• Anonym (Kaffedraken)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-21 19:06:26 följande:
    De behöver personnumret för det är det enda som är unikt. Om du säger att du heter Anna Andersson och de letar efter din adress så hittar dom inte dig. Och självklart finns det folk som ljuger för myndigheterna. 
    ....men det motsatta händer förstås aldrig? Skrattande
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:56:34 följande:
    Nja, det där argumentet faller ju.

    Kan ju lätt finnas flera Anna Svensson, Stina Johansson eller Liam Andersson på Socialkontoret också. Däremot finns det ju inte fler än oss boende på denna adress. Bara de skriver den rätt och brevet läggs i rätt låda. 

    Mig veterligen sorteras inte posten utifrån personnummer, men du kanske sitter på annan information? Skrattande
    Jo många gånger gör det just det, den som sköter posthanteringen kollar i systemet vem som har ärendet, eftersom det sker handläggarbyten...så även om Anna Svensson hade ett ärende tidigare är det inte säkert att hon har det nu...
    Om det inte är den sköter posthanteringen som gör det så kan fel Anna Svensson hitta rätt handläggare genom att slå i systemet. 
    Det är dina uppgifter som avgör till vem det ska till, inte handläggarens personuppgifter...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-21 19:11:56 följande:
    Jo många gånger gör det just det, den som sköter posthanteringen kollar i systemet vem som har ärendet, eftersom det sker handläggarbyten...så även om Anna Svensson hade ett ärende tidigare är det inte säkert att hon har det nu...
    Om det inte är den sköter posthanteringen som gör det så kan fel Anna Svensson hitta rätt handläggare genom att slå i systemet. 
    Det är dina uppgifter som avgör till vem det ska till, inte handläggarens personuppgifter...
    Måste ju vara svårt att få en kontinuitet och en röd tråd i en utredning om det är 20 handläggare som arbetat med den. Inte konstigt att så många kritiserar utredningarna och påstår att de innehåller felaktigheter. Jag tror det är bäst att det är samma handläggare hela tiden. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:23:43 följande:
    Möjligen få dem att fundera över deras syfte med att ange mitt och min familjs personnummer. Lite så jag tänkte, men det kanske inte framgår?
    Nej.
    För alla andra framgår det tydligt varför era men inte handläggarnas personnummer står med.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Märkligt, när Soc skickat handlingar till oss har det skett med REK som jag fått lösa ut. Vad är det för handlingar du får från dem per post? Själva anmälan har de lämnat i handen vid möte, och det är sammanställningen av utredningen som skickats som REK. Några andra papper har inte förekommit.

    Jag förstår inte varför du tänker att du skulle vara mindre anonym om posten delar ut ditt brev till en granne där det står namn och adress på kuvertet, men inget personnummer inne i brevet? Grannen får inte lov att öppna posten ändå, och om det mot förmodan sker av misstag så är det ändå rätt tydligt vem du är.

    Jag inser att du egentligen begriper anledningen till att personnummer anges på dig, och inte på handläggaren, men bra försök till diskussion.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 19:04:18 följande:
    Sjukhus tycks i vart fall inte vilja skicka journaler med vanlig post. Just av sekretesskäl. 

    Att socialen inte gör det beror garanterat på att de tycker det är för dyrt att betala 100 spänn istället för 10. Rek används för att man vill säkerställa att brev kommer fram, att det inte hamnar i orätta händer, samt som du säger som bevis för att vederbörande tagit emot handlingen. 
    Jag har själv i min yrkesutövning skrivit och postat ett antal rek. Brev som skulle medföra ekonomisk skada för min arbetsgivare om de inte når mottagaren i tid. Brev som inte får "komma bort" helt enkelt. 

    Går du in på postnords prislista så ser du även att kostnaden varierar med hänsyn till försäkringsvärde, så det är helt uppenbart att användandet är bredare än vad du tycks tro. 
    Tyvärr är ju inte du den enda personen som socialtjänsten har kontakt med. För att inte tala om alla övriga myndigheter i Sverige, och all post som skickas ut. Skillnaden mellan 10 eller 100 kronor per brev + admin för att hantera rek hade snabbt dragit iväg, och eftersom vanlig postgång anses som säker finns det ingen anledning att dra på sig en sådan kostnadsökning.

    Ett sjukhus är inte en myndighet som ett stadsbyggnadskontor eller en domstol, så de kan säkert ha andra rutiner för sin hantering.

    Jag har inte sagt något om övrig användning av rek, bara förklarat för dig hur det fungerar i ditt aktuella fall.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Så om de skickat ut exakt samma dokument men utan personnummer hade du inte brytt dig? Trots att din granne som så lätt får din post ändå vetat att det var du?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 19:10:35 följande:
    ....men det motsatta händer förstås aldrig? Skrattande
    Vad har det med något att göra? Menar du att det finns en koppling mellan personnummer och att en myndighet ljuger för en klient?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2023-02-21 19:29:28 följande:

    Märkligt, när Soc skickat handlingar till oss har det skett med REK som jag fått lösa ut. Vad är det för handlingar du får från dem per post? Själva anmälan har de lämnat i handen vid möte, och det är sammanställningen av utredningen som skickats som REK. Några andra papper har inte förekommit.

    Jag förstår inte varför du tänker att du skulle vara mindre anonym om posten delar ut ditt brev till en granne där det står namn och adress på kuvertet, men inget personnummer inne i brevet? Grannen får inte lov att öppna posten ändå, och om det mot förmodan sker av misstag så är det ändå rätt tydligt vem du är.

    Jag inser att du egentligen begriper anledningen till att personnummer anges på dig, och inte på handläggaren, men bra försök till diskussion.


    Alltså jag är kritisk till både och.

    Jag anser inte att det är relevant att gång på gång skriva ut våra personnummer i löpande text.

    Vad som skickats med post är hela utredningen, inkl orosanmälan. Jo, jag skulle tycka att det vore helt galet om den kom i orätta händer. Angående det där med att inte öppna annans post. Visst, det ska man inte göra men sker ju garanterat om brev läggs i fel låda. Råkar själv ut för det. Jag har råkat öppna annans post som hamnat i min brevlåda. Man förutsätter att brev i sin brevlåda är sända till oss och ingen annan. Ibland får man påminnelser på räkningar, som man är säker på att man aldrig fått exempelvis. Troligen har då posten kommit på avvägar. Det är bara så det är. 

    Jag tycker det borde vara en självklarhet att all kommunikation ska ske med REK. Vad som röjs är ju då personuppgifter, men även annan information som kan vara känslig. Som exempelvis om man slår barnen och äter kroppsdelar från dem. Sånt vill man ju inte att grannarna ska få reda på, utan det vill man hålla inom familjen. Skrattande
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?