• Mon 6 Feb 2023 13:30
    1043 visningar
    10 svar
    10
    1043

    Flickvän som är deprimerad

    Hej, mitt första inlägg här, för att jag känner att jag behöver lite tips och stöd. 


    Jag ha ett förhållande med en tjej sen knappt ett halvår tillbaka. Vi blev sambos ganska snabbt då vi tyckte det passade våra arbetsliv och med barn osv.


    Det har gått lite upp och ner mellan oss hela tiden. Vi har varit lite osams och haft våra diskussioner om saker och ting vi har tyckt olika om men alltid löst det eftersom vi båda är väldigt öppna och kan förstå varandra. 


    Men så i helgen, hade det jätte mysigt och trevligt men så hände nånting med henne, vet inte vad, och hon ville göra slut. 
    Hon menade på att hon inte känner sig tillräcklig och att hon inte vill att jag ska bli drabbad av att hon är deprimerad.
    Hon ville att vi skulle göra så ett tag så att hon kan fixa sitt mående och att vi ska börja om från början igen. 


    Jag har verkligen mått piss och vet att jag inte kan göra mer än att stötta henne. 


    Dagen efter så pratade vi och hade det faktiskt mysigt, mycket kramar och pussar och bara tog det lugnt. 
    Hon mådde dåligt precis som jag men hon sa att hon ville att vi skulle prata med varandra regelbundet och att hon vill att jag ska komma hem till helgen, jag svarade med att vi får se då. 


    Nu är då min fråga till er, vad tycker ni jag ska göra? Jag vill inte va som en hund som kommer när hon kallar på mig, eller en toffel. 
    Hon vill ha ett förhållande med mig men hon vill bara må bra och jag som sagt stöttar henne så mycket jag kan. 

    Jag vill egentligen inte vara nonchalant mot henne men samtidigt inte visa mig svag på nåt sätt. 

  • Svar på tråden Flickvän som är deprimerad
  • Anonym (Maria­)
    Mon 6 Feb 2023 13:41
    #1
    -1

    Du vill vara manlig och inte visa dig svag, fast du är en ganska känslig person, vilket hon detekterat och det är säkert en del i ekvationen kring varför hon valde dig. Hon uppvisar nämligen ett manipulativt beteende. Att hon först vill flytta ihop och sedan isär tyder på att hon har många tankar som du inte känner till. Låt henne flytta (och ligga med andra medan du är barnvakt exempelvis). Sedan glömmer du henne och fokuserar på dina egna barn. 

  • Mon 6 Feb 2023 14:26
    #2

    Grejen är ju att hon vill ha ett förhållande med mig men att hon vill reda ut sitt mående så att inte jag ska må dåligt pga henne. 
    Hon ringer mig och smsar mig, hon vill inte va utan mig och jag har så starka känslor för henne och vill bara att detta ska bli bra.

    Vad för tankar skulle det vara som hon har exempelvis? 
    Det skulle vara intressant och få svar på, även om det kanske inte är så.
    Att hon är manipulativ har jag tänkt på, det kanske bara är ett spel alltihop för att hon vill få bekräftelse? Eller att hon försöker linda mig runt lillfingret. 

  • Anonym (Maria­)
    Mon 6 Feb 2023 14:32
    #3

    Om du själv känt att hon är manipulativ, som med det plötsliga utbrottet exempelvis, så är det förmodligen så. Jag har själv alldeles för många erfarenheter av såna människor så det var därför jag reagerade. Man kan säga att jag levt så nära det så mycket att jag har bedrivit socialpsykologiska studier på området. Försök glömma henne och när såren läkt, ta det lugnare med att flytta ihop nästa gång. 

  • Anonym (Maria­)
    Mon 6 Feb 2023 14:34
    #4

    Jag förstår ju att du är kär och lyssnar mer på hennes förklaringar än på mina, men skriver detta för dig att ha i bakhuvudet när och om du förstår mer om vem hon är. Jag tror att hon tröttnat på dig men vill fortsätta utnyttja dig som exempelvis barnvakt, ekonomiskt, för sex, för emotionellt stöd.

  • Anonym (My)
    Mon 6 Feb 2023 14:36
    #5
    +2
    WhiteLotus skrev 2023-02-06 14:26:10 följande:

    Grejen är ju att hon vill ha ett förhållande med mig men att hon vill reda ut sitt mående så att inte jag ska må dåligt pga henne. 
    Hon ringer mig och smsar mig, hon vill inte va utan mig och jag har så starka känslor för henne och vill bara att detta ska bli bra.

    Vad för tankar skulle det vara som hon har exempelvis? 
    Det skulle vara intressant och få svar på, även om det kanske inte är så.
    Att hon är manipulativ har jag tänkt på, det kanske bara är ett spel alltihop för att hon vill få bekräftelse? Eller att hon försöker linda mig runt lillfingret. 


    Har varit där själv. Och man skäms över att man inte mår så bra som man vill och kan ge det man önskar. Hela ens självbild är rätt uppfuckad vid depression. Ser ingenting manipulativt i det hon gör, som deprimerad ser man sig ofta som en belastning. Vad du kan göra, visa att du finns och stötta
  • Anonym (Maria­)
    Mon 6 Feb 2023 14:39
    #6
    -1
    Anonym (My) skrev 2023-02-06 14:36:06 följande:
    Har varit där själv. Och man skäms över att man inte mår så bra som man vill och kan ge det man önskar. Hela ens självbild är rätt uppfuckad vid depression. Ser ingenting manipulativt i det hon gör, som deprimerad ser man sig ofta som en belastning. Vad du kan göra, visa att du finns och stötta
    Absolut. Men det finns gott om människor som lärt sig att använda sjukdomen för att få särbehandling. Hon verkar höra dit, eftersom hon ändrar sig fram och tillbaka och spelar på hans önskningar om att få vara den manliga klippan som kan göra allting bra. Var försiktig TS! 
  • Mon 6 Feb 2023 19:18
    #7

    Tror inte det handlar om manipulation eller något som helst konstigt, efter att vi pratat.
    Hon tycker detta gör jätte ont och hon skriver hur underbar och fin jag är. 
    Hon vill inte förlora mig ur sitt liv och hoppas att vi ska hitta tillbaka så småningom.
    Jag kommer att stötta henne genom detta, för att jag älskar henne och hon älskar mig.

  • Anonym (My)
    Mon 6 Feb 2023 19:25
    #8
    WhiteLotus skrev 2023-02-06 19:18:32 följande:

    Tror inte det handlar om manipulation eller något som helst konstigt, efter att vi pratat.
    Hon tycker detta gör jätte ont och hon skriver hur underbar och fin jag är. 
    Hon vill inte förlora mig ur sitt liv och hoppas att vi ska hitta tillbaka så småningom.
    Jag kommer att stötta henne genom detta, för att jag älskar henne och hon älskar mig.


    Jag skrev ju det. Det bästa du kan göra är att finnas där, stötta och vara den trygga även när hon svajar
  • Mon 6 Feb 2023 19:40
    #9
    Anonym (My) skrev 2023-02-06 19:25:57 följande:
    Jag skrev ju det. Det bästa du kan göra är att finnas där, stötta och vara den trygga även när hon svajar
    Ja jag vet, det du skrev kändes bra.
  • Anonym (My)
    Mon 6 Feb 2023 19:57
    #10
    WhiteLotus skrev 2023-02-06 19:40:57 följande:
    Ja jag vet, det du skrev kändes bra.
    Lycka till nu :)
Svar på tråden Flickvän som är deprimerad