• Anonym (Chock­ad!!)
    Thu 2 Mar 2023 07:25
    17693 visningar
    109 svar
    109
    17693

    Är våld i samband med sex bland unga vanligt idag? Chockerande läsning.

    Jag blev chockad när jag läste detta. Är våld något som är allmänt accepterat i ungas sexliv idag? Ingen kan längre säga att porren inte bidragit till detta. Det är ju fruktansvärt att unga tjejer inte ens vågar säga nej till våld!

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/barnmorskan-katarina-svensson-flood-pa-ungdomsmottagningen-i-borlange-behovs-mer-samtal-med-vuxna

  • Svar på tråden Är våld i samband med sex bland unga vanligt idag? Chockerande läsning.
  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Thu 2 Mar 2023 17:39
    #22
    Anonym (M) skrev 2023-03-02 13:10:05 följande:
    Då såg du nog inte dolumentären för de lyfte att många har ett fint och sunt sexliv som de är nöjda med, dokumentären var tydlig att de ville lyfta den procent som upplever detta problem. Är det 34% som upplever sexuellt våld är fortfarande majoriteten sådan att den inte upplever det, men likförbannat är dessa 34% viktiga att lyfta.

    Sen är det en mångfacetterad problematik. 

    1. Varför är "hårdporren" på förstasidorna på alla porrsighter? Varför måste man leta för att hitta det mjuka och hitta det under kategorier som "massage"?

    2. Alla kan falla offer för våld oavsätt kön, etnicitet, ålder etc men en individ i utsatt läge (dysfunktionell uppväxt tex) löper större risk. En jag-stark individ med bra självkänsla kanske sätter tydliga gränser direkt, förhoppningsvis respekteras dom. Liksom att en jag-stark person inte lika lätt faller för grupptryck och försöker utöva något på andra som inte känns bra för att de tror att det är rätt.

    Sedan är vi flockdjur som har det inbyggt att vi vill passa in, särskillt i unga år är vi sökande som prövar olika saker vi ser omkring oss, allt ifrån klädstilar till hobbys etc.

    I sex är man också i en utsatt position och våld utan att man hintat om att man skulle gilla den typen av sex blir ganska chockerande så det är en svår situation att bara avbryta.

    3. Diskusionen om porr är jätteviktig, nu ser barn porr i unga år. Detta bör lyftas som ett öppet diskussionsämne i skolan där man utan att döma håller dialog med barn och unga. 

    4. För ngr år sedan fick vi följa komikern i non grata dokumentären som blivit anmäld för flera våldtäkter. Han stod för att han hade kallat flertalet onenight stands för hora, och utövat div saker (kommer inte ihåg exakt men det var typ spottat dom i ansiktet, slag etc). Han verkade på riktigt totalt oförstående hur detta hade kunnat leda till våldtäktsanmälningar. 

    Detta fick mig att undra, är män(niskor) på riktigt så indoktrinerade att de utövar den här typen av sex med one night stans utan att över huvudtaget kolla av om den typen av sex är uppskattat. Är det så så är problemet av annan art än att män förgriper sig på kvinnor utan att bry sig.

    Då är dessa män offer för en felaktig bild om vad som är normalt uppskattat, och saknar både social kompetens/ förmåga till komunikation och saknar förmåga att empatiskt kunna känna av läget i sängen. varför har vi hamnat där isf?

    Och nej inte alla män, men problemet är tillräckligt stort och utbrett för att det är extremt viktigt att tas tag i. Detta borde inte dela oss i ett kvinnor emot män utan det borde ena oss och ligga i allas vårt intresse att arbeta för att minska den här typen av brott. Män o pojkar ska inte behöva bli förövare mot sin vilja och tjejer och kvinnor ska inte behöva bli utsatta för sexuellt våld (och viceversa).

    100% av alla tjejer, kvinnor jag pratat med har blivit utsatta för sexuellt våld i olika utsträckning. Det är skrämmande.
    Mycket bra kommentar. Jag anser att alla sunt tänkande människor bör göra sitt till för att verka för att detta inte blir något som normaliseras. Gränserna för vad som ses som acceptabelt har flyttats fram en hel del på bara 30 år, och sätts inga gränser så blir folk (och i synnerhet unga som tror att hårdporr är så sex "ska" vara) gränslösa och tror att fel blir rätt.


  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Thu 2 Mar 2023 17:41
    #23
    Tukt skrev 2023-03-02 17:12:43 följande:

    Om den "vanliga" medlemmen som är aktiv här inne i forumen kan reflektera över sexualitet och porr, annat än i termer att det är "skönt". Ja hur ska då unga kunna göra det?


    Jag tänker också så, när jag ser vad som skrivs i många sextrådar här. Äpplet faller ju inte långt ifrån trädet s.a.s.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Thu 2 Mar 2023 19:26
    #31
    +1
    Anonym (Farbror Frippe) skrev 2023-03-02 12:26:40 följande:

    Det känns som om grabbar i generation Z(ombie) är gravt porrskadade. Speciellt dem som har dålig värdering mot kvinnor.


    Tyvärr verkar många unga vara det (porrskadade). Vad hände med att älska varandra som personer? Att känna ömhet, närhet och kärlek till den man är tillsammans med? Dessutom har vi dokusåpor som uppmuntrar till sexuellt gränsöverskridande beteenden.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Thu 2 Mar 2023 19:28
    #32
    Anonym (Kvinna64) skrev 2023-03-02 18:59:28 följande:

    Det verkar vara mer regel än undantag numera.  Pratat med många yngre online och de kallar det "hårt sex". Tjejerna verkar tro att det är det normala. Men blir ju en vana om man gör det ofta, strypa, dra i håret mm


    För mig har detta ingenting med kärlek att göra. Det är bara att flytta fram gränserna för den aggressiva sexuella upphetsningen.
     
    Vilken normalt funtad människa tänder på att slå sin partner i ansiktet eller strypa henne? Det måste till en radikal attitydförändring här.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Thu 2 Mar 2023 19:34
    #33
    +1
    Anonym (M) skrev 2023-03-02 18:39:16 följande:
    För mig handlar det inte om kön, kvinna/man, det handlar om att vara medmänniska och att det är vi, alla, du och jag som utgör samhället. Där alla är viktiga.

    Vilket samhälle vill jag presentera till min blivande barn, där dom ska växa upp? Vilket samhälle vill jag att mina småsyskon ska leva i, osv.

    Lite OT: på kvinnojour var jag med om att endast kvinnor fick vistas, kvinnor som hade en son över 14år fick inte bo på kvinnojouren utan blev då placerade i en skyddad lägenhet utanför boendet. Detta är galet! Är det någon stans det behövs sunda, trygga män så är det där.

    Vad ger det för bild till barnen som kommer dit, traumatiserade av EN man får de också bilden upptryckt av att det nu är alla män, och sönerna över 14 år får en bild av att "jag ingår i alla män".... det är förkrossande. Med detta OT vill jag fråga om du ser hur viktiga män är i detta arbete?

    Det handlar heller inte om att fetish-shamea, folk får göra precis vad dom vill (utan att skada andra mot deras vilja), jag hade önskat en sådan enkel sak som att låta förstasidorna va vanilj, och låta hårdare porr ligga under kategorier, jag önskar också införa en trigger warning innan klipp med våldsam karaktär. Människor är nyfikna och kommer hitta dit endå men att ha det på fösta sidan skapar bilden av en norm.

    Åldersgränser är en annan väg, dock svår att få till. Men idag är det mkt små barn som får tillgång till material de inte har hjärnkapacitet nog att bearbeta.

    Och hela den här internetgenerationen är ny, det är något annat än som förr ha tillgång till porrtidningar eller enstaka filmer, vi vet inte effekterna fullt ut av detta då det är relativt nytt. 

    Men ja, klart att ni män t.o.m blir extra viktiga i detta så att det inte blir ett kvinnor mot män mot kvinnor.
    Kloka ord. Hårdporren som det finns i ändlös mängd av på internet har gjort att många unga killar tror att det är "så det ska vara". Redan på 90-talet, när jag var tonåring, tyckte en del killar att det var "självklart" att tjejen skulle ställa upp på analsex och att man skulle "sätta på dem brutalt", och det var ju under samma tid som porrfilmerna började bli mer brutala.


  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Thu 2 Mar 2023 21:52
    #50
    Anonym (Medelålders) skrev 2023-03-02 20:36:16 följande:

    De flesta av oss medelålders kvinnor har i vår ungdom tyvärr blivit sexuellt utnyttjade på ett eller annat sätt. Man hade svårt att säga stopp och subtila signaler räckte inte. Sexet var ju inte så avancerat, men det var normaliserat att många killar tog för sig.

    Så jag tänker att problemet inte är nytt, det ser bara lite annorlunda ut. Men grundproblematiken består.


    Ja, i många fall var det nog värre förr, när män tog sig friheter på ett annat sätt. Därför är det tragiskt att unga idag verkar ha gått tillbaka till den inställning mot kvinnor som många hade då. Så sent som på 70-talet fick ju kvinnor ingen hjälp att tala om när de blev misshandlade och våldtagna.
  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Fri 3 Mar 2023 05:52
    #53
    +1
    Postman skrev 2023-03-02 22:24:02 följande:

    Massor har ju hänt under dessa år. Man vet knappt vart man ska börja liksom. Vi kan börja med böckerna och filmerna som fick kvinnorna att rusa till bokhandeln eller bion - 50 shades of grey. Vi har sen allehanda tv-serie typ big brother, ex on the beach, paradise hotel osv osv på bästa sändningstid. I alla dessa gäller det att supa, hånglande och knulla, uppföra sig svinigt och helst gå över lik. Sen har kvinnorna på senare år tuffat till sig och ska ta plats, kvinnor kan och om kvinnor kan så måste också männen kunna för att inte hamna i bakvattnet. Ska alla ta plats så blir det en kamp, allt trappas upp i kampen om platsen. Sist med inte minst så har vi pridefestivaler, där hyllar man att man ska få vara som man är, allas rätt att vara sig själv. På vagnarna står folk med piskor, läderklädsel och allehanda märkliga klädslar och tillbehör och man kallar allt detta för folkfest. Jag tror allt detta bidrar mer än vi tror till allt av det vi ser och upplever idag.
    Ja, folk verkar inte kunna se helheten, dvs alla faktorer som under lång tid bidragit till att det blivit såhär. Många tänker endast utifrån hur det är i deras egna liv säger "Det har inte jag märkt av". Man blir hemmablind och ser inte uppenbara tendenser i samhället.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Fri 3 Mar 2023 06:00
    #54
    Anonym (?) skrev 2023-03-02 20:23:25 följande:

    När jag började dejta igen vid 35 efter 12 års samboskap blev jag förvånad över hur många sexuella förslag jag fick som handlade om förnedring av olika slag. Att jag som kvinna skulle vara undergiven, delas med andra män, bli strypt, bunden, smiskad, tillfogad smärta, upphängd i taket. Det var på Happy Pancake, inte på Darkside. 

    Jag tycker inte det är normalt att föreslå för nån, om inte den personen hintat om det. Men det verkade vara rätt normaliserat. 


    Ja, bara på datingsidorna ser man ju hur gränser flyttats fram. Även detta med oönskade dickpics, som kanske ses som mer "harmlöst" är även det ett starkt gränsöverskridande. Det verkar numer som att många män går igång på kvinnomisshandel tyvärr. Jag skyller det mest på den allt brutalare porren. Särskilt män behöver mer och mer stimuli för att gå igång, och då är vanlig vaniljsex eller de gängse ställningarna inte tillräckligt. Att vilja strypa och slå sin partner, är det kärlek? Jag ser det som ren sadism och misshandel. Annat med BDSM-folk som går igång på sådant och är med om det, men jag ser inte detta som kärlek, bara ett extremt sätt att få utlopp för sin kåthet.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 06:54
    #83
    +1
    Anonym (Micke) skrev 2023-03-13 16:23:52 följande:

    Jag har läst på det här forumet i många år. Kan bara konstatera att idag är det många fler kvinnor som gillar "hårda tag" och att bli dominerade av en kraftfull man. Helt olikt den mjuka sexualitet som gällde på 70 och 80-talen t.ex. Då var ledordet sexuell jämställdhet och kvinnans njutning var i centrum.

    Det är nog tyvärr så att det till stor del är vuxna kvinnor som har ändrat sitt sexuella beteende och därigenom påverkat även porren och ungas sexbeteende.


    Jag undrar om det är så vanligt. Men män som är gränsöverskridande i sina beteenden har jo ofta ett behov av att lyfta fram ett fåtal som tänder på detta, och hävda att "detta har blivit allt vanligare idag". Och när fler, och framförallt män, då försvarar och normaliserar sådant så skapar det en känsla av att det är något som flera kvinnor borde gå med på, och så skapas en trend. Tyvärr en negativ sådan.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 16:26
    #87
    Anonym (Alex) skrev 2023-03-18 16:18:18 följande:

    Min erfarenhet är att det är så normaliserat att det blir upphetsande för endel tjejer. När jag bröt upp från min high-school sweetheart var jag drygt 30år och hade bara haft vaniljsex med henne. Jag kände ingen dragning till hårdare tag men när jag började ligga runt så fick jag lära mig att trycka kudden över ansiktet, ta strypgrepp och samiska med handen.
    Första gången en tjej la kudden över ansiktet så tänkte jag att hon måste tycka att jag är ful. Sedan sa hon till mig att trycka ner den hårt. Efteråt förklarade hon att det var något som hon behövde för att kunna komma om hon var full. Det var samma tjej som förde min hand till sin strupe. Sedan höll hon med båda händerna om min underarm och tryckte så att min hand klämde åt över halsen.
    En annan ville bli bunden med händerna i sänggaveln. Munn knullad så djupt jag nådde och bönade och bad om smisk. De första gångerna det var riktigt hårt mådde jag piss efteråt. Hon var nöjd om skinkorna var illröda medan jag var skraj att hon skulle ha svårt att sitta eller få blåmärken.
    Allt detta skedde förstås mellan vuxna och i samtycke så det är väl ok. Internet porren har gjort allt mer lättillgängligt och gränserna flyttas. Erfarenheten av detta har gjort att jag pratat mycket med barnen som är i övre tonåren om sex och hur det skiljer sig från porr. De avancerade eller hårdare lekarna kan gott vänta tills man mognat och man kan nöja sig med vanilj tills konsekvens tänket är ordentligt utvecklat. 


    Tjejer som vill att man ska göra detta med dem måste ju ha ett självskadebeteende, förmodligen mår de inte alls bra. Men när ni män ställer upp på detta hjälper ni ju samtidigt till att normalisera det.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 20:19
    #96
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-18 20:06:24 följande:

    Jag är övertygad om att denna nya vurm för våldsamt och förnedrande sex kommer att påverka jämställdheten mellan könen på ett negativt sätt. Många av de killar som via porr och kanske till och med av flickvänner får lära sig att tjejer skall behandlas sexuellt på ett våldsamt och förnedrande sätt, deras sätt att se på tjejer kommer självklart att påverkas.
    Jag tror att många unga killar kommer att bli förvirrade, speciellt de som inte är uppvuxna i trygga hem där de upplevt att mamma och pappa respekterar varandra. 


    Vissa saker är bäst att låta det vara som fantasier. Det är farligt att flytta gränser för långt. Vi har gränser i samhället och det finns en anledning till det. 


     


    Kloka ord. Folk förstår ofta inte när de passerar gränser som ger dem mersmak för att passera ännu en gräns, tills det blir helt gräns- och normlöst. Till sist kanske det slutar med att män börjar tända på att slå kvinnor blodiga och tillfoga dem skador. Människan tror också ofta att hon har kontroll över sig själv, men det är för människor som strävar efter att flytta fram gränser, endast en illusion. Det här är en  "utveckling" som går på tvärs emot vad de som ville ha ett mer jämställt och kvinnovänligt samhälle och jobbade för det, ville ha för samhälle. Men det förstår ju inte våldsförespråkarna.

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 06:56
    +2
    Odd Even skrev 2023-03-19 00:35:16 följande:

    Jag såg också reportaget i Uppdrag Granskning, och det är självklart inte bra att unga tjejer känner sig pressade att gå med på saker de inte gillar, som ibland är smärtsamma och i värsta fall farliga, bara för att deras killar fått för sig att man ska hålla på med sånt och att man är tråkig om man inte vill. 
    Det är inte riktigt samma sak som att många kvinnor fantiserar om att vara undergivna och bli förnedrade, för detta kan ju göras med stil, vilket väl sker i SM-kretsar skulle jag tro, medan det bara är urusel stil när killar tjatar på sina flickvänner om hårt sex. 

    Kvinnors undergivenhetsfantsier är inget nytt fenomen, men det är däremot trenden med allt hårdare och stillöst sex inom porren. Detta har utan tvivel blivit värre med åren. T.ex. görs det numera nästan ingen en porrfilm där mannen inte rutinmässigt smiskar kvinnan på stjärten. Inte för att det skulle vara så väldigt grovt i sig, men det var inte så för något decennium sedan, vad jag minns. Likaså är det rutin i porrfilmer numera att mannen knullar kvinnan i munnen. Så var det heller inte förr: då sög kvinnan av mannen som förhöll sig passiv medan det pågick. Analsex och ansiktssprut är något som óckså blivit spritt pga. porren. Det kom till porren tidigare än munknull och rutinmässigt smisk, men det var mycket mindre vanligt i porren för 30-40 år sen. 
    Det är klart, och olyckligt, att många unga påverkas av porren på det viset. 

    Men varför har detta blivit så vanligt i porren? En förklaring torde vara att vi dras till allt som är extremt, inte kan kan låta bli att titta på sånt, och därför finns det en efterfrågan på sånt, och porrprodenter kan då tjäna pengar på det. 
    Det har också sagtsatt vissa porrproducenter är misogyna (t.ex. Max Hardcore) men om det inte funnes en efterfrågan på sån porr så skulle sådana porrpoducenter inte kunna sprida den.  
    Finns det en misogyni bland många män som gör att kvinoförnedrande porr blivt vanligare? Kanske, men det finns också många kvinnor som tänder på kvinnoförnedrande porr. Dock är det ju betydligt fler män som tittar mycket på porr jämfört med kvinnor, så det är knappast de undergivna kvinnorna som driver utvecklingen inom porren. 

    Tja, jag kommer knappast med några genomtänkta slutsatser här, bara en del reflektioner om utvecklingen....


    Som jag ser det är det tydligt att den allt grövre porren har bidragit starkt till att gränserna flyttats fram. Redan på 90-talet, då analsex började bli på modet inom porren, tyckte en del killar att tjejer som inte ställde upp på analsex var inget att ha (snacket gick så hos vissa killar på gymnasiet t.ex.) Och om inte den allt grövre porren har bidragit till att våldsamheter blivit populärt i ungas sexliv, hur kommer det sig då att det blivit trendigt i takt med att porren blivit grövre? Det finns tydliga parallella linjer här. Varför var det inte populärt på 80-talet t.ex. när porren var desto mjukare? Porren har också bidragit till sexfixeringen i stort i samhället. Många unga idag tror t.ex. att kärlek endast handlar om sexuell attraktion och inget mer. Många unga idag vet inte vad det innebär att älska en person för personligheten, att känna känslor på djupet. Bland annat för att porren har "visat dem hur det ska gå till". Unga killar tror då att det bara handlar om att "sätta på dem".

    Och de som försvarar denna "utveckling" går emot alla ideer de som stred för och stod upp för jämställdhet och ett mer kvinnovänligt samhälllsklimat stod för. Och med den inställningen kan vi lika gärna gå tillbaks till tiden då mannen styrde över kvinnan, för det är väl det dessa försvarare av våldsporr vill?

  • Anonym (Chock­ad!!) Trådstartaren
    Mon 20 Mar 2023 16:56
    Anonym (Alex) skrev 2023-03-20 16:45:56 följande:
    Ja det är klart att jag hade ett ansvar i dessa situationer. Jag hade svårt att ifrågasätta och ville inte skambelägga någon av dem då vi precis lärt känna varandra.
    Att någon av dem skulle ha självskadebeteende är att dra för stora växlar på det här.
    Ditt sätt att uttrycka dig om dem är fördomsfullt och kink shaming vilket också är väldigt problematiskt. 
    Att överhuvudtaget tända på våld i samband med sex får iallafall mig att ifrågasätta om man då verkligen älskar sin partner, om man vill tillfoga denne smärta. För mig och säkert för många andra går det helt enkelt inte ihop. Tänk om man råkar kväva partnern till döds medelst strypning? Är det kärlek?

Svar på tråden Är våld i samband med sex bland unga vanligt idag? Chockerande läsning.