• Thu 2 Mar 2023 12:46
    2188 visningar
    7 svar
    -2
    7
    2188

    Partner som lägger på sig

    Min sambo har lagt på sig en hel del sedan vi träffades för drygt ett år sedan (hon är inte gravid). Jag gillar det inte utan tycker hon var snyggare innan alla dessa extrakilon.

    Döm mig som ytlig om ni vill men för mig handlar det om respekt för sig själv och sin partner att inte helt förfalla.

    Mitt ex lade också på sig en massa extrakilon från att vi träffades till att det tog slut. Det var i samband  med att jag tog upp det där med alla extrakilona som det tog slut. Det tog bara några månader för henne efter vårt förhållande till att hon blivit av med extrakilona.

    Hur säger man till en kvinna på ett smidigt sätt att hon borde göra något åt extrakilona?

  • Svar på tråden Partner som lägger på sig
  • Thu 2 Mar 2023 13:22
    #1
    +1

    Man säger det inte. 
    Du skulle kunna föreslå att hon och du börjar med ngn form av motionsträning tillsammans. Tex promenader osv. Sedan att du handlar hem mera hälsosam kost? Inget godis etc.
    Liksom ta det från det andra hållet 

  • Thu 2 Mar 2023 13:24
    #2

    Säg att du vill börja träna det och det, och säg att det hade varit jätteroligt om hon ville hänga på. 

  • Anonym (Enkel­t)
    Thu 2 Mar 2023 13:25
    #3
    +2
    Steffe78 skrev 2023-03-02 12:46:19 följande:

    Hur säger man till en kvinna på ett smidigt sätt att hon borde göra något åt extrakilona?


    Jo man säger så här: "Älskling, jag vill göra slut." Då tappar hon den där dövikten på ca 80-110 kg i ett enda svep, och den absolut bästa dieten hon någonsin kommer att hitta! Det blir en jättevinst även för dig - du slipper vara tillsammans med en partner som du tänker så lågt om, och hon slipper bli dömd av den som hon tror älskar henne. Win-win!
  • Thu 2 Mar 2023 13:31
    #4

    Det kan bli tvärt om också.. Att hon äter mera då

  • Anonym (Fråga­)
    Thu 2 Mar 2023 13:37
    #5

    En fråga - hur mkt gör du hemma? Det är inte så att du låter din flickvän så för mkt av markservicen så hon inte orkar träna etc? Tänker att du råkat ut för detta två gånger i rad.

  • Thu 2 Mar 2023 14:39
    #6

    Anonym (Fråga) skrev 2023-03-02 13:37:22 följande:

    En fråga - hur mkt gör du hemma? Det är inte så att du låter din flickvän så för mkt av markservicen så hon inte orkar träna etc? Tänker att du råkat ut för detta två gånger i rad.


    Jag skulle säkert kunna göra mer hemma. Men vet inte om det skulle hjälpa. Som det är nu lagar jag mat 3-4 ggr i veckan. Det är jag som städar, diskar, handlar, har hand om återvinning och skjutsar barn på aktiviteter. Kanske är så att jag gör för mycket av vardagsaktiviteterna... 
  • Anonym (Fråga­)
    Thu 2 Mar 2023 14:44
    #7
    Steffe78 skrev 2023-03-02 14:39:15 följande:
    Jag skulle säkert kunna göra mer hemma. Men vet inte om det skulle hjälpa. Som det är nu lagar jag mat 3-4 ggr i veckan. Det är jag som städar, diskar, handlar, har hand om återvinning och skjutsar barn på aktiviteter. Kanske är så att jag gör för mycket av vardagsaktiviteterna... 
    Men då låter det ju som att ni delar på det! (Om du inte gör mer? kanske som sagt att hon ska ta mer ansvar där och dela sånt med, det gör ju också att man faktiskt rör på sig i vardagen.)

    Det ÄR ju lätt att gå upp i vikt i ett förhållande; man äter lite godare mat när man bryr sig om hur den lagas, det är trevligare med kvällsfika när man är två mot att vara ensam. En del har också enklare att lägga på sig lite. Jag tänker att det kanske är kul om ni lagar maten ihop med och det vad det blir liksom, och kanske sätter något gemensamt mål man måste röra sig för; en del gillar ju fjällvandring, andra vill springa ett lopp ihop. Något som par liksom. Och kör ni kvällsfika kan ni ju se över vad det består av. Det är ju ändå oftast maten och inte träningen som brister om man lägger på sig.
Svar på tråden Partner som lägger på sig