilket ämne överhuvudtaget ens?? Djur? Människor? Företag / ekonomi? Matte? Ingenjör? Arkitekt? Vad har du tänkt att du vill bli? 


    Studerar du ens för din egna skull eller endast för att kunna skryta för andra vad du minsann hart för utbildning?


    Svarade bara för att ingen annan skrivit i din tråd. Bor inte i Västerås.

  • Anonym (…)

    Jag läste systemvetenskap i Västerås/Eskilstuna för en massa år sedan (startade -97). Det var en bra utbildning men inte alls lika kul studentliv som Uppsala. 
    Nu jobbar jag med artificiell intelligens något som jag inte läste en enda kurs inom på högskolan. Man får lära sig nytt hela tiden. 

  • Anonym (Utb)

    Kan du pendla till Stockholm finns civilingenjör,  läkare, juris samt ekonomi på HHS. Bra utbildningar som brukar ge jobb  

  • Anonym (Studerande?)
    Anonym (hmm) skrev 2023-02-09 03:09:20 följande:

    Så du vill endast gå en utbildning som du trivs med men vet inte vilken specifik utbildning?


    Jag tror du börjar i helt fel ände. För att trivs så måste du vilja gå utbildningen. 
    O inom vilket ämne överhuvudtaget ens?? Djur? Människor? Företag / ekonomi? Matte? Ingenjör? Arkitekt? Vad har du tänkt att du vill bli? 


    Studerar du ens för din egna skull eller endast för att kunna skryta för andra vad du minsann hart för utbildning?


    Svarade bara för att ingen annan skrivit i din tråd. Bor inte i Västerås.


    Nej.
    Jag tror att jag vill studera för att jag mår dåligt av att vara arbetslös, och för att det är intressant att studera. Det är inte för att skryta inför andra...

    Men det tål att tänkas på, ditt inlägg.... Jag har inte tänkt på det innan, att jag kanske börjar i fel ände.... Tack för input!!  
  • Anonym (Studerande?)
    Anonym (hmm) skrev 2023-02-09 03:09:20 följande:

    Så du vill endast gå en utbildning som du trivs med men vet inte vilken specifik utbildning?


    Jag tror du börjar i helt fel ände. För att trivs så måste du vilja gå utbildningen. 
    O inom vilket ämne överhuvudtaget ens?? Djur? Människor? Företag / ekonomi? Matte? Ingenjör? Arkitekt? Vad har du tänkt att du vill bli? 


    Studerar du ens för din egna skull eller endast för att kunna skryta för andra vad du minsann hart för utbildning?


    Svarade bara för att ingen annan skrivit i din tråd. Bor inte i Västerås.


    Med "bra rykte" menar jag inte heller att det måste anses fint. Bara att de som gått utbildningen är nöjda....
    :)
  • Lönnsirap

    Jag tror man har godare möjligheter till jobb och att känna sig nöjd med sin utbildning om man trivs någotsånär och om man faktiskt väljer något som passar ens person.

    Jag bor inte i Västerås, men jag tror på att du kollar upp vad som faktiskt finns. Och eftersom du inte VET vad du vill, titta på yrkeshögskolorna. De får ju inte lov att utbilda till yrken där det inte bedöms att finnas behov av personal.

  • Anonym (Studerande?)

    Bra tips om yrkeshögskola!

    Jag ska kolla upp de utbildningarna.

  • Anonym (A)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 08:26:43 följande:
    Jag tror man har godare möjligheter till jobb och att känna sig nöjd med sin utbildning om man trivs någotsånär och om man faktiskt väljer något som passar ens person.

    Jag bor inte i Västerås, men jag tror på att du kollar upp vad som faktiskt finns. Och eftersom du inte VET vad du vill, titta på yrkeshögskolorna. De får ju inte lov att utbilda till yrken där det inte bedöms att finnas behov av personal.
    Håller med
Svar på tråden "Bra" utbildning?