• Anonym (TS)

    Hur fan tänker regeringen? 30 milj kr till Turkiet när Sveriges vård är under all kritik

    Varför ger Sverige 30 miljoner kronor i krisstöd till Turkiet men när det gäller vården här hemma i Sverige så finns det inga pengar? Tydligen finns det ju pengar

  • Svar på tråden Hur fan tänker regeringen? 30 milj kr till Turkiet när Sveriges vård är under all kritik
  • Anonym (Oliveoyl)

    Hört talas om ordet solidaritet någon gång? 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Oliveoyl) skrev 2023-02-07 19:14:01 följande:

    Hört talas om ordet solidaritet någon gång? 


    Erdogan tänker säkert solidariskt när han vägrar säga ja till att Sverige får gå med i Nato. 🤦?♂️

    Jag anser att Sverige bör hjälpa andra länder i kris men varför 30 miljoner och sedan finns det inte pengar så att Sveriges medborgare får den vård man betalar hög skatt för att få? Varför ska vi riskera att dö i en sjukhuskorridor i väntan på hjälp? Det finns ju tydligen pengar men allt ska skänkas till andra länder och Sverige faller sönder med gängkriminalitet och en vård som inte fungerar, men då finns det aldrig pengar. 
  • Anonym (M)

    Uppenbart att TS varken har kunskap om samhälle eller ekonomi. Då blir det sådana lustiga eller olustiga trådstarter ibland.

  • lövet2

    De tänker antagligen att eftersom Sverige är ett civiliserat land, så ska vi bete oss civiliserat och inte som barbarer.

  • Anonym (Nej)

    Vår ekonomi funkar inte så. Det är inte pengar ur regionernas sjukvårdsbydgetar som används till bistånd, I Turkiet eller någon annanstans i bärrlden. 

  • AndreaBD
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-07 21:24:54 följande:

    Vår ekonomi funkar inte så. Det är inte pengar ur regionernas sjukvårdsbydgetar som används till bistånd, I Turkiet eller någon annanstans i bärrlden. 


    Precis. Det är öronmärkta pengar. 
  • Vargaflickan
    Anonym (Oliveoyl) skrev 2023-02-07 19:14:01 följande:

    Hört talas om ordet solidaritet någon gång? 


    Snarare rövslickeri i det här fallet...
  • Anonym (Man51)

    Vet du hur mycket pengar politikerna  lägger på flyktingar i detta land varje år ? 
    30 miljoner är en fluga i rymden och de är just politiskt att göra det just nu och det är klart vi ska hjälpa till när det är en katastrof 
    allt annat är ju en skandal och katastrof 

  • Anonym (Trötter)
    AndreaBD skrev 2023-02-07 21:45:26 följande:
    Precis. Det är öronmärkta pengar. 
    Ja. Pengar på "Katastrofer i Turkiet"-kontot går inte att använda till andra ändamål, så är det ju.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Trötter) skrev 2023-02-07 22:42:43 följande:
    Ja. Pengar på "Katastrofer i Turkiet"-kontot går inte att använda till andra ändamål, så är det ju.
    Sigh. Pengarna tas naturligtvis ur den nuvarande biståndsbudgeten. 30 mille är typ en halv procent av den.

    Som någon skrev, det är kaffepengar I sammanhanget. 

    Punktinsatser från statsbudgeten till vården finns ju, men det är inte deras budgetar. 2 miljarder till förlossnungsvården var det snack om. Känns det bättre nu? 
  • Anonym (Uska)
    Anonym (Oliveoyl) skrev 2023-02-07 19:14:01 följande:

    Hört talas om ordet solidaritet någon gång? 


    Det där var ju det mest korkade jag någonsin läst, tror jag.

    Och vaddå vården är under all kritik? Uskorna är det värdefullaste vi har och det enda yrket som är riktigt bra. Uskor är de bästa människorna i världen och samtidigt vårdanställda. Synd bara att vi tjänar under 142000 / månad så att hela lönen går till cigg.
  • Challenger

    Sverige kan ju alltid hävda att pengarna kommer från pappersåtervinning av Koranböcker. Är väl bara bra om de kommer till nytta någonstans i världen?

    Är väl alltid bra och kul att kunna hjälpa till?

  • Anonym (okej)
    Anonym (Oliveoyl) skrev 2023-02-07 19:14:01 följande:

    Hört talas om ordet solidaritet någon gång? 


    Menar du den solidariteten Turkiet har visat oss genom att sättas oss i livsfara och förvägra oss Nato? 
  • Anonym (okej)
    lövet2 skrev 2023-02-07 21:23:27 följande:

    De tänker antagligen att eftersom Sverige är ett civiliserat land, så ska vi bete oss civiliserat och inte som barbarer.


    Hur civiliserat tror du Ryssland kommer vara mot oss om dom bestämmer sig för att släppa några atombomber över Sverige?
  • Anonym (Gröna Linjen)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-07 18:59:37 följande:
    Hur fan tänker regeringen? 30 milj kr till Turkiet när Sveriges vård är under all kritik

    Varför ger Sverige 30 miljoner kronor i krisstöd till Turkiet men när det gäller vården här hemma i Sverige så finns det inga pengar? Tydligen finns det ju pengar


    30 miljoner kronor är peanutspengar jämfört med vad man pumpar in i exempelvis terroriststaten Palestina.

    Rätt av Sverige att bidra till katastrofen.

    Sedan undrar jag hur länge Natofarsen med Turkiet ska pågå?
  • Anonym (Fnf)
    Anonym (M) skrev 2023-02-07 19:42:53 följande:

    Uppenbart att TS varken har kunskap om samhälle eller ekonomi. Då blir det sådana lustiga eller olustiga trådstarter ibland.


    Då kan du ju ta och förklara? 
  • Anonym (Fnf)
    Anonym (Uska) skrev 2023-02-08 14:15:42 följande:
    Det där var ju det mest korkade jag någonsin läst, tror jag.

    Och vaddå vården är under all kritik? Uskorna är det värdefullaste vi har och det enda yrket som är riktigt bra. Uskor är de bästa människorna i världen och samtidigt vårdanställda. Synd bara att vi tjänar under 142000 / månad så att hela lönen går till cigg.
    Vart menar du att en uska skulle få 14k? Möjligtvis ett outbildat vårdbiträde 
  • Anonym (Uska)
    Anonym (Fnf) skrev 2023-02-08 15:04:48 följande:
    Vart menar du att en uska skulle få 14k? Möjligtvis ett outbildat vårdbiträde 
    Vart? Ja, uppenbarligen inte där jag skriver 142000 i alla fall? Har du själv någon teori? Du vet skillnaden mellan 14 och 142?
  • Anonym (Fnf)
    Anonym (Uska) skrev 2023-02-08 15:28:13 följande:
    Vart? Ja, uppenbarligen inte där jag skriver 142000 i alla fall? Har du själv någon teori? Du vet skillnaden mellan 14 och 142?
    Aha du skrev 142. Haha, jag tänkte väl det. 
Svar på tråden Hur fan tänker regeringen? 30 milj kr till Turkiet när Sveriges vård är under all kritik